Hej
Min nyplanterade Trädpion, planterad i sept, hat fått skott nu, är det OK, den ska väl inte skjuta skott nu i Nov, skotten kommer ju att frysa bort, kommer det månne nya til våren eller är den körd?
Lena zon 4
kerstin z5-6
13-11-2005, 16:26
hm -ja de fryser men den kommer säkert med nya i vår
AnnammA
22-11-2005, 10:37
Är det inte så att skotten och knopparna till vårens blommning bildas nu i höst, och att just trädpioner är rätt så köldtåliga???
(Däremot vill de inte flyttas och att man gräver runt dem...)
AnnA
kerstin z5-6
23-11-2005, 08:05
Nja - visserligen bildas anlaget men jag utgick ifrån att det var mer än så ?
Man brukar få rådet att skydda trädpionen väl den första vintern.
Jag kommer att täcka våra.
Hälsningar CATO
Vad täcker du den med? Har inga löv kvar och ingen jord heller
Lena
kerstin z5-6
28-11-2005, 21:49
Täck med säckväv i vår i stället mot pinande vårsol , särskilt medan marken är tjälad ...
Mina har utstått -35 fast jag har ju snö förstås
En lämpligt placerad ombunke förser mina med naturligt skydd också ,på hösten .
Ja, det är ju det som är problemet, vi har ju ingen snö, den får stå ut med kylan, och nu ska det bli kallare, kan man ta gipsskivor? gör de någon nytta om man först tar gips skivor och plast ovanpå
Lena
Jag kommer att skydda mina nysatta trädpioner med granris.
Hälsningar
CATO zon 1
kerstin z5-6
29-11-2005, 17:36
Gipsskivor är overkill " slakta julgranen, efter jul och lägg den över plantan --dessutom , blir det för tätt kommer de att mögla under gips o plast
Då lägger jag på granris redan nu
Lena
Vi bor i zon 1 och har en trädpion som är ett par år gammal och en trädpion som är planterad i år. Vi täcker inte över våra alls men det hamnar ju lite löv runtom från buskar och träd som står i närheten.
Jag kan ju inte uttala mig om trädpionen som vi planterade i år men den andra trädpionen som har ett par år på nacken har inte alls farit illa av att inte vara täckt.
I år har vi dessutom planterat en svavelpion som jag är ganska rädd om men inte heller den är täckt. Jag får rapportera till våren hur det har gått!
kerstin z5-6
30-11-2005, 17:22
Tror knappast trädpion behöver täckas i z 1 inte rosor heller -och det är såå orättvist
Hur stor blir en Trädpion????
Eva St
CITAT (Eva St @ 30-11-2005, 18:19)
Hur stor blir en Trädpion????
Eva St
Den kan bli en 2-4 meter hög och ganska bred också. Buskpion/trädpion är samma sak.
Att vintertäcka i zon 1.
Jag skulle aldrig våga påstå att vi ej behöver vintertäcka i zon 1.
Vi har ofta barfrost utan någon som helst skyddande snö. Dessutom blåser det ofta här med resultat att löven lägger sig sällan där vi vill ha dem till skydd för våra växter.
Vi täcker med granris, som skyddar för vinden och håller löven på plats runt de känsliga - ofta nysatta växterna.
Äldre buskrosor har som regel eget ris som håller kvar löven, så dessa får klara sig själva. Utsatta klängrosor får däremot oftast skydd av juteväv.
Enligt importören av trädpioner, bör dessa skyddas första vintern.
Vem vill riskera att ens nya älskling skall frysa bort innan den ens hunnit blomma?
Hälsningar
CATO
Jag bor som sagt i zon 1 och har aldrig täckt vare sig rosor eller buskpioner och det har funkat alldeles utmärkt. Men det skadar väl i och för sig inte att täcka så man får väl prova sig fram.
kerstin z5-6
01-12-2005, 09:27
Nej snöbrist kan väl vara lika stort problem som stark kyla ... men ("trädpionerna"=) Buskpionerna kommer ju ursprungligen från en provins i Kina -med gul lerjord och ner till minus 25 grader vintertid
Det finns ex i Luleå som är 1 ,5 meter hög och lika vid .
Vårsoltäckning är ju också en helt annan sak -än vintertäckning .. det får vi väl syssla med var vi är bor -fast ni i z1 kanske under kortare tid -vi kan ha tjäle i maj ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.