Full version: hej from borneo!
adrian
Hejsan!
Nu e det 32 grader och sam och jag har just badat i en bergsjo, det e vatten som rinner ned fron ett berg i sarawak, och det e svalt och skont som 17...smile.gif
Vi har filmat massor med videokamera+digitalkamera som vi ska legga po hemsidan samt 1000tals foton.
nepenthes her er over5-6meter hoga!!!
Bamsegrejer...smile.gif
Ikvell ska vi bo i regnskogen hogt uppe i ett tred med utsikt over havet som vi badat i, jag har plockat blodiglar fron mina ben, intressant och blodigt.
Blivit beklant med borneos brennmaneter, intressant men kendes som 17...smile.gif
svettiga helsningar fron oss her nere...smile.gif
AndreasBlomquist
Hej!

Det låter ju onekligen väldigt härligt och som om det är ett riktigt äventyr också. Borneos djungler är ju inte direkt det vanliga utflyktsmålet wink.gif

Hoppas du hittar en massa fina växter att ta med hem så vi får något kul att shoppa! tongue.gif
Monica M zon 4
Ååå va spännande det låter. Hoppas du hittar många häftiga växter! Ska bli kul att se dina bilder sen! smile.gif
yla
underbart låter det
o vi som inte är där väntar på bilderna

ha de skönt o njut varje sekund
tongue.gif
Tesa
så spännande det låter....är "liten" med nu också?
Betty
Låter jätteintressant, utom det där med blodiglarna och maneterna då... rolleyes.gif Ser fram emot bilder från resan när ni kommer hem igen. smile.gif
Caprice
Usch, är inte alls avis...
Här har vi snöblandat regn och halvstorm.... biggrin.gif

Uhh, ryser när jag tänker på blodiglarna...
adrian
Usch vad mörk och kallt det var när vi klev av planet... blink.gif blink.gif

Det hände massor med kul där borta och just nu håller jag på att lägga över alla bilder och filmer i datorn, vi fann MASSOR med växter och en del av dem ÄR STORA!!!

Denna bild visar hur en kanna ser ut innan den öppnat sig och växer ytterligare... smile.gif

(appropå iglarna så hade en man som or där nere 27 st i en och samma stövel..) laugh.gif tongue.gif biggrin.gif

Sam svalkar av sig i en bäck med svalt vatten som vi fann i skogen. wub.gif

Klättrande Nepenthes Ampullaria, denna var mellan 5-6 meter hög!

Här fann vi en riktig bamse ampullaria... smile.gif
Carex
Oj, hjälp!Häftigt!
cic
Läckert! Inte iglarna dock..
Lady Hamilton
Vilken härlig bild smile.gif Men jag håller med om att iglarna kan jag vara utan!
Annlo
Oj, vilken häftig resa! ohmy.gif wub.gif
Något avis... sleep.gif

Vad lille Sam ser nöjd ut!

Vilken bjässe till blomma! Hur fraktade ni hem plantorna? blink.gif
Sulawesii
Vilken underbar barndom er son får! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Sulawesii, ska inte du också åka till Borneo? Ni är ju liksom grannar menar jag! biggrin.gif
Jag kan intyga att det är ett minst sagt häftigt resmål, även om det nu är ganska många år sedan jag åkte motorkanot uppför en flod i regnskogen och bodde hos dayaker i långhus. En och annan igel får man ju räkna med att få på sig, men tänk vad häftigt att hitta dessa stora kannor! Jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att göra en rejäl resa med naturtema nästa år, något som är skönt att drömma om i denna mörka och kalla årstid.

Olle
Sulawesii
biggrin.gif
Ja, det skulle vara helt fantastiskt.... suck.... en dag blir det kanske av....
adrian
Jag har väldigt mycket kontakter där nere nu och kan sätta ihop program med bra ställen att besöka på denna ö.

Vi kommer att börja odla Nepenthes på ett ställe i Sabah och göra i ordning ett område för övernattning samt Nepenthesstigar och jaktbanor för blåsrör så att man får känna hur det var att leva i regnskogen.

Alla som är intresserade av detta kan kolla min hemsida i framtiden för mer info, pengarna för besök till detta ställe går till folket som bor här, och det hela har varit väldigt roligt att sätt igång.

(det märkliga är att alla idéer samt "kulturbyar" skapas av "utlänningar" som mig... biggrin.gif )

Om allt går som det är tänkt så börjar vi med detta efter nyår.

Om man kommer hit som turist så finns det många "fällor" att betala dyra pengar för, och jag har skällt ut en del rejält här ner för detta, men nu kan man få valuta för pengarna.
*Felix matte*
Så häftiga växter ohmy.gif Vilka äventyr lille Sam får vara med om biggrin.gif
adrian
Ja, han har till och med blivit fångad av en orangutang... tongue.gif
Fast den ville bara leka med honom, och tog tag i hans hand... smile.gif
*Felix matte*
CITAT (adrian @ 02-12-2005, 18:10)
Ja, han har till och med blivit fångad av en orangutang... tongue.gif
Fast den ville bara leka med honom, och tog tag i hans hand... smile.gif

Den killen kommer nog att följa i pappas spår smile.gif vad häftigt att orangutangen ville leka med han wub.gif
ninnisky
Vi hade för ca 5 år sedan planerat och bokat en resa till Borneo med bl a Sarawak som ett av många delmål, men veckan innan blev jag sjuk och fick inte åka för min läkare ... sedan dess längtar jag ständigt dit och är väldigt nyfiken på dina rapporter! Under mellantiden har andra drömmar besökts, men Borneo hägrar..... vi SKA dit en dag wub.gif

Hittade en köttätande växt i Venezuela som jag snart lägger in bilder på!
adrian
CITAT (ninnisky @ 02-12-2005, 19:12)
Vi hade för ca 5 år sedan planerat och bokat en resa till Borneo med bl a Sarawak som ett av många delmål, men veckan innan blev jag sjuk och fick inte åka för min läkare ... sedan dess längtar jag ständigt dit och är väldigt nyfiken på dina rapporter! Under mellantiden har andra drömmar besökts, men Borneo hägrar..... vi SKA dit en dag wub.gif

Hittade en köttätande växt i Venezuela som jag snart lägger in bilder på!

Va kul... smile.gif
Det bör nog vara Heliamphora du har bild på, vi skulle åkt dit för att kolla på dessa, men det blev Borneo istället.
lilla mamma
WWWWWOOOOOOWWWW!!!
Castea
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon