Full version: Bukett-ranunkel?
eLisa
Hej,

Kan någon av er därute hjälpa mig med tips om hur/när man skall sätta (plantera) Ranunkel? Jag tycker de är sååå vackra men har svårt att hitta info om odlingstips och vilka krav de har på jord, placering mm. Kan man överhuvudtaget ha dem i trädgården eller kräver de växthus?

Vad jag förstått är det knölväxt - skall de grävas ner på hösten (i så fall: för sent nu?) eller våren, eller skall jag försöka fröså?

Hur sköter man dem?

Tack för alla tips !

/eLisa
Eva i Skåne
Jag tror att all ranunkel planteras på våren och tas upp för frostfri förvaring över vintern.
Det finns knölar att köpa på våren när andra sommarknöl/lök-växter säljs.

Kanske nån annan kan berätta vidare hur man ska sköta dem
för jag har misslyckats att få mina i blom två år i rad huh.gif unsure.gif
Ophelia
Finns sådana spindelalienliknande knölar att köpa på våren. De klarar sig inte ute över vintern (inte hos mig i Mälardalen varjefall). Annars kan du köpa dem som krukväxt. Här där jag bor har jag sett dem typ under våren och innan jul.

Jag har dragit upp dem i kruka men de går även att sätta i rabatt. Glöm bara inte att ta in dem sedan och förvara dem över vintern. Jag har planterat mina i krukväxtjord.

Ja de är så himla fina smile.gif
eLisa
Tack för svar !

Jag skall hålla utkik nu inför julen och på vårkanten alltså.

Spännande att försöka få dem att överleva, trivas och helst även blomma rolleyes.gif

/eLisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon