Jag har fått fröer från rönn, eller snarare rönnbär som jag petat fröerna ur. Men dom är ju så kladdiga. Hur får man dom rena, eller är det inte nödvändigt?
/Åsa
Skall man har bort fruktrester så brukar man lägga fröerna i en burk med vatten, skaka och låta dem ligga där ett tag. Men i detta fall vet jag inte om det är så viktigt, de bör i alla fall ha en köldperiod för att gro. Så om man sår dem i en kruka som man låter stå ute i vinter, eller sår ute tidigt i vår så borde det fungera.
Tack för svaret! Jag provar nog att så dem som dom är för det är inte mycket skräp som sitter kvar på varje frö.
/Åsa
kerstin z5-6
15-11-2005, 13:18
fruktköttet är groniongshämmande ta bort det -lägg den i blöt
eller gör såhär
kladdiga frö
Jag är instruktionsbar och nu ligger fröerna i vatten. Men någon jäsning tror jag inte det blir för det är pyttelite fruktkött kvar. Tack igen för svar!
/Åsa
Alpiner i Halmstad
15-11-2005, 17:18
Svantes teori är helt naturligt för de fröer som äts upp.
Här skall du också få en teori om de fröer som går direkt i backen.
Efter ett tag i väder och vind och med många smaskande nedbrytare är fruktköttet borta.
Vi försöker att efterlikna detta.
Vi klämmer först sönder bäret, sedan hamnar det i en glasburk med lite grov grus. Halva burken med vatten som också fått några droppar diskmedel.
Sedan är det bara och skaka tills man ser att fröerna är rena.
Sila ifrån och lägg fröerna på tork.
Jag har just rengjort frö av fotblad och vit trolldruva.
M.v.h. Bernt

De vårte mösamt dehänne.
Löser bara vatten upp fruktköttet eller måste jag grustumla fröerna? För jag är säker på att någon jäsning blir det inte i mitt lilla glas med knappt något fruktkött i.
/Åsa
kerstin z5-6
15-11-2005, 21:13
Bernts metod är utmärkt den med-för den har jag, till skillnad från Svantes mer maskinella metod, prövat själv , med just fotblad -och till min förvåning grodde de -till våren -japp -utesådd -för ovanlighetens skull
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.