Full version: basilika
Elizabeth
Jag sparade en kruka med basilika efter sommaren, den står i sovrumsfönstret (ovanför elementet) just nu och fortsätter att växa, dock allt sämre och den tappade en del blad.

Jag funderar om det skulle gå att övervintra den där, det skulle ju vara underbart om jag lyckats. Har dock begränsade möjligheter för tillägsbelysning, bara en vanlig fönsterlampa hängande ovanför.

Tror ni att det går?

//Elizabeth
Ingrid på Västkusten
Jodå -- det skall /kan gå :-) men den ser oftast inte vacker ut alls och är känslig för övervattning mm. Vi har ju halva Nov, hel Dec, Jan & feb som ljusfattiga månader framför oss - det är drygt!
Tesa
Du kan inte ställa den på köksbänken under ljusrörsbelysning? Där tror jag den skulle ha störst chans...
Elizabeth
tack för tipset!

Det blir en spännande experiment biggrin.gif
UglyCute
Du kan även prova att göra sticklingar på basilikan: Nyp av rejäla stjälkar. Sätt några i ett vattenglas och några såjord. Kolla vilket som artar sig bäst. Växer rötter ut i vattenglaset, sätt även dessa i såjord som du gödlslar när sticklingen rotat sig. Detta kan förlänga livet på din basilika.
christinek
Jag har en fråga om basilika: ska man vattna mindre på vintern även om den har en tendens att sloka mer?
Ingrid på Västkusten
Jag har provat å vattna mindre den verkar vilja ha lit emindre men jag -ähums fick den att sloka bra mycket :-))

Så - man bör nog se upp lite. Jag tror mer på rejäla genomvattningar och så koll på när det börjar bli torrt i krukan.

Hälsar Ingrid

PS Och en hel del beror också på hur 'kallt' elel rsnarare varmt den står.
christinek
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-11-2005, 11:34)

Du menar att den ska stå varmt?

Man ska alltså vattna ordenligt och låta den torka ut mellan vattningarna?
christinek
CITAT (christinek @ 30-11-2005, 13:53)

Någon som har svar på detta !?
noora
CITAT (christinek @ 02-12-2005, 10:44)
CITAT (christinek @ 30-11-2005, 13:53)

Någon som har svar på detta !?

Basilika gillar värme och tål absolut ingen kyla.

Den vill ha ganska mycket vatten, men om den "dränks", dvs står med jorden blöt hela tiden eller till och med står i vatten blir bladen gula efter ett tag. Men om den torkar helt börjar den sloka och kan dö på bara ett par dagar, så håll koll på den. Någon form av självvattnande kruka är bra.
konst
Jag, som bor i norra norrland, odlar min basilika under 6x18W lågenergilampor paralellkopplade i en egenbyggd armatur med reflektor då vi inte får nästan något ljus alls på vintrarna. Då de får ungefär 5-10'000lux, genomsnittstemperatur på 28ºC och ganska hög luftfuktighet så klarar de sig utomordentligt bra - nästan som att man skulle odla dem i växthus på sommaren. Om någon vill se bilder så kan jag lägga upp några tidigast på fredag.

Tillägg: Sorterna jag odlar är Thaibasilika och vanlig basilika.
slisk
kan skryta med att min basilika är mer än 30cm just nu trots att jag klippte ner den för ett tag sen
Ophelia
Jag brukar aldrig bekväma mig med att spara plantorna då jag tycker de är svårare att hålla fjutt och få snygga igen än att så nytt. Jag brukar så en kruka och när den väl kommit upp och ser schysst ut så sätter jag en kruka till. Klipper ner och fryser in. Har därför alltid färsk och fryst basilika.
ingrid fuxwall
Jag sparar alltid några plantor inne i söderfönster över vintern. Den växer och jag klipper ner allt eftersom.
Den älsta plantan har trädaktiga stammar och är nog 3 - 4 år. Sedan till våren tar jag nya skott som blir nya fina plantor.

Sköter den som vilken annan krukväxt, vatten efter behov och någon gång i månaden får den stå i vatten och bli riktigt genomblöt. På samma sätt övervintrar jag chilin och nu i år även mina phyllisar.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon