Full version: Idag är det
Gillan
och tio dagar kvar innan det vänder och blir ljusare
igen wub.gif tongue.gif laugh.gif
yenny
Å så skönt! jag håller på att bli tokig på mörkret...jag blir heldeppig av det.
Gillan
CITAT (yenny @ 12-11-2005, 08:13)
Å så skönt! jag håller på att bli tokig på mörkret...jag blir heldeppig av det.

Och vem tror du inte blir det, sa björnhonan
när hon gick i ide´. wub.gif biggrin.gif
/Gillan
yla
underbart menar du att det inte är längre kvar
jag njöt i fulla drag i går då solen va framme här

o nu är den här färgprakten nästan helt slut
Ophelia
Härligt med höst. Se det positiva i det istället för att fokusera på det negativa.
yla
CITAT (Ophelia @ 12-11-2005, 09:18)
Härligt med höst. Se det positiva i det istället för att fokusera på det negativa.

exactemento rolleyes.gif
Gillan
Precis! Det var ju det jag menade wub.gif
Att det inte är lång tid kvar alltså tongue.gif laugh.gif laugh.gif
/Gillan
*Felix matte*
Inte har jag märkt så mycket av att det är mörkare...solsken på dagarna har vi haft
och på marken ligger fläckvis med snö och det gör väl också sitt till..men mest är det bara is överallt. smile.gif
Idag mulet och 2 minusgrader.
Gillan
Till er som stör er på att man inte är enbart positiv
när det är höst/vinter och mörkt, måste jag få säga,
Att så mycket bättre som jag mår psykiskt sen jag
inför mig själv och omvärlden, erkände/insåg hur
fruktansvärt dåligt jag faktiskt mår under våra mörka
månader, är skillnad som natt och dag.

Eller ska jag säga att allt är fantastiskt, underbart,
vackert etc, etc bara för att tillfredsställa er.

Nog kan jag också njuta av en vackert snövit vinterdag,
ta på mig skidorna och ge mig ut. Men i det stora hela
mår jag dåligt. Sån är verkligheten för mig och jag vet
att jag inte är ensam om denna inte alls speciellt vällustiga
känsla sad.gif
/Gillan
Ps.
Jag skrev faktiskt rubriken till den här tråden för att
jag uppfylldes av en lyckokänsla när jag insåg
att det inte var längre kvar än det är. Ds
Biggan_
CITAT (Evgeni @ 12-11-2005, 10:26)
Till er som stör er på att man inte är enbart positiv
när det är höst/vinter och mörkt, måste jag få säga,
Att så mycket bättre som jag mår psykiskt sen jag
inför mig själv och omvärlden, erkände/insåg hur
fruktansvärt dåligt jag faktiskt mår under våra mörka
månader, är skillnad som natt och dag.

Eller ska jag säga att allt är fantastiskt, underbart,
vackert etc, etc bara för att tillfredsställa er.

Nog kan jag också njuta av en vackert snövit vinterdag,
ta på mig skidorna och ge mig ut. Men i det stora hela
känsla sad.gif
/Gillan
Ps.
Jag skrev faktiskt rubriken till den här tråden för att
jag uppfylldes av en lyckokänsla när jag insåg
att det inte var längre kvar än det är. Ds

Precis så känner jag det också! Trött och deppig och får ingenting gjort, så jag ser också fram emot ljusare tider smile.gif
Anma
Vad härligt att höra att det är så kort tid kvar till vändningen! wub.gif

Jag måste säga att förr, när jag jobbade, var det mycket jobbigare med höstmörkret. Då såg man ju inte dagsljus mer än några minuter mitt på dagen då man gick ut på promenad på lunchen. Det var mörkt när man åkte hemifrån och mörkt när man kom hem. Nu när jag är hemma hela dagarna är det mycket bättre.
mamamaggan
Håller med er som inte gillar mörkret. Lider mer och mer för varje år tror jag. Många tycker att det är mysigt för då kan man tända ljus. Visst, det är mysigt men för mig gör det bara mörkret mörkare. Skulle nog kunna sova dygnet runt den här tiden.

Men när vi kommit en bit in i januari då blir jag glad igen. Då kan jag se " ljuset i tunneln".
Gillan
Så skönt att få bekräftelse på att man inte är ensam i
mörkret wub.gif
Självklart innebär det inte att man går omkring och
är negativ hela tiden. Det finns ju mängder av saker att vara
positiv över., Men mörkt är det likväl wub.gif

Men snart..............blir det ljusare, och man kan börja om igen wub.gif

/Gillan
stina
Jag är nog lite konstig, men jag är som mest deppig i februari-mars. För mej hjälper det inte att ljuset kommit tillbaka, jag längtar efter våren och värmen så att jag håller på att bli tokig. Och ändå är det bara kallt....

INGEN mer som känner som jag???? huh.gif
Reserv
. Men i det stora hela
känsla sad.gif
/Gillan

Näe Evgeni, du är inte alls ensam om att känna att höstmörkret äter upp ens inre ljus och glädje, själv har jag fastnat i en mörk svacka och inte har jag en aning om det ljusnar i den svackan om en månad heller för den delen. För er andra som njuter av höstens alla färger och vinterns vita täcke vill jag bara gratulera att ni kan känna glädje, fy faen, och snart är det jul sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 12-11-2005, 19:51)
. Men i det stora hela
känsla sad.gif
                        /Gillan

Näe Evgeni, du är inte alls ensam om att känna att höstmörkret äter upp ens inre ljus och glädje, själv har jag fastnat i en mörk svacka och inte har jag en aning om det ljusnar i den svackan om en månad heller för den delen. För er andra som njuter av höstens alla färger och vinterns vita täcke vill jag bara gratulera att ni kan känna glädje, fy faen, och snart är det jul sad.gif

Inte sjutton känner jag speciell glädje för hösten.. men jag har omvärderat årstiden mycket tack vare digitalkameran... det stod något om liknande i dagens tidning.
Helst ville jag ha skön sommar året om wub.gif men när jag nu inte får välja så "tar jag skeden i vacker hand" och väntar ut mörkret smile.gif

Samt har jag full förståelse för er som har det extra jobbigt just nu wub.gif
Innan kameran så var maj och november mina spöken sad.gif
Gillan
CITAT (stina @ 12-11-2005, 19:47)
Jag är nog lite konstig, men jag är som mest deppig i februari-mars. För mej hjälper det inte att ljuset kommit tillbaka, jag längtar efter våren och värmen så att jag håller på att bli tokig. Och ändå är det bara kallt....

Självklart finns det fler som känner som du.

Depressioner finns för varje årstid, och jag tror inte att den är lättare
vilken årstid det än gäller wub.gif
Håll modet uppe så gott det går wub.gif

/Gillan
Gillan
CITAT (Reserv @ 12-11-2005, 19:51)
. Men i det stora hela
känsla sad.gif
                        /Gillan

Du säger det så beskrivande när du säger att " höstmörkret äter
upp ens inre ljus och glädje " wub.gif

Nu har ju inte jag nån vetskap om dig och om det är första
gången du känner så här. Det finns ju massor av olika terapier.
Själv har jag provat de flesta utan resultat, men jag vet också
att många blivit hjälpta.
Hoppas för din skull att det är en engångsföreteelse, och
att det aldrig händer igen smile.gif

/Gillan

Ps. Det finns alltid ett ljus, även om du inte ser det direkt, så
finns det där nånstans. Ds
mamamaggan
Början av hösten fram till november tycker jag är mysig. Då flammar det av färger och luften kan vara sådär härligt klar och krispig.

Men nu, näe brukar säga att hade det varit meningen att vi skulle bo här den här tiden på året så hade vi varit mullvadar.

Den här veckan har det faktiskt varit rätt så skönt ändå. Flera dagar med sol och då har jag passat på att gå en promenad för att få in lite ljus i själen.

Men som sagt var , det är inte så långt kvar tills det vänder och då ni..................................... rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
annama
Jag skulle kunna tänka mig att gå i ide och komma fram i april sad.gif sad.gif sad.gif
yenny
Jag brukar tycka det är rätt så mysigt i början när hösten kommer... vackra färger och mysigt att tända ljus...
men så gradvis vänder det och jag har inte alls lust till något... kryper in i mitt ide och bara glor på datorn.. gråter av de mest konstiga saker och är trött trött trött... fast jag sover bra.
Anki på Öland

Jag tycker som du Stina. Hösten är först alla vackra färger, kanske den första snön, väntan på jul osv. Januari och Februari är bara så gråa, trista och kalla och det känns som om det är sååå långt kvar till våren.
Anki
Snöflinga
Hej dysterkvistar, är detta en deppartråd wub.gif
Reserv
CITAT (Evgeni @ 12-11-2005, 21:02)

/Gillan

Hoppas jag med, men mitt livs kärlek och vardagens högsta ljuspunkt mår inte så bra och befinner sig på sjukhuset, för hur lång tid vet jag inte sad.gif Känns lite svårt att hitta ljuset när nån både dragit ner rullgardin och släckt lampan huh.gif

Ursäkta Snöflinga, du skrev samtidigt som mig, ska inte deppa ner den här tråden ytterligare sad.gif
Gillan
CITAT (Snöflinga @ 12-11-2005, 22:24)
Hej dysterkvistar, är detta en deppartråd wub.gif

Det var ju liksom inte meningen att det skulle bli
det, men, men.......
Och varför inte wink.gif Skulle ju kunna vara en deppartråd
med lite galghumor i. tongue.gif
Lika väl som att vi skriver av oss när våra fyrbenta vänner
inte mår bra, kan vi ju göra det med oss själva också wub.gif

/Gillan
Gillan
CITAT (Reserv @ 12-11-2005, 22:28)

Hoppas jag med, men mitt livs kärlek och vardagens högsta ljuspunkt mår inte så bra och befinner sig på sjukhuset, för hur lång tid vet jag inte sad.gif Känns lite svårt att hitta ljuset när nån både dragit ner rullgardin och släckt lampan huh.gif

Åh, nej, Det där lät ju lite allvarligare än en
" vanlig " årstidsdepression. Hoppas för allt ivärlden
att det inte är för allvarligt och att ditt livs kärlek
inom det snaraste blir bättre. wub.gif
Varma tankar till er wub.gif
/Gillan
Biggan_
CITAT (Evgeni @ 13-11-2005, 06:13)

Åh, nej, Det där lät ju lite allvarligare än en
" vanlig " årstidsdepression. Hoppas för allt ivärlden
att det inte är för allvarligt och att ditt livs kärlek
inom det snaraste blir bättre. wub.gif
Varma tankar till er wub.gif
/Gillan

Varma tankar från mej också Reserv wub.gif
Anki på Öland
.... men mitt livs kärlek och vardagens högsta ljuspunkt mår inte så bra och befinner sig på sjukhuset, för hur lång tid vet jag inte

Stoppar in er också bland de andra Odlaiterna jag håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande för.
Anki
silos

/Gillan

Ursäkta Snöflinga, du skrev samtidigt som mig, ska inte deppa ner den här tråden ytterligare sad.gif

Sänder dig Reserv och ditt livs stora kärlek massor av kramar och hoppas att hon snart blir frisk wub.gif wub.gif wub.gif
yenny

/Gillan

Då förstår jag att du inte mår så bra Reserv.
Hoppas det går bra och att din kärlek snart är hemma igen.

Kramar Från mej wub.gif
*Felix matte*
Tänker på er och håller tummarna för snabbt tillfrisknande. wub.gif
Snöflinga
Förlåt, förlåt och kram på dej Reserv huh.gif Menade inte så, klampade bara in så där dumt hurtfriskt, icke illa ment unsure.gif Hoppas av hela mitt hjärta att ditt livs kärlek återhämtar sig, hoppas du förstår...

Till er andra som tycker att årstiden är s..t och helst vill gå i ide, betänk att om ni finns här på jorden i ,låt oss säga i 65 år, så är det ungefär 260 mån. av ert liv

ohmy.gif
mamamaggan
Med andra ord ska vi göra slag i saken och flytta ner till Medelhavet de här tråkiga månaderna.

Hänger ni på ? När åker vi?Vi kan ju inte sitta här och våndas.

Skickar ett vykort från Cypern!

Bye!
AndreasBlomquist
Jag håller med Evgeni om att det ska bli otroligt skönt igen när det vänder och blir ljusare..

Jag är van vid att sova 4-5 timmar under dagen då jag kommit hem från jobbet på morgonen så normalt brukar jag få en hel del solljus men nu är det ju fortfarande mörkt när man kommer hem och numera ofta mörkt redan när jag vaknar. Har utav någon outgrundlig anledning börjat sova längre och är trött hela den vakna tiden också men jag skyller det på den mörka årstiden. Nu sover jag ju nästan alltid den tiden då det är ljust ute.

Det man blickar fram emot nu är en utlandssemester i februari o sen mot sommaren då vi ska bli 5 i familjen och jag får vara ledig i 3 månader... smile.gif
mulle

INGEN mer som känner som jag????  :huh:

Jo, här är en till! Mörkret spelar egentligen ingen roll och jag njuter obeskrivligt av årets varma höst eftersom det betyder att perioden av kall vinter blir kortare.
Men efter nyår blir det tungt och det enda som hjälper är då allt börjar spira och gro.

Och en stor kram till dig, Reserv. Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig!:wub:

Mulle
Pirum
Jag har själv inga erfarenheter av höstdepressioner, tror jag, så jag ska inte skriva för mycket i tråden.
Men ni som drabbas, lever ni upp en smula när snön ligger vit på marken och gnistrar under glimmande månsken?
Jag gläds fortfarande som ett barn åt årets första snöfall, frost är vansinnigt mycket trevligare än regn under tiden november-mars.
mulle
CITAT (Pirum @ 14-11-2005, 14:28)
frost är vansinnigt mycket trevligare än regn under tiden november-mars.

Jag tycker det är precis tvärtom.
Jag älskar att vara utomhus om det så bara är en plusgrad. Jag går ut bara för att njuta av dofter och frisk luft. Jag kan vara ute i timmar.
Vi har t.o.m. kvar sittplatser i trädgården...
Sjunker termometern under noll går jag ut för att jag måste eller för att moralisten sparkar på mig, absolut inte för att njuta för det bara gör jag inte i frost och snö.
Att jag sen kan tycka att det är estetiskt vackert med snö är en helt annan sak.
Jag hyser en liten dröm om att min inställning till snö nu ska ändras då jag hela vintern ska gå ut med en promenadglad valp. Och samtidigt hoppas jag innerligt att det här varma vädret ska fortsätta!
Mulle
Gillan
CITAT (Pirum @ 14-11-2005, 14:28)
Men ni som drabbas, lever ni upp en smula när snön ligger vit på marken och gnistrar under glimmande månsken?
.

visst är det så. Det är ju helt underbart när snön liger
gnistrande vit på mark och träd. Det är ju bara så otroligt
vackert. Bara för att man inte tycker om årstiden innebär det ju inte
att man inte ser det vackra i det som trots allt finns där ute.

/Gillan
stina
Håller med mulle!!!!!!!! Tycker det är så hemskt när allting fryser - då blir det sterilt på något sätt och man kan inte känna några dofter alls. Trist tycker jag!
mamamaggan
Jovisst lyser snön upp. Men , även fast det nästan blåser storm idag, så tycker jag att det är enklare att gå ut när det är barmark.

Längtar mera ut till snön på vårsidan. Tänk när solen skiner och det ligger ett snötäcke på några dm och gnistrar. Härligt! Eller takdropp när man sitter ute och fikar första gången på året.
Margaretha
Jag är nog lite konstig, men jag är som mest deppig i februari-mars. INGEN mer som känner som jag????  :huh:

Min svärmor lider också av vårdepressioner - och så vitt jag förstår så är det vanligt det också. Precis som höstvarianten. Jag tycker att allt lättar när man kommer in i adventstiden och får sätta upp alla stakar och tända ljusen, men mår man dåligt av mörkret så gör man.
Läste någonstans att man kan ordna med ljusterapi hemma genom att sitta vid någon speciell sorts lampa ett tag varje dag.
Vissa sjukhus erbjuder ju också den möjligheten.

Hälsningar till alla höstdeppiga! wub.gif
Anki på Öland
CITAT (mulle @ 14-11-2005, 14:41)
Jag hyser en liten dröm om att min inställning till snö nu ska ändras då jag hela vintern ska gå ut med en promenadglad valp.

Det tror jag du kommer att göra - akta vad mycket skit det fastnar på tassar och mage när det är blött ute. Såååå skönt när frosten ligger och hundben och dito magar är rena och torra efter promenaden!!
Anki
kerstin z5-6
jag tycker att vintermörkret är peeeest , konstigt nog tål jag det sämre o sämre
man borde väl vara van snart, men det är tristare för varje år .....
och december saknar ju nästan helt dagsljus här
Känner mej etiolerad som växterna .. långa sköra vita skott ...men det var skönt att höra att det inte är så långt kvar nu smile.gif
Carex
Bra beskrivning, man känner sig som en växt med ljusbrist. Jag får otroligt ont i huvudet av alla gråa dagar, mörkret i sig är inte så farligt, utan allt det tröstlösa gråa...
Fast denna höst har väl varit ganska linrig, faktorer som stress, mycket läxor och långa dagar har försvunit i och med att jag slutat skolan. Nu jobbar jag kväll och kan få på mig lite dagsljus under dagen. Det känns mycket bättre:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon