Full version: Giftiga växter
Psykofarmaka
Hejsan!

Under våren får jag forhoppningsvis hem en liten söt schäfervalp wub.gif
Så det ska bli intressant hur det kommer att gå att ha ett trädgårdsintresse samtidigt med en valp ..... unsure.gif
Gammelhunden käkar inte på en massa saker...hon bara gräver gropar till matte tongue.gif

Nåväl....det jag egentligen ville veta är ju vilka väster som kan vara skadliga för hundar ?
*Felix matte*
Hej! du behöver nog inte alls vara orolig eftersom djuren inte äter sådant som är giftigt för dem. wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 13-11-2005, 22:18)
Hej! du behöver nog inte alls vara orolig eftersom djuren inte äter sådant som är giftigt för dem. wub.gif

Säg inte det, hade en hund som både ätit vit flugsvamp, druckit av mammas hembryggda Sherry (medan den fortfarande jäste) och det sista hon gjorde var att slafsa i sig råttgift.......... (hon dog inte av råttgiftet utan av saltförgiftning när vi försökte få henne att kräkas - hon vägrade nämligen att frivilligt slåppa ifrån sig något hon ätit.........)
Anki
mulle
Jag vill haka på Psykofarmakas fråga och dessutom utveckla den lite.
Coffee - valpen är jätteintresserad av att tugga på växter då vi är ute och går.
Det går ju utmärkt att undvika de vanligaste giftiga växterna som t.ex. liljekonvalj (finns det för övrigt överhuvudtaget gift kvar i vissnade blad?) och de som är odlade.
Men hur är det med vegetationen längs dikesrenarna?
Det är ju inte fråga om några stora mängder den kan få i sig om den tuggar ett strå här och där. Gör jag rätt då jag bedömer det som riskfritt?
Mulle
amaira
Vilda djur som är "ursprungliga" på en plats sedan många generationer, brukar låta bli de giftiga och farliga växterna, med "medfödd vetskap".
Men införd i en ny biotop, funkar det inte.

I detta sammanhang berättades en gång för mig, om getter på en plats i norrland som inte rörde de giftiga svamparna. Men så importerades getter från Afrika (tror jag det var), och de mumsade glatt i sig de giftiga svamparna som de inhemska getterna inte rörde (med förödande resultat förstås).

Om man lär känna de giftigaste växterna, så klarar man sig (och sitt djur)nog bra.
Liljekonvalje tror jag är giftig även när den torkat. Däremot försvinner smörblomme-släktets gifter i torkat tillstånd. Därför är ju inte hö med smörblommor i, farligt för hästar, kor, kaniner, osv.
I färskt tillstånd smakar de för fränt för att bli uppätna.

Däremot finns det många giftiga växter som INTE smakar illa! (och illa smakande som inte är giftiga) - så det är ingen regel man kan gå efter.

Här är en förteckning över de giftigaste växterna i Sverige.
Skadar ju inte att gå igenom.
Kan man de giftiga, så behöver man ju inte bry sig om alla de andra!!

Alla dessa giftiga växter, växer ju inte överallt i Sverige!

Dessutom är en del av dem, inte "giftiga" i mindre mängd.
T.ex. harsyra och ängssyra tuggar man ju gärna på bladen ibland, för de är syrliga och "goda" (tycker en del). Giftigheten består av oxalsyran, som i rabarber. Man har också använt dem till spenat.

Vildpersiljan däremot, tuggar man INTE på ett enda blad!

Kanske kan jag plocka fram min "lista" på de farligaste växterna, om jag "orkar" lite längre fram.
De är inte så väldigt många, men som sagt, bra att
veta!
Om man som jag plockar och äter/gör teer på vilda örter, är det ett måste att kunna dem.
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 14-11-2005, 14:17)
Hej!  du behöver nog inte alls vara orolig eftersom djuren inte äter sådant som är giftigt för dem. wub.gif

Säg inte det, hade en hund som både ätit vit flugsvamp, druckit av mammas hembryggda Sherry (medan den fortfarande jäste) och det sista hon gjorde var att slafsa i sig råttgift.......... (hon dog inte av råttgiftet utan av saltförgiftning när vi försökte få henne att kräkas - hon vägrade nämligen att frivilligt slåppa ifrån sig något hon ätit.........)
Anki

Förlåt sleep.gif men jag hade hitintills aldrig hört talas om varken katt eller hund som ätit något giftigt ohmy.gif Kan det vara så att "hon" var unik... kanske hade någon "defekt" i "förståndet" el vad det nu heter då det gäller djur unsure.gif wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 16-11-2005, 22:00)
Kan det vara så att "hon" var unik... kanske hade någon "defekt" i "förståndet" el vad det nu heter då det gäller djur unsure.gif wub.gif

Mycket möjligt................. biggrin.gif biggrin.gif
Anki
Zarah P
CITAT (Felix matte @ 16-11-2005, 22:00)
CITAT (Anki på Öland @ 14-11-2005, 14:17)
Hej!  du behöver nog inte alls vara orolig eftersom djuren inte äter sådant som är giftigt för dem. wub.gif

Anki

Förlåt sleep.gif men jag hade hitintills aldrig hört talas om varken katt eller hund som ätit något giftigt ohmy.gif Kan det vara så att "hon" var unik... kanske hade någon "defekt" i "förståndet" el vad det nu heter då det gäller djur unsure.gif wub.gif

Nej. Att djur inte äter giftiga saker är en myt.
Annars skulle inte veterinärerna ha fullt upp med att avgifta djur som fått i sig något olämpligt.
Vad gäller katter är det dessutom så att de inte kan spotta ut sådant de fått i munnen, eftersom deras tunga är försedd med små hullingar som håller kvar det de en gång smakat på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon