Bessie
Häromdagen frågade en vän om jag hade några förslag på gröna växter som kan stå på golvet inne i ett rum (relativt ljust, men inte direkt solljus) och växer sig stora och buskiga på relativt kort tid. Vår gemensamma brainstormning ledde till följande solitärer:

Arter som kan komma på fråga:
Monstera
Palmer (som jag är lite skeptisk till; de växer ganska långsamt och blir lätt fula i topparna)
Aralior

Arter kompisen inte ville ha:
Benjaminfikus
Dracenor
Yucca
(uppstammade växter och smala växter var inte särskilt populära)

Vad har ni andra för växter som sprider sig på bredden?
Hannifer
Jag gillar klätterkalla! wub.gif Den är tålig och breder ut sig/klänger.
Alexander-VG-zon3
palmer vet jag inte vad du menar med hur dom bler fula i toppen har 3 stora palmer en som är ca.1m en ca.1.50m en som är ca. 2m ingen av dom är fula i toppen tvärt om men det är ju det dom växer väldighht långtsamt
se om jag har några förslag på växter
1.skruvpalm (det är ingen palm)
2.brokbladig citron fikus
3.monstera
4.stora araila
5.yucca och dracena kan bli mycket fina om man hittar dom som en växt alltså inte att man tat en bit sen så bladrosseter växer stora
6.sen alla sortesr storbladiga fikusar (liknar inte en benjaminfikus helt andra blad)
7.filodendron kan finnas stora växter (fins många sorter)
sen ka man ha hängväxter på pidistal eller vad det stavas men när bladen växer fint över bler det fint

hoppas där var nåt rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
mamamaggan
Varför inte hibiskus?

Har en själv som är c:a 1,5 m i omkrets och nästan 2 m hög. Blommar vackert också.
Katti med torpet
Hibiskus ja. Förlåt att jag bryter mig in men vill så gärna veta lite mer om hibiskus.
Viste inte att de kunde bli så stora, det enda jag trode att jag viste om H är att de är vackra men får ohyra och därför bör undvikas men det kanske är överdrivet?
Har fått för mig att de kan stå utomhus på sommaren? Hur vill de ha det på vintern? Blir de gladare om de slipper torr luft?
Ingrid på Västkusten
Jag får så lätt rött spinn på min hibiskus men visst är de fina! Stammas up :-)
mamamaggan
Har inte haft några stora problem med min hibiskus. Nu måste jag erkänna att det är lite fusk. Den har inte vuxit upp helt och hållet hos mig. Men den sista 1,5 m på höjden och 0,5 m på bredden.

Min hibiskus får inte komma ut på sommaren Har tänkt att göra det men den är så stor så den skadas när man ska bära den t ex till badrummet för duschning. Duschar den kanske 4-5 gånger /år.

Den har det senaste året blommat och blommat , något den inte gjort på flera år. ( Har stooora fyllda röda blommor). Vet inte, men jag tror att den mår bättre nu när jag bundit upp den på höjden. Byter jord med 2-3 års mellanrum och gödslar med pinnar.

Den står alldeles intill fönstret i öster/norrläge.

Har en annan hibiskus på gång. En helt vanlig enkelblommig som jag haft i 3-4 år nu. Den är nu c:a 80 cm hög och c:a 40 cm i diameter. Den står också i ett fönster åt samma håll.
Bessie
Just för den här personen tror jag inte att hibiskus är ett vidare bra alternativ. Jag gav henne en i somras, men det är inte mycket den har växt. Föreslog finkänsligt att den kanske var hungrig, och nu vet jag inte hur den har mått sen dess...

Katti, det finns flera hibiskustrådar på forumet om du är intresserad, men jo, hibiskusar kan bli jättestora också i kruka (undrar vad rekordet är?) Jag tycker att de gamla sorterna klarar sig bättre undan ohyra, fast det kan också bero på att jag bor i lägenhet på tredje våningen och inte har möjlighet att ta ut den stora på sommaren. Särskilt om man kan starta dem från sticklingar och inte köper plantor som hormonbehandlats (käpphäst, förlåt) kan man få den att bli ett riktigt träd. Jag tycker att de klarar av vinter i inomhusmiljö rätt bra - när ljuset minskar går de in i en viloperiod, så de behöver inte ha lika mycket vatten och näring som på sommaren.

flaxss, med att palmerna blir fula i topparna menar jag bara att de inte klarar av torr inomhusluft särskilt bra utan får bruna bladspetsar väldigt lätt.
wolkenkrabber
Afrikansk Mjölkbuske. Tål torka bra. behöver inte stora krukor och växer så det knakar, jag har en helgrön, en med röda/bruna fläckar och en vinröd. den gröna står i en 3 liters kryka eller så och är 180 cm hög och uppstammad. du kan få sticklingar av mig om du vill. rottar sig ytters lätt i vatten.

EDIT: Kan tillägga att dme tål MYCKET hård beskärning med
Lady Hamilton
CITAT (wolkenkrabber @ 14-11-2005, 17:08)
Afrikansk Mjölkbuske....helgrön....en med röda/bruna fläckar och en vinröd......... du kan få sticklingar av mig om du vill....

wub.gif Det lät intressant.......har du många sticklingar får du gärna skicka till mig också..................
(Jag vet inte hur den ser ut, hittar inte namnet på nätet, vad heter den på latin?)
Alexander-VG-zon3
jo men köp en dadel plam eller mer tålig som ofta växer i torrare klimat rolleyes.gif rolleyes.gif fast det är ju negativt som nu är det ska vbara nåt som ska växa fort så det går ju inte smile.gif smile.gif men annars kan ni ju gå tilll nån plantskola och se om dom har några stora växter smile.gif tongue.gif rolleyes.gif
wolkenkrabber
CITAT (Hamilton @ 14-11-2005, 18:20)
CITAT (wolkenkrabber @ 14-11-2005, 17:08)
Afrikansk Mjölkbuske....helgrön....en med röda/bruna fläckar och en vinröd......... du kan få sticklingar av mig om du vill....

wub.gif Det lät intressant.......har du många sticklingar får du gärna skicka till mig också..................
(Jag vet inte hur den ser ut, hittar inte namnet på nätet, vad heter den på latin?)

Den heter synadenium grantii på latin. här är lite bider jag googlade fram.
Mjölkbusken är en Euphoribia släkting.

Den vanliga gröna. plantan ser lite ledsen ut
http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...es/SYNADENI.jpg

Stora plantor
http://www.mytho-fleurs.com/images/ile%20d...ium_grantii.JPG

Liten planta
http://www.bonsai-collectables.com/Synaden...tii%20rubra.jpg

Självklart har jag sticklnigar at undvara. iallafall av den röda och den gröna. mina sprickliga plantor är ganska nyligen för yngrade. så jag vill låta dem växa på sig lite först. sen beror det ju på hur kallt dte är. med risken för frys skador.
Alexander-VG-zon3
vilken snygg växt smile.gif smile.gif den röe fastnade jag för tongue.gif
Alexander-VG-zon3
och de kan stå i halvskugga rolleyes.gif rolleyes.gif kanske ska köpa en sån å ha bland min skugg samling rolleyes.gif unsure.gif smile.gif
Micke
Kanske en klättersparris (Asparagus falcatus)? Har en hemma i ett sällsynt mörkt hörn, men den börjar trots det bli ganska ansenlig efter 4 år (och den var verkligt liten när jag köpte den). I bättre ljusförhållanden skulle den antagligen vara enorm. Den är känd för att vara snabbväxt, kan bli 20 meter i vilt tillstånd men i kruka hålls den i hanterliga proportioner. Den kan bli ganska buskig och bred men ger samtidigt ett sirligt och luftigt intryck. Tacksam växt som tål uttorkning till en del, fast den släpper en stor del av bladen kommer den snabbt igen.

Micke
Carex
Tipsa om en flasklilja, kanske inte så snabbväxande, men otroligt tåliga! Dessutom är de riktigt snygga.
Bessie
Ska tipsa om klättersparris, en flasklilja har hon redan. Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon