Katti med torpet
13-11-2005, 11:10
Blev tvungen att bestruta min stora fina parika med Provado Plus då den var illa ansatt av spinn och jag tänkte försöka övervintra den.
Även om nu bladen ser för bedrövliga ut pga de små krypen så har plantan ändå blivit full av paprikor (14 st knallröda frukter).
Pyrex sägs ju vara ofarligt att bespruta köksväxter med då medlets giftiga delar upplöses inom några dagar men hur är det med Provado Plus (jag har inte flaskan här så jag kan inte läsa på den).
Om nu frukterna inte är lämpliga som föda längre kanske jag kan använda dem för frösådd åtminstonde. Det är dock frågan om en Redskin som ju är en F1:a så det kanske inte är någon idé?
Men, hörrni, kan man ta sticklingar på paprika? Det vore ju ett smidigt sätt att föröka F1-sorter...
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 08:31
Hej hopp,
Vänta en månad - det är vad kommersiella odlare gör när de använder Provado - en starkare sort. Iofs - sprejen är kontaktgift - så det BORDE gå å skölja bort, men jag ahde väntat (det gör jag när vi har behandlat våra) för å vara säker.
provado är godkänt för behandling av köksväxter i vissa länder, med iakktagande av karensdagar - om det får Dig att känna Dig bättre ;-))
Visst kan man ta sticklignar! Och är det en favorit F1:a så had ejag definitivt gjort det!
Hälsar Ingrid
Katti med torpet
14-11-2005, 09:04
Tack snälla!
Paprikorna lär visserligen vara skrumpna om en månad men nu vet jag i alla fall hur jag skall bete mig nästa år.
Framförallt kan jag flerfaldiga min Redskin med sticklingar till dess
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 09:17
Om frukterna får skrumpna på plantan är de helt OK att använda ändå - låt dem skrumpna = torka på plantan :-)) om Du kan förvara 'klabbet' på ett luftigt ställe så Du inte får mögel på dem.
Så gör jag emellanåt med chili - låter dem torka helt på plantan.
Hälsar Ingrid
Katti med torpet
14-11-2005, 09:21
Ehh, torkad paprika, vad skall den vara bra till.
Torkad chili begriper jag, det är ju en krydda men torkad paprika??
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 09:29
Tänk på att smaken är koncentrerad - urgod i grytor t ex. Du kan mala och gröa paprikapulver men jag ahde använd den som den är / blir d v s torkad.
Tänk torkade tomater, tänk torkad chili, tänk torkad aubergine. Smakerna koncentreras och det är lätt å dosera. Det är många som anser att en 'skrynklig' och 'vissen' paprika smakar sämre - om man låter den otrka hele vägen så blir den en bra krydda/ingrediens.
Så de är inte förspillda alls!
Hälsar Ingrid
När jag var friluftsmänniska och fotvandrade, så gjorde vi ibland vår egen "torr-mat". Vi torkade t.ex. svamp, lök och paprika, blandade med snabbris och buljongtärning, och hade en fin färdigrätt till Trangia-köket!
Ingrid på Västkusten
15-11-2005, 08:07
Jo - det är lit edet jag ahr i bakhuvet sa s :-))
Hälsar ingrid som äger numera en torkmojäng!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.