Har någon tips på vad man kan ta med sig hem från Mauritius - Frön - sticklingar - frukt? Överhuvudtaget ovanligheter inom växtvärlden.
Jag ska inte personligen åka men känner en familj som ska och då tänkte jag be dom ta med sig något hem, jag behöver tips!
Dom åker på lördag!
Svårt att komma på ngt kanske, jag tycker detsamma. Om man själv skulle åkt dit skulle iaf jag vilja smita ut i djungeln och knipsa av en stickling på något som ser ovanligt ut och kanske skulle göra sig bra som krukväxt, många sådana härstammar ju från Madagaskar t ex som ligger alldeles i närheten och på Mauritius finns många endemiska arter dessutom.
I fruktväg finns nog det mesta att få tag på i Sverige kanske, om man letar lite.
Så jag kanske var lite fel ute, men om någon har tips så berätta gärna.
Det är inte så mycket som är tillåtet att ta med sig från tropiska länder, men limefrö är ett tips. Lime finns ju i sverige , men nästan bara 'Tahiti' som är kärnfri. Lime som jag frösått började blomma redan efter fem år.
Jag såg reportaget med dina citrusträd. Kul!
Är det någon speciell lime som bara finns att få tag på där du menar?
De flesta exotiska frukter finns ju att få tag på i välsorterade livsmedelsbutiker. Vad får man inte ta med sig från såna länder tex?
Okej, lime med kärnor i är relativt ovanliga i Sverige. Det ska jag be dom hålla utkik efter. Något mer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.