Hannifer
Har hittat ytterligare ett odlingsobjekt: Hibiscus sabdariffa. (Den hibiscus man använder i te osv.) På exotic garden kan man köpa frön till dem. Det står att växten är ettårig(?) och att den blir 75 cm. På ett år??? huh.gif Kan det verkligen stämma? Det låter ju som man kan få en hel buske från några frön på en säsong...
noora
Jag har inte odlat just den växten, men det är ju inte omöjligt för en växt att växa så mycket på en säsong. Många ettåriga grönsaker blir ju hur stora som helst, t.ex. paprika, tomat, pumpa osv.

Ska den odlas utomhus eller inomhus förresten?
Hannifer
Utomhus, som jag förstod det. Men jag tänkte ha den i kruka.
noora
Även Impecta säljer frön till denna. De skriver också att den är ettårig och blir 75 cm hög. Man kanske skulle ta och prova...
Hannifer
Jag ska beställa fröer från impecta efter nyår. Det blir en påse till, nu då. rolleyes.gif tongue.gif
den lilla bladlusen
Den var vacker iaf, googlade lite

Sommartorparn
CITAT (Hannifer @ 15-11-2005, 10:52)
Har hittat ytterligare ett odlingsobjekt: Hibiscus sabdariffa. (Den hibiscus man använder i te osv.) På exotic garden kan man köpa frön till dem. Det står att växten är ettårig(?) och att den blir 75 cm. På ett år??? huh.gif Kan det verkligen stämma? Det låter ju som man kan få en hel buske från några frön på en säsong...

Erfarenhet ja. Från Afrika. Men att den skulle kunna växa i Sverige verkar otroligt. Kanske är den tänkt för växthus?

Visst blir den så där stor på ett par månader...... I Afrika. rolleyes.gif Där temperaturen är 35-40 grader under växtsäsongen och massor med sol.

Téet gör man av den torkade fruktkapseln (man plockar ut fröna först). Dessutom kokar man bladen som spenat. Det finns olika varieteter, en med grönvit fruktkapsel som inte används till té utan kokas som grönsak. Den har samma latinska namn.

Pröva och tala om hur det gick. rolleyes.gif
harald
jag hade några sådana i somras, de jag hade inomhus blev säkert 2 meter (borde kanske kapat dem så de hade blivit lite mer buskiga, nu var det bara en stam, och de stod lite mörkt också (mycket som skulle få plats under lysrören)). de blommade dock inte så bra. jag hade satt ut en på odlingslotten och den kom det iaf lite blomknoppar på (fast sen blev det kallt och blött i augusti och det gillade den nog inte).
bladen har annars lite syrlig smak men är inte så jättegoda (finns godare hibiscusar).

/harald
noora
CITAT (harald @ 22-11-2005, 21:42)
bladen har annars lite syrlig smak men är inte så jättegoda (finns godare hibiscusar).

Har du några namn på godare hibiscusar? Det skulle vara kul att testa :-)
Hannifer
Oj! Så de blir alltså stora på en säsong... Jag ska ha min planta på en söderbalkong, så om sommaren inte är alltför regnig, går det nog bra, fastän jag inte bor i Afrika. tongue.gif
harald
CITAT (noora @ 25-11-2005, 13:21)
CITAT (harald @ 22-11-2005, 21:42)

Har du några namn på godare hibiscusar? Det skulle vara kul att testa :-)

tja. har iofs inte provat så många. men den vanliga frilandshibiskusen (h. syriacus) tycker jag är god (bladen smakar lite som hasselnötter tycker jag). fast man får ta bladen medan de fortfarande är väldigt små, för de är lite väl fiberrika..
sedan finns ju de som väl inte längre anses tillhöra hibiscus-släktet utan nu heter abelmoschus. a.manihot (solokra tror jag den heter på svenska) har goda blad (och den växer också väldigt bra), och vanlig okra så klart..

/harald
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon