Full version: Vitlök
Odlarinna
Hej! Jag var till min kolonolott för en titt och såg med förvåning att vitlöken växer och frodas. Skall jag täcka den med något för det kommer ju en vinter
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg opplever ofte det samme, de klarer seg fint vanligvis uten å dekkes. Noen vintre kan de ruttna bort om de står i vann som blir til is. Om de inte ruttnar i is går det bra.
At de har fått grønt nu på høsten gjør ingenting.
Eva St
Oj Kom på att jag glömt sätta ner min vitlök är det alldeles försent nu eller kan det fortfarande gå eftersom det är så milt ute. Bor i zon 2
Eva St
Lene i Fredrikstad (Norge)
Det går nok bra.
Eva St
Tack för att ni påminde mig nu ska de ner illa kvickt
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att sätta vitlök nu i zon 2, så länge man kan gräva brukar det gå bra att sätta vitlök. Jag planterade min igår. Det bästa är ju om vitlöken inte hinnaer spira innan vintern kommer så det är nog bara bra att vara lite sent ute, ett år när jag planterade hann markytan frysa innan jag planterade och det gick bra det med.
Eva St
Låter jättebra trodde den skulle ner tidigare men det var ju tur för mig att det funkar nu med
Eva St
Odlarinna
Jag får kanske sätta en omgång till för att vara säker.
sad.gif
Ingrid på Västkusten
Inte fel å sätta km - jag ahr haft vitlök som utvintrade - då vart den 10-15 cm -d det var det året jag trodde Augusti var en bra månad ;-) slutet av alltså - numera är det slutet av Oktobert i zon 2 och som hösten är nu - nästan lit elite för tidigt! Par cm blast gör inge :-) man kan också 'trixa' med att sätta dem lite lite djupare ;-)

Hälsar Ingrid vars vitlök int ekommit upp (än)
Nina H
För ett par år sedan satte jag vitlök i oktober (Stockholm)- den kom upp 1 dm före vintern, och vissnade ner på våren. Helt borta!
Förra året satte jag i mitten på november, den växte fint. Nu tänker jag vänta tills det blivit kallare. Åtminstone lite frostnätter.
Enligt tomat- och vitlöksgurun Åke T är det bättre att vänta till jul än att sätta för tidigt.
Har dessutom potatis kvar (satt i augusti) där vitlöken skall stå.
Susanne i Linköping
I år kör jag ett experiment, jag har nämligen satt ett antal fjolårslökar (alltså skördade 2004 och sparade över vintern). Dem satte jag i förrgår. Igår och idag satte jag de sista vitlökarna, då med lökar jag skördade i somras.
Eva St
Huga minusgrader och jag har inte kommit ut till stugan än för att sätta ner vitlöken blir tidigast till helgen eller början på nästa vecka tror ni det kan funka
Eva St
Ingrid på Västkusten
De har lovat mildare nästa vecka ! Jag tror det blir midlare igen i alla fall i mina delar av världen.

I flesta år kan man knö ner dem i Janurai (suck).

Hälsar Ingrid
Eva St
Jag hoppas du spår rätt för då funkar det ju i nästa vecka förhoppningsvis
Eva St
Ingrid på Västkusten
Tja - spådomen gäller enbart Gbg med omnejd :-))

Hälsar Ingrid
Eva St
Du kan väl spå samma för Mariestad vi tillhör ju i alla fall Västra Götaland
Hälsar Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon