Jag har möjlighet att få hur mycket hästgödsel jag vill av en bekant med hästgård. Hästgödseln är välbrunnen MEN hästarna står på spån. Man ser inga spånrester i gödseln, det är försvunnet. Ska jag tacka och ta emot till mina rabatter?
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 08:13
Tacka å ta emot - :-))))))))) är den välbrunnen är ju spånen borta. För å vara på säkra sidan kan Du ju alltid slänga i lite hönsgödsel extra när Du använder det - spånen förbrukar nämligen kväve vid nedbrytningen, men tag lite mera gödsel istället så borde det bli helt ok!
Vad glad jag blir!!! Jag hade tänkt använda det mer som jord, alltså göra nya rabatter av det och lägga på massor överallt i alla befintliga rabatter i vår istället för att beställa ett dyrt jordlass som ändå inte är nåt bra. Grannen beställde ett jordlass och fick betala 2500:- för det. Jorden skulle vara tip-top. Efter ett par månader såg man inte jordhögen för allt ogräs som växte i "jorden".
Jag vill alltid ha en rejäl hög bra jord liggande så att inte det ska stoppa ev planeringar, men det blir ju så DYRT om man ska köpa lastbilslass.
Gratulerar till lyckan med hästgödsel, Spånen som förbrukade kväve vid nerbrytningen ger till baka detta senare så summan blir plus på lite sikt.
Gratulerar till fyndet
JÅJ
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 09:25
Du kan få gräs och havreogräs av hästgödseln. Använd den istället för jord. Den kostar oftast svett möda och släpkärror :-) men är en helt överlägsen produkt. Man kan behöva tillföra lite magnesium vid odling i hästdynga - jag TROR att Algomin har detta i sig - bra å ge nån giva säg i början av Juli. Magnesiumbrist yttrar sig i gulnande blad med gröna ådror bl a. Det är enda nackdelen ag har hittat med hästgödsel, tillför jag gräsklipp händer inte detta bristsymptom.
Havre är annars lätt å rycka som ogräs betraktat. Ibland kan den t o m vara dekorativ :-)
Pch det växer BRA i hästdynga!
Hälsar ingrid
Tack, tack!!!!
Svett å möda tycker jag är helt OK! Betalar ju dyra pengar för "artificiellt kroppsarbete" på gymmet så det blir plus i kassan där också!
Å roligare att lägga sina surt förvärvade slantar på växter än jord - eller hur!!!
/Stina
Nicke i Tranås
15-11-2005, 19:48
Hej!
Jag har också gått över till hästblaja, numera blandat med torvströ istället för spån. Nu har jag kört tre smockfulla släpkärror till stugan,testar att lägga ut en del direkt på en del på gräsmattan (bakom huset). därefter strör jag på sand sen kör jag över med gräsklipparen (multiklipp)som slår sönder det i små bitar. Lövet som ligger kvar åker med det med.
Men det kanske skulle tillföras lite magnesium som Ingrid nämde.
Hur får man tag i det?
Nicke
Nicke i Tranås
15-11-2005, 19:49
Algomin var det ja.
Ingrid på Västkusten
16-11-2005, 14:11
Jupp - jag är väldans förtjust i det - verkar vara lite magiskt hemma :-) nunär de slutade med havsmineraler som jag gillade så mycket.
Hälsar Ingrid
Magnesium finns naturligt i Dolomitkalk, och även tillsatt i kalkstensmjöl (läs på påsen). Magnesiumtillförseln sköts alltså enklast genom kalkning.
Micke
Ingrid på Västkusten
18-11-2005, 07:24
Ja men då är ju algominet perfekt! Både gödsel och kalkning samtidigt.
Hälsar Ingrid
Ja, jo, har ju noterat att en del här tycker att algomin botar allt mellan syfilis och broken heart...
Måste erkänna att jag aldrig provat på det, så jag har ju ingen erfarenhet, men jag är av naturen alltid väldigt skeptisk till produkter som marknadsförs ungefär som ett bantningsmedel som gör att du går ner i vikt fastän du äter så mycket du vill och inte rör på dig överhuvudtaget. Luktar allt för mycket Tulipanaros.
Och deras "informationsblad till proffsen" var rena rama gödslet i sig, sällan har jag stött på så mycket billig propaganda och så lite fakta i ett och samma blad. Nä, måste nog erkänna att jag hellre lägger ut mina surt förvärvade slantar på lite billigare dolomitkalk istället.
Fast jag är jäkligt sugen att pröva på produkten Humate, som ska innehålla växtrester och humussyror från typ dinosaurietiden. Lär ska vara bra för jordstrukturen på besvärliga ställen, lerjord luckras upp och sandjord binds bättre ihop - påstås det. Och den marknadsförs inte med bondfångarknep, åtminstone här i Finland marknadsförs den nästan inte alls. Någon här som har testat Humate och har synpunkter?
Micke
Algomin är ett bra varumärke som nu utnytjas till att sälja vanlig konstgödning NPK och det som var ursprunget alger.
Läs noga på påsen EKOLOGISK är den med alger ...
JÅJ
Ingrid på Västkusten
12-12-2005, 08:46
Ja jösses vad jag saknar 'min' älskade Havsmineraler!
Fast jag är egentligen ingen anhängare av slentrianmässig kalkning överhuvudtaget. Skall det kalkas måste man vara säker på att det behövs. Otroligt mkt bara slängs ut för att garden centers säger det skall vara så!
Funderar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.