Full version: Orkideér
Monica R
Jag undrar hur man gör med vattningen när orkideérna inte blommar?
Ska man vattna den mindre då och i så fall när ska man börja om att vattna 1ggr/veckan?
Carex
Beror helt på vilken orkidé du har, identifiera den och läs sedan på om den. Ska ge dig adressen till min favoritsida : www.neovita.com/orkideer
Säg den fönsterbrädesorkidé som det inte finns skriven en artikel om där, den finns nog inte.
Monica R
CITAT (Carex @ 13-11-2005, 21:05)
Beror helt på vilken orkidé du har, identifiera den och läs sedan på om den. Ska ge dig adressen till min favoritsida : www.neovita.com/orkideer
Säg den fönsterbrädesorkidé som det inte finns skriven en artikel om där, den finns nog inte.

Oj! Ja, jag är ju inte så haj på det där med orkideér, så jag vet inte vad den heter men jag har för mig att den var vit med rosa strimmor om jag inte minns fel. Det är låga stänglar.
Krukan är genomsinlig.
Vet inte om det räcker för att förstå vad det är för typ av orkideé?
Carex
sad.gif räcker tyvärr inte, om det är något jag inte vet brukar jag googla lite på troliga arter och jämföra, eller så kan du ta en bild och lägga upp här så ska vi säkerligen kunna identifiera den! Men för att vi ska kunna ge dig råd måste vi veta namnet på skönheten!
Ett annat alternativ är att beskriva utseendet så utförligt du bara kan, bladens och blommornas färg, växtsätt etc.
Monica R
CITAT (Carex @ 14-11-2005, 00:24)
sad.gif räcker tyvärr inte, om det är något jag inte vet brukar jag googla lite på troliga arter och jämföra, eller så kan du ta en bild och lägga upp här så ska vi säkerligen kunna identifiera den! Men för att vi ska kunna ge dig råd måste vi veta namnet på skönheten!
Ett annat alternativ är att beskriva utseendet så utförligt du bara kan, bladens och blommornas färg, växtsätt etc.

Ja, det var ju synd! Den blommar inte nu så jag kan inte ta kort på blommorna. Bladen är ganska långa och kraftiga, mörkt gröna och växer nerifrån jorden (kanske lika på alla!?), stänglarna är ganska långa och blommorna växer en bit nerför dom. Det är så svårt att gämföra på nätet när man inte har en susning om var man ska börja leta. Brukar de blomma en gång om året eller är det olika på olika sorter?
Ingrid på Västkusten
Prova å googla på Dendrobium nobile och Dendrobium compactum .

Gissar Ingrid
kristerh
jag tippar på phalaenopsis, brudorkiden.
krister
Carex
Förmodligen en phalaenopsis, ja. Gör så att du googlar på de förslagen du fått. Hittar du inget på de, jag är övertygad om att du hittar din planta där, så titta igenom bilderna på artiklarna på sidan som jag tipsade om. Om du likväl står svarslös så kan du fråga Björn, han håller hus både här på odla som en av de som svarar på frågor, och på neovita.
foolishRice
Man brukar dra ner på gödningen under vintern... Många vill tro att gödning med hög halt fosfor är bra före och under blomning (många orkisar blommar på vinterhalvåret), men det rder delade meningar om detta är sant eller inte.

Jag anser att det är viktigast att hålla koll på vad plantorna 'gör'... ser de ut att utvecklas och växa, ge dem då näring...

Annars göder jag bara någon enstaka gång under vintern medan jag ser till att 'mata ordentligt' med kväverik gödning under vår och sommar.

Vattna en gång i veckan eller då krukan känns lätt och ingen kondens är synlig på insidan...
ifibi
Jag vattnar mina orkisar varannan vecka, tycker det räcker. Men det beror nog på hur man bor och vilken inomhusklimat man har. Under sommaren får de vatten en gång i veckan.
Monica R
Tack ska ni ha! Det verkar vara en Phalaenopsis jag har.
Monica R
Jag har haft min orkideé i norrfönster, är det bättre att flytta den till söder nu när det inte är så mycket sol? Hur ofta blommor de?
Ingrid på Västkusten
Jag har mina i söder nu som jag flyttar på då våren komemr.
De blomamr en gång per år men när man får dem till å blomma om blomamr de läääänge :-)

Ibland flera månader!

Åsså kan man ha dem ute på somamren under ett träd - hängandes i ett träd - rörlig skugga är kanon!

Hälsar Ingrid
Carex
Jag har mina i östfönster konstant. Om man tycker att de inte blommat på ung. ett halvår kan man dra ner lite i värmen. Fungerade på min som fick stå som lägst femton.
Anki V
Jag fick mina i morsdagsperessent. Jag vet inte om jag är för ivrig men det är nu ca 4-5 månader sedan mina två phalaenopsis(ar) slutade blomma. Bladen är gröna och "spänstiga" och det har kommit en flera nya blad och luftrötter. Jag kan inte se minsta lilla som jag ens kan hoppas bli en ny stjälk.

Om jag provar att "köldbehanda", hur länge ska dom stå i "kylan"

Dom får vatten ca. var tionde dag med orkidénäring och står i ett skuggat söderfönster. Den ena fick lite sladdriga blad så den fick ny kompost för 4 månader sedan och verkar nu må prima.

/Anki
Carex
Tror du får vänta lite med att köldbehandla, vad jag har för mig är det sex månader som gäller. Jag hade min på köldbehandling helt enkelt tills jag såg en början till ny stängel, då fick den komma in i värmen igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon