birgitek
Överallt läser man hur bra det är att vintertäcka känsliga växter med torra löv, men hur i all världen får man löven torra på hösten.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (birgitek @ 13-11-2005, 12:24)
Överallt läser man hur bra det är att vintertäcka känsliga växter med torra löv, men hur i all världen får man löven torra på hösten.

PÅ hösten är det för tidigt att täcka, då kan växterna ruttna.
Kajsa
Tycker dom är bäst i komposten, slänger man i rabatter eller under buskar blåser dom bort i kraftiga oväder, under rosorna blir det gärna iskakor.
Min granne brukar gräva ner massor i grönsakslandet.
Katti med torpet
Måste säga att jag har funderat på samma sak för jag insåg att om jag väntar med att kratta ihop löven tills jag beöver dem är de flesta bortblåsta och de som är kvar är både dyngsura och halvförmultnade.
Lösningen blev att kratta ihop löven en fin dag när de är torra och sen förvara högen lite skyddat i väntan på kylan. När det sedan är dags att vintertäcka tar jag fram högen och fördelar den till behövande växter.
Ingrid på Västkusten
Det är ofta blandat - då de kan kvarhålla en massa fukt som sedan är av ondo.

Jag använder mina lög som komposttäckare (istället för å köpa kompostströ) använder det också i trädgårdslandet (under masoniten).

Täckning av känsliga växter, vanliga enkla kasserade tallrikar, krukor, takpanna mm mm är ju hyfsade lösningar, kanske en glasruta?

Hälsar Ingrid
Yin o Yang
Jag täcker inte med löv. Dem krattade jag ihop igår och lade i mina pallkragar tillsammans med hästskit smile.gif . Jisses vad det ska växa där nästa år tongue.gif , hoppas jag. Rabatterna täcker jag med granris. Fast än har det inte blivit täckt något, är alldeles för varmt wink.gif . Vem kunde tro man skulle skriva så den 14 november blink.gif . Men, lite kallare väder är visst på gång coh soooool wub.gif . Längtar verkligen efter den, för det har varit så fruktansvärt mörkt de senaste dagarna sad.gif
stina
Jag lägger ganska mycket löv i mina rabatter på hösten. På våren vänder jag ner det som är kvar i jorden. Tycker det blir bra.

/Stina
olgak
Här (i Stockholm) är löven torra, de har krullat i hop sig så fint och jag har lagt lite i rabatterna!
Sommartorparn
CITAT (birgitek @ 13-11-2005, 12:24)
Birgit Ek

Alltså, det där med 'torra' har jag förstått som 'livlösa och nedfallna från träden' och inte 'torra' i betydelsen 'fria från fukt'. På hösten är väl alla löv 'torra' så fort dom är nedfallna? Att det sedan regnar på dom emellanåt är en annan sak. Mitt problem är att löven blåser bort. En rabatt har jag där det går att lägga löv p.g.a. det är lä. Vräker på hämningslöst med lönnlöv där. Hur mycket jag än läggerså b orrar sig växterna alltid igenom på våren. Däremot hindras ogräs från att gro. Under sommarens lopp bryts löven ned, och på hösten syn inte ett spår av dom. Finfin mull blir det.

Har detta år även klippt sönder löv med gräsklipparen och samlat upp med uppsamlare. Det finklippta löven blåser inte bort lika lätt, så jag har bäddat runt buskarna med det. Får se hur länge det ligger kvar....
Lady Hamilton
Jag brukar varje höst täcka mina rabatter med mycket gräsklipp och sedan ovanpå det ett rejält lager med löv. Det brukar inte blåsa bort. Sedan på våren tar jag bort "överflödet"
Men som jag har förstått här på odla så fungerar det inte så bra om man har problem med "gnagare" som vill övervintra i detta.
Men jag har aldrig märkt av några sådana problem, och som tur är har jag inga problem annars heller på våren............varken av harar eller rådjur som vill äta upp det gröna på våren.
Berit
Är det bra att täcka med gräsklipp på hösten? unsure.gif
stina
CITAT (Berit @ 19-11-2005, 07:45)
Är det bra att täcka med gräsklipp på hösten? unsure.gif

Om det är så sent/kallt att växterna "somnat" och slutat ta upp näring kan det väl inte spela någon roll för växterna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon