|
Katti med torpet
13-11-2005, 12:10
Sitter och funderar på vårens plantruppdragningar och börjar så smått leta efter lämpliga "offer". Nu när vi har (uppvärmt) växthus borde jag ju själv kunna driva upp fler av de växter som jag normalt köper "färdiga". Jag tänkter t.ex. på petunior, lobelior, million bells osv. att placera i urnor, amplar och blomlådor. Sökte på weibulls hemsida efter surfina (är surfina en variant av petunia?) och millionbells (är det också någon petuniasort?) men fick inga napp. Fick intrycket av att flera av våra vanliga ampelsorter inte finns som frö utan man får köpa sticklingar till våren?
Vilka "ampel- och urnväxter" drar ni upp själva. Vilka är mödan värt och vilka är bättre att köpa färdiga?
Har ni provat att fröså prydnadsgräs till krukor och urnor, några ni kan rekomendera?
Hur är det med höstens prydnadskål, är det någon som drar upp den själv eller köper ni färdiga på torget?
inga maria
13-11-2005, 13:31
Hej ,jag har provat en hel del bra och mindre bra blommor .Satte klockranka ett år och hade i amplar inte så bra ,växer och tar gärna över och blommade ganska sent men som klängväxt vid ett plank så är den jättebra .Jag brukar sätta flitiga lisa ,tobak ,låg rosa och lime är läcker tycker jag ,en annan favorit är klocktobak som också är limegrön. men den blir ca 50cm hög och passar i urnor.Lobelia är lätta att odla jag följde ett bra råd, att så kant och hänglobelia tillsammans då blev det lättthanterliga "tussar"att skola om sedan ,en annan sötnos som jag brukar så är grusnejlika en liten rosa hängväxt liknar lobelia i växtsättet ,den är lätt att ta egna frön av sedan .tyvärr hade jag ingen i år tror inte att jag fick några frön klara 2004 prydnadskål är lätta men jag får dem alltid för höga tänkte så dem senare i år men glömde bort dem kanske någon som vet hur man gör för att få dem så små och gulliga ,lycka till med dina sådder du hittar säkert massor som du vill prova på
Åsa, mälardalen zon 2
13-11-2005, 15:21
Jag odlar främst de växter jag kan direktså ex. ringblommor, tagetes, blomsterböna etc. jag har inte så mycket plats att odla på inomhus + jag har ändå inte så mycket plats att plantera på.
Angående millionbells det är tekniskt sett ingen petunia, växten heter Calibrachoa och den förökas med sticklingar, även Surfinia förökas med sticklingar. Vill man odla dessa från "scratch" kan man ju köpa rotade sticklingar som många trädgårdsbutiker säljer i jan-mars.
Katti med torpet
13-11-2005, 20:27
Aha, misstänkte nästan att det var sticklingar som gällde för millionbells och surfina, tack för den informationen.
Grusnejlika, det köpte jag två otroligt söta plantor i våras. Kul att de går att så, måste försöka få tag i frön...
Någon som har erfarenhet av narsisstobaken "Only the lonely"? Den skall visst dofta starkt och det passar mig perfekt. Tack för tipset om att samså häng- och kantlobelia.
Gärna fler tips, kul att höra era erfarenheter, har mest sått perenner hittils så det där med sommarblommor är nytt för mig. Och gärna fler tips på snabba odlingsvärda klängväxter.
lilla mamma
13-11-2005, 20:58
Har minskat med ettåringarna för vart år, men Blomman för dagen var en glad överraskning. Flitiga lisa likadant.
Rosenskära är bara ett måste! Enkel och snabb att så. Dessutom blommar de ända till frosten kommer. Ett tips kan dock vaar ett sätta tillsammans med något lågväxande för de brukar bli lite kala nedtill, lobelia kanske kunde vara en trevlig kompis, men tänk på att lobelia kräver ganska mkt i form av jord och vatten, och främst utrymme. Annars är brudslöja väldigt fin. Eller om du vill ha något som syns lite mer, Tigeröga dvs. thunbergia.
Eva i Skåne
13-11-2005, 22:51
Katti. Jag hade jättefina hängpetunior i amplar i år. Köpta som frön och hette just hängpetunia. Jag har ingen aning vad som skiljer dem från surfinia, mer än namnet, men nog är de lika fina så det rekommenderar jag varmt. Petunior av alla slag verkar väldigt tacksamma att så. Vartenda frö tar och blir stora plantor. Gycklarblomster och lejongap hör till mina favoriter och det kan jag inte vara utan. Superenkla att dra upp själv, men det är några små rackare från början. Luktärter tycker jag också att du ska satsa på. I somras hade jag fackelranka, köpte fröer från Odla, och de växte och blommade också fint, men behöver stöd, blir 3m långa rankor.
Katti med torpet
14-11-2005, 06:00
Eva, vad glad jag blev när du skrev att petunior var lätta att så. Det är just dem jag brukar läga ner mest pengar på att köpa stora plantor av. Kommer helt klart att försöka dra upp mina egna nu!
Kan ni rekomendera några bra frö-säljar-ställen på webben när det gäller sommarblommor? Impecta och weibulls har jag koll på (men weibulls kan man ju inte beställa från) Jellito är en annan favorit men de har ju inte sommarblommor...
Jag vill också slå ett slag för petunior! Sedan framåt hösten kan man ta egna frön (busenkelt) av dem man gillar bäst. På det viset kan man få sina egna "barn" och "barnbarn", vilket är ännu lite roligare, tycker jag. Petunior är underbara att så själv, det blir många fina stora plantor - och du som har eget uppvärmt växthus dessutom *suckar längtansfullt* Det du också kan göra med både petunior, million bells och surfina, är att köpa små plantor tidigt på året, sedan tar du skott från dem! Den du tar från, grenar sig bara bättre och bättre. Och skotten du tar, rotar sig busenkelt i vanligt vatten. Ofta finns ju småplantor mycket tidigt, på Plantagen t.ex, som dessutom har en blommande blomma, så man kan välja vilken blomma man blir mest förtjust i!  (blomman brukar jag sedan nypa bort, och så tar jag skott)
Jag har alltid drivit upp lejongap själv. De är tacksamma! Samma trick som de andra med lobelian har jag kört... Synd bara i år för det var en hel del vitt blandat i den rosa fröpåsen! Men det stod att det kunde förekomma vita blommor... Blomstertobaken är lätt att driva upp. Blir kraftig o fin! Rosenskära var också lätt men gödsla den inte där du planterar den! Kan inte komma på vad jag hade mer... Får återkomma om jag minns något mer bra! Tänkte också åka till plantskolorna tidigt i vår och köpa sticklingar o dela på! Roligt att driva upp själv! Det enda jag har inpräntat i huvudet inför nästa vår är att jag måste vänta med sådd minst en månad. Var alldeles för ivrig i våras. Fick en djungel inne innan det var dags att plantera ut.
Dubbla Petunior är det enda absoluta måste-projektet. De drar jag upp varje år.
Andra som har blivit mycket lyckade: Silverek, Blomstertobak, Lejongap (dessa tre frösår sig ofta och återkommer nästa år). Flitiga Lisa, Dahlia, Pelargon, Lobelia, Sommarnejlika, Jungfrun i det gröna och Rosenskära.
Några jag aldrig kommer att satsa på mer är: Prunkfjärilsblomster. Har för mig att de också kallas Fattigmansorkidé. De blev alldeles för ranka hur jag än knipsade. Små, obetydliga blommor. Vackra om du kröp ända inpå, men... Nej, tack!
Jag sår gula petunior varje år..bara måste...flitiga Lisa är lätta och tacksamma...Heliotrop sår jag varenda år och misslyckas för det mesta... Ricin har jag sått ett par år och de ger ju verkligen valuta för pengarna och så har jag haft pärlhirs också och de är väldigt dekorativa tycker jag..
Katti med torpet
14-11-2005, 12:38
Surfade runt lite på Lindbloms frö och hittade den här underbara blå dockkragen. Lindbloms fröNågon som har provat att så dockkrage? Den ser ju väldigt tät och blomrik ut på bilden men blir det så och blommar den tillräckligt länge för att det skall vara idé att sätta den i en balkonglåda, någon som vet?
NorrlandsEmma i zon 5
14-11-2005, 12:56
Hejsan I år provade jag att så hängpetunia från frö. Utav 6 frön fick jag 5 plantor. Sådde i feb/mars och på grund av en kall vår, satt plantorna fart först i juni. Men dom blev ganska fina tycker jag. Fastän lite för långa. Men jag toppade dom inte, när dom var små. Så nästa år, blir det att toppa plantorna. Annars sår jag tagetes, lobelia,, tagetes, blomstertobak Ska även prova flitiga lisa nästa år.
Eva i Skåne
14-11-2005, 19:20
Så här fin blev hängpetunian Katti, dock var den mer åt lila hållet i verkligheten. Lite trög i början av sommaren, så före midsommar var där inga blommor, men sen satte dom fart ochhar du växthus så går det säkert snabbare för dig.  Måste även visa lite andra fina petunior, alla från frösådd. Jag som förr tyckte att petunior var så trista  , men inte då  
Katti med torpet
15-11-2005, 09:35
Åh vilka fina petunior du hade! Låter mycket lovande att alla är frösådda. Jag har helt klart köpt min sista petunia, härefter blir det frösådd (nåja, kanske några sticklingar då ;-)
Det där med dockkrage, är det ingen som har provat det? Den var ju så fin på bilden med mörk disk och allt men man vet ju att bilder inte alltid är att lita på...
Ang Tobak och doft. Jag får lite olika info beroende på var jag kollar. Jag vill ha en som doftar, gärna kraftig doft. Har ni några tips för det? En fröfirma skrev att "Onley the lonley" doftade starkt medan en annan skrev att den hade mycket svag doft...?? Den är ju väldigt stor och egentligen vill jag ha något mindre men trodde inte att de låga doftade.
 Petunia " Piruette Soft and White " Impecta hade den på sitt omslag och jag måste prova den, och jag gav bort många småplantor till grannen, för det blev så mycket . Blev en stor planta i krukan som blommade länge.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-11-2005, 21:11
Jag sådde dockkrage under några år men tyckte att dom blev fula relativt tidigt. Är enkla att så.
Skönbinka var ett måste varje år, liksom mörk och ljuslila hängverbena. Skönbinka började jag redan i Januari med, liksom heliotrop. Verbena sådde jag i februari.
Cosmea sådde jag en lägre sort, tål blåsten bättre .
Edelweiss
Sulawesii
16-11-2005, 11:23
I år har jag odlat Tobak, Lobelia, Fjärilsblomster, Amaranthus, brokbladig Ipomoea, Asarina procumbens, olika Vallmo, brokbladig Krasse, olika Tagetes.... kommer inte på fler. Mina favoriter av dessa är Krasse, Asarina och Tagetes. De är lätta att ha att göra med över huvud taget och det gillar lata jag.
kerstin z5-6
16-11-2005, 11:37
Only the lonely är i och för sig en imponerande och stor tobak med doft men blommorna tycker jag är små och tja .. fula .. Nicotiana grandiflora heter den höga doftande sorten med stora vita blommor, jag övervintrar en nu -sås 6-8v innan utplantering , går faktiskt att övervintra
Granngården köper jag mina fröpåsar -har här uppe-i alla fall Hammenhög , Nelsons , och några firmor till Luktärt och blåsalvia är också oumbärliga -fast salvian övervintrar jag inne som Dahliaknölarna ..
Petunior, lobelior, tagetes, penseer, balsaminer, lejongap, månadssmultron, dahlior, kantnepeta, perenna vallmor, digitalis, ipomoea... Genom åren har det blivit åtskilligt. I somras hade jag en fantastisk petunia, Lavender storm. Otroligt rik- och långblommande! Vill minnas att jag köpte frö hos Impecta. Vad gäller balsamin, denna gammaldags och jättetrevliga blomma, säljs den nästan alltid i färgblandning. Men sedan är det bara att ta frö av den färg man gillar bäst! Ett år hade jag lila balsaminer kombinerat med lila lobelia. Snyggt i krukor!
Jag tänker varje år att jag inte ska så så mycket sommarblommor, men kan inte låta bli några älsklingar, det blir mörkröd lejongap, någon Aster för de är så fina att plocka in, kryddtagetes, de blir gula kuddar som blommar hela sommaren och långt in på hösten, Rosenskära att ha bland rosorna, både vit o mörkröd, Malva oxå bland rosorna, rosenböna, klockranka och japansk humle finns oxå bland de som jag inte kan låta bli för de är så fantastiska klättrare, så förstås krasse och ibland sår jag Ricin, de blir pampiga växter på en sommar, vidare blir det vit och lime Tobak
Lena zon 4
Lady Hamilton
19-11-2005, 21:24
Jag har sått dockkrage med GOTT resultat, blommar MYCKET och LÄNGE..... Varning bara för att inte så de för tätt...... plantorna ser "inte mycket ut för världen" men de blir ENORMA! Annars brukar jag så det som de flesta här har nämt.
zaaritha
19-11-2005, 21:43
Se´n vi skaffade Casper o Sixten får jag begränsa mitt odlande till allt som är giftigt eller taggigt!!
Lady Hamilton
19-11-2005, 21:48
zaaritha
19-11-2005, 21:57
Yes! De har tydligen inbyggd instinkt vad som är giftigt---tack o lov!!! Och rosor o tistlar o dyl., äter de inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|