Christoffer
Om man ska vattna en växt med en aminosyra, hur mycket
aminosyra ska man då ha i vattnet?
Om det blir för mycket, tar växten då helt enkelt inte upp aminosyran,
eller kan det vara skadligt för växten?

Om han vattnar med l-arginin, ombildas denna aminosyra då till
bland annat till ornitin i växten, precis som det gör hos människan?

Kanske fel att fråga här på odla, men man vet aldrig, det kan finnas
de som vet.
Gurkan
Din frågor är inte som andras frågor .... dom är underbart ovanliga.

Jag är inte nån expert på aminosyror men frågan är om växter öht. kan ta upp hela aminosyror och om dom kunde, skulle dom kunna tillgodogöra sig näringen? Dom har ju ingen matsmältning (förrutom Brutala Blommor såklart) utan tvärt om, bygger ihop grundämnena till mer komplexa strukturer.

Många "kroppsfunktioner" hos växter och djur är ju varandras direkta motsatser. En växt tar upp koldioxid, grundämnen (NPK osv) och solenergi, bildar ur detta proteiner, kolhyderater m.m. och syrgas, i djuret som äter sker det helt motsatta, nerbrytning av proteiner och kolhyderater m.m. under förbrukande av syre och avgivandet av CO2 och värmeenergi.

Kanske har jag missförstått nåt ....

Får man fråga om bakgrunden till denna frågeställning ? *nyfiken*
KURT
Hur ovanlig frågan än är så är den ju ställd (av samma person) tidigare. Växter tar upp aminosyror, men de kan också tillverka dem själva. Jag har ju svårt att tro att att det skulle ha någon positiv (eller negativ) effekt. Växterna kan ju reglera sin kvävemetabolism.
Christoffer
Oj! Jag hade glömt att jag hade ställt frågan tidigare. Märkligt att man inte kunde hitta frågan när man sökte bakåt i kryddväxtforumet.
Gurkan
Tack KURT för klargörandet. Tror ändå inte att aminosyror utgör växters huvudsakliga näringsintag utan att dom föredrar en mer lättsmält diet av mineraliserade grundämnen.

Lycka till med monstertobaken nu Christoffer, hoppas inte dina vänner svimmar totalt ! tongue.gif
Christoffer
Tackar!

Ja, jag får leta vidare på nätet hur man ska göra med aminosyrorna,
för det ska gå, om inte med vattning, så kanske på något annat sätt.
KURT
Om du läser denna artikel från Plant Physiology, samt referenserna i den, så verkar det inte finnas något nettoupptag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon