Full version: Buxbom
Sagosessa
Har en rabatt i österläge som har sol under förmiddagar och skugga nästan hela resten av dagen. Där har jag bl.a. planterat 5 st Buxbom av sort Faulkner.
Börjar bli trött på dem redan. De har funnits i rabatten i 1 1/2 år och tanken är att de ska växa upp och formklippas till små klot. Problemet är bara att jag inte tycker att de ser ut att trivas ohmy.gif
En av dem har jag redan fått ersätta med en ny därför att den inte gillade snön/vätan som var i vintras. Nu tycker jag att ytterligare 2 ser rätt deppiga ut.
1 av 5 är jättegrön, fräsh och pigg medan jag tycker att övriga ser lite halvtaskiga ut faktiskt.
De är inte grööööna, de är gröna med inslag av brungrönt i topparna, och det där bruna ser inte särskilt friskt ut sad.gif

Någon som har liknande erfarenhet? Vad kan det bero på?

I samma rabatt har mina tovsippor haft svårt att etablera sig beroende på tusenfotingar i rotsystemet. Kan det vara något liknande på Buxbomen?

(Övriga växter mår alldeles utmärkt, d v s Funkia, Little White Pet (ros), Storklocka (vit), Digitalis och ett gäng julrosor.)
cato
Hej!
Jag känner igen ditt problem. Jag har ett par små buskar med samma syntom.
Dessa står vid en sten, som middagssolen värmer ganska mycket , och därför tror jag att värmen i kombination med torka ger denna brunfärgning.
I samma parti står en jättebuxbom. Den är ständigt snyggt gröön, trots att den vattnas betydligt mindre än de båda små.
Hälsningar
CATO
Sagosessa
Vad gör man då? Klipper bort det bruna? blink.gif unsure.gif
cato
Jag har två alternativ:

1. Flytta plantan till ett skuggigare och fuktigare ställe.
2. Klippa bort det värsta, vattna och hoppas att det blir bättre nästa år
då plantan rotat sig bättre.

Expertisen vet kanske bättre
CATO
Sagosessa
Tack Cato, för tipsen. rolleyes.gif

Tror jag kör alternativ 2 och klipper bort det bruna till våren.
Eller ska jag göra det nu? unsure.gif
cato
Vänta med klippningen till våren.
Vintern kan vara svår nog ändå för de stackars buskarna.
Cato
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon