kerstin z5-6

Stockros

Lewisia twedyii frömix regenbogen samt Heuchera Heuchera 'Petite Pearl Fairy'
sist en bienn digitalis Apricot beauty
mamamaggan
ÅHHHHHHHHHHH!

Varför är det inte dags än att så??????

Vad heter dina stockrosor? Var har du fått tag på dem ? Hur gör man för att få dem sådär fina?
titti49zon6
Urläckra Levisian och Heucheran,jag bara älskar dom
Har du fröer från dom,skulle gärna vilja ha
Betty
De ljuva rooosa...
den söta Rosenbräckan är först ut,

sedan kommer pionen 'Sarah Bernhardt'

och sist men absolut inte minst, Eupatorium purpureum - Rosenflockel
(fast i år hann knopparna inte slå ut innan kylan kom...)
Kajsa
Jag håller på mina Aklejor

Här Nora Barlow

Näckrospion Bowl of Beauty

Trumpetlilja Pink Perfection
Helen i Piteå Zon 5
Då väljer jag
Echinacea purpurea "Double Decker"

Penstemon barbatus hybrid

Astrantia major `Rubra´ - Stjärnflocka.
kerstin z5-6
Heucheran går inte att så , den verkar helt steril -gör inga frö , men blommar oavbrutet .. så verkar fallet vara med dessa specialare i alunrotsläktet ,
Terra Nova -sorterna )att de gör falska frö , eller dåligt grobara, dessutom får man inte samma avkomma, om de nu skulle lyckas klämma fram nåt )-) .. Lewisian har jag tyvärr inga kvar av -om du sagt nåt tidigare Titti ..Sorry ..
Frö ffån Jelitto L Cotyleydon "Regenbogen" -en del blev klartgula o orange!
Finns frö i höst igen .. men så länge kanske du inte vill vänta smile.gif

Stockros måste vara världens lättaste sådd-gror inom 1 v och inget tjafs
varmgroende-går bra att så 1 maj -så blir de lagoma rosetter till utplantering i mitten juni-blommar följande år
Detta är min favvo Peaches and dreams, från Thomson o Morgan
Jelittos sort som heter Apricot /eller Peach vissa år smile.gif Är i stort sett identisk
De är bienna hos mej -sås varje år -en ny rosett planteras vid foten av den gamla, som blommar -sen blommar den nya år 2 -då jag planterar en ny osv .. -jag har dem på friland inte mot vägg smile.gif

Och nu har jag sett flera rosa sorter jag vill ha mer av :)Aklejor har jag för lite av -och Pioner!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Margith
Nu har jag inte riktigt hängt med här bland favoriterna, jag fastnade på Kerstins Lindelofia smile.gif Hur jag än söker på nätet hittar jag inte fröer till den sad.gif Nån botanisk trädgård i Belgien och STA:s fröslista från 2003 är det närmaste jag kommer... mad.gif
Att bara välja 3 favoriter är omöjligt, men den här hör absolut dit:

Astrantia Major 'Ruba' från Rydlinge
och den här:

Rosenmalva från odla-vän wub.gif
Men den 3:e..? Ska jag välja Silkesnävan eller Dahlina från mamma eller kanske liljan från Odla.nu... ? Nej, det blir ingen 3:e, jag kan inte bestämma mig biggrin.gif
Men Rosenbräckan finns nu på min 'Ska-bara-ha-lista' wub.gif

Ooops, nu ser jag att Helen var före mig med Stjärnflockan, så kan det gå när man börjar skriva inlägget efter arbetstid, men chefen tycker att du borde jobba över biggrin.gif
kerstin z5-6
Den är rätt ovanlig -Jag fick tag i frö från GN eller Rocky Mountain -för ett par år sedan - sen har jag inte sett den -snarlik sort är Lindeofia longiflora

Plantor finns nog här i vår -du får komma på morsdagsmässan ska vi ordna en åt dej
Eva i Skåne
jättevallmo

min favoritdahlia Extase

och en rosa blandning med sommarmalva, rosenskära och dahlian Hayley Jane

och sen finns det en massa söta fuchsior och pelargoner och annat rosa, men tre bilder var det och jag har ju redan fått med fler sorter än tre med tanke på min understa bild biggrin.gif
titti49zon6
Okej det blir till att åka på morsdagsmässa ser jag biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
här kommer några rosa

Överst Fuchsia Becon Rosa sen Clematis Comtesse de Bouchard
och sist Lilja som jag inte kommer ihåg namnet på just nu
Margith
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2005, 18:55)
Plantor finns nog här i vår -du får komma på morsdagsmässan ska vi ordna en åt dej

Morsdagsmässan?? är den på morsdag??
Jag skulle väldigt gärna komma, men senast 20-dag Knut måste jag isf lämna in ansökan om semester i 3 ex...

Och det är säkert 20-25 mil enkel väg för mig... är det månne nån som skulle vilja hålla mig sällskap i bilen? OCH vara kartläsare biggrin.gif
Fenja

Underbara doftande knölvialer kommer troget varje år

Etude, rölleka och myskmalva

Prydnadsjordgubbar som blommar från försommaren och in på sena hösten

Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Vore kul Margit ! Ja morsdagshelgen lö och sö på Edelviks folkhögskola och övernattning kan ordnas -forumistmiddag är väl tradition numera smile.gif
Annars får vi väl ordna andra arrangemang för plantan smile.gif
estet
Hmm, får nog inte ihop 3 st rosa...
Geranium cinereum, "Lawrence Flatman".

Geranium cinereum, "Ballerina".

Okej, om den här kan räknas som rosa så... tongue.gif
Geranium x oxon. Thurstonianum, Kronnäva.
Ewa L
Tre stycken rosa...

Först det lilla Kungsljuset 'Rosie' som blommar så länge. Här tillsammans med Blåsvingel:

Sedan Fänrikshjärta 'Luxuriant' med sin starkare färg och gråare blad än den "vanliga":

Sist en favorit, Sköldpaddsörten som står så rak och grann som stöd till vävarväxter:
Kajsa
Jag flyttade runt en massa bilder i mitt album igår, så tidigare inlagda bilder syns inte längre. Så jag tar om de rosa.

Akleja, Nora Barlow

Trumpetlilja, Pink perfection

Näckrospion, Bowl of beauty
BjursBerit
Eftersom jag alldeles nyss har lärt mig hur jag lägger in bilder här, så är jag liite sen, men här kommer 3 Råååsa favoriter
Och eftersom jag älskar liljor börjar vi med en sådan:

Lilium Pink Twinkle.Denna har jag köpt från Eurobulb i år

sen kan vi väl ta en till:

Lilium Sorbet.En mycket vacker lilja

sen en annan favorit jag har

Platycodon grandiflorus "Pink" som jag fått av Kerstin zon 5-6 ifjol!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon