susa
Jag läste just Jan af Lisös lista - tack för den! - och började genast planera för min nya rabatt. Har sedan tidigare en stellata, en sieboldii och en soulangeana, alla tre planterade som solitärer med vintergröna vid fötterna. Nu ska jag plantera tre magnolior i en rabatt och jag undrar vad jag kan ha emellan dem, som dels gillar den sura miljön och som dels inte inkräktar på magnoliornas känsliga rötter. Har någon förslag på lättskött sällskap så vore jag tacksam.

hälsningar
Sanna
Ophelia
Nu tillhör jag den där gruppen som själv skulle vilja odla massor som är ätbart bara för att testa. Om det varit jag och jag hade varit ute efter marktäckare så hade jag testat åkerbär eller varför inte lägre buskar av blåbär? Om nu förutsättningarna är de rätta.

Annars kanske du skulle kunna ha lägre sorter av typ azalea, alpros, kalmia eller roddisar. Det finns ju även roliga hortensior som ändrar färg efter jordens Ph-värde. Du har ju även möjlighet att peta ner liljor och primulor som gillar surjord. Sedan finns det ju hostor i alla tänkbara bladfärgsvarianter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon