Har en Rosmarin som blivit jättestor i sommar har nu tagit in den hur ska jag förvara den på bästa sätt i vinter
Eva St
AndreasBlomquist
15-11-2005, 05:31
Hej Eva,
Rosmarin ska förvaras mellan 2-12 grader om det ska vara optimalt men den tål även ett par minusgrader. Ju varmare det är desto mer ljus måste den få, så tilläggsbelysning kan vara att föredra.
// Andreas
Vad bra då fixar den att stå nere i källaren där jag har mycket andra växter ca 12 grader och extraljus. Det är alltså inget att ha uppe i huset i rumsvärme????
Eva St
Tror det skulle fungera, men den ser nog inte så rolig ut till våren då, bäst att ha den på andra stället.
AndreasBlomquist
15-11-2005, 23:16
Personligen skulle jag hellre ställa den i källaren om det är runt 12 grader med extra belysning än uppe i rumsvärme med extra belysning men det är ju bara jag. Luften är ju bra mycket torrare i ett uppvärmt rum, speciellt nu på vintern när elementen går på högvarv.
Låter som en vettig ide´
Eva St
160kvm stort hus
17-11-2005, 15:21
Om man bara har 12-15 grader utan extra ljus då? Är det bättre att ställa de n2-6 grader och mörkt?
kristerh
17-11-2005, 16:00
Jag ställde mina i vanlig rumstemperatur under blomlampa, och nu blommar de förfullt.
Man märker om rosmarinen står för mörkt och varmt. Då börjar den skjuta långa taniga skott. Om den gör det är det bara att ställa den ljusare och svalare.
160kvm stort hus
21-11-2005, 15:44
Ja men problemet är ju att de flesta vanliga människor inte har 10-15 grader och jätteljust.
Jag bor i vanlig lägenhet och det är omöjligt....
Mvh G
CITAT (16kvm stor balkong @ 21-11-2005, 15:44)
Ja men problemet är ju att de flesta vanliga människor inte har 10-15 grader och jätteljust.
Jag bor i vanlig lägenhet och det är omöjligt....
Okej, jag kanske borde ha skrivit "ljusare och/eller svalare"... Ställ den så ljust och svalt du kan. Om den börjar göra taniga skott och du kan ställa den ljusare, gör det. Om du inte kan förändra ljuset men kan ställa den svalare (med samma ljus), gör det. Om du varken kan flytta den till ett ljusare eller svalare ställe är det inte mycket att orda om, då får du testa och hoppas att den klarar sig i alla fall
Däremot tycker jag inte om att du antyder att folk som bor i villa är ovanliga och konstiga på något sätt
160kvm stort hus
24-11-2005, 11:26
Nej det gjorde jag inte...
Men alla bor inte i villa. Och de som bor i villa har inte alltid 10-15 grader...
Men tack för svaren!
Fast jag tycker nog att trädgårds ( blom. växt osv ) folket är lite "speciella".
Men det behöver ju inte betyda nått negativt...
Just nu står den i ca018 grader och dagsljus från ett fönster.
Alt är rumstemp med extra belysning eller mörkt och 6 grader.
Men jag trorjag gör så som Kristerh skriver. det verkar ju fungera..
Mvh G
Emmaibäcka
30-11-2005, 08:16
Blir så förvånad varje år, för min rosmarin dööör
Förstår inte varför då jag varje år har ett rum där ingen värme är på i söderläge (ca 10-12 grader) och jag har extraljus! Det verkar som om den torkar, bladena blir torra och den ser död ut. Trots att jag är noga med att inte över/undervattna den. Någon som förstår vad jag gör för fel? Tips tack
Emmaibäcka, prova att blanda jorden med sand när du planterar rosmarinen. Det hjälpte för mig i alla fall, då kunde jag vattna den tillräckligt utan att riskera att dränka den :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.