Katti med torpet
14-11-2005, 09:17
Köpte en canna till höstpris för några månader sedan. Den står i växthuset så den har inte riktigt fattat att det håller på att bli vinter.
Hur skall jag övervintra den bäst. Skall den få stå kvar i krukan och "växa" eller skall jag halshugga den och torka ut rotklumpen och övervintra den a la dalia?
Jag har tyvärr inget utrymme som håller kallare än 10 grader. Angingen växthuset där det är ljust men kan bli betydligt varmare om solen ligger på, eller i pumphuset där temperaturen är konstant 10 grader men det är mörkt.
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 09:20
Jag låter frosten klippa bladen på min kanna - den är nästan helt borta nu - skall vänta till det blir minus en gång till så att allt är borta = brunt och sörjigt. Sedan bär jag in hela krukan i källaren - MÖRKT och låter den stå där tills våren. Ofta blir det avrmt där och kannan skjuter skott men jag låter den hållas, den kommer upp när det är ordentligt med vår.
Så har vi odlat 'vår' kanna i - vad nu blir fjärde övervintringsvintern.
Kruttorrrt över vintern! Inte frestas vattna ......
Hälsar Ingrid
Katti med torpet
14-11-2005, 09:28
Det lät ju väldans smidigt!
Får nog bli pumphuset, mörkt och svalt så får den flytta till växthuset i vår.
Men först en tur utomhus så den fryser.
Blir cannan större för varje år? Min är ganska liten så jag hoppas på att den skall kaxa till sig ordentligt om den får några år på nacken...
Ingrid på Västkusten
14-11-2005, 09:32
Ja det blir den. Vi har delat å gett bort redan :-)
Hälsar Ingrid
Jag tar upp mina Kannaknölar skakar av all jord och låter dem ligga torrt mörkt och frostfritt i en kartong över vintern. Planterar dem sedan ganska tidigt på våren i kruka och det har funkat jättebra i många år.
Eva St
Ingrid på Västkusten
15-11-2005, 08:10
Heh Eva - lustigt nog är det precis det som inte fungerar hemma hos mig :-)
varken på detta eller dahlior.
Ta in hela krukan är ett trix för mig som förrut misslyckats så många gåpnger ;-) det funkar!
Ha Ingrid Pm:a mig din adress ska jag skicka dig några av mina knölar ska du se vad fint de kommer till våren bara de får ligga i kartong frostfritt.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.