|
maimiti
15-11-2005, 13:11
 De senaste två veckorna har den haft minst 10 blomklasar igång samtidigt och nu börjar jag faktiskt tröttna... Så länge det bara var ett par klasar var doften ljuvlig, men med så många blommor som det är nu är doften så överväldigande att jag faktiskt får huvudvärk. Det är ju nästan fler blommor än blad  Tidigare har den prytt fönstret i vårt sovrum men nu har den förpassats till köket. Jag ids dock inte klippa av blommorna. De är ju så vackra.
Maria i Helsingborg
15-11-2005, 14:15
Jag kan förstå dig........samtidigt som jag tycker att du är galen - lyckliga du som har blommor Du menar att thomsonii är så skarp i doften!? Min multiflora började slå ut idag. Den bleka sorten, tyvärr.
Alexander-VG-zon3
15-11-2005, 14:50
min multiflora också sart har den blormmor dom har inte delat sig än
maimiti
15-11-2005, 17:21
Jo, thomsoniin är ganska skarp. En eller två blomklasar är lagom. Då känns doften frisk och kryddig, men med 10 klasar är det som värsta parfymeriet...
Linda_A
15-11-2005, 17:54
Maimiti: Vi kan bya thomsoniis om du vill..  Min blommar inte alls. och mitt luktsinne är så pass dåligt att jag missade blommningen på min Heuschkeliana trots att det var två klasar samtidigt.. och kände ingen smördoft ifrån tsangii.. Vill gärna känna doften ifrån en hoya.
Sulawesii
15-11-2005, 18:11
Jag tar gärna över din! Här finns en bild på min!Nån som vågar gissa på hur gammal den är?
Maria i Helsingborg
15-11-2005, 18:14
CITAT (Sulawesii @ 15-11-2005, 18:11) Jag tar gärna över din! Här finns en bild på min!Nån som vågar gissa på hur gammal den är? Åh, vad sööööööt Med tanke på hur min sätter sprätt så är den väl bara "nattagammal"
Sulawesii
15-11-2005, 18:44
Nä, inte är den nattagammal. Jag har haft den i exakt två år, tre månader och fyra dagar! Det är så jag vill gråta..... nä, så allvarligt är det inte. Men, eftersom jag gillar denna hoya så mycket är det ju aningen tråkigt att den inte gillar mig.
Linda_A
15-11-2005, 19:00
CITAT (Sulawesii @ 15-11-2005, 19:44) Nä, inte är den nattagammal. Jag har haft den i exakt två år, tre månader och fyra dagar! Det är så jag vill gråta..... nä, så allvarligt är det inte. Men, eftersom jag gillar denna hoya så mycket är det ju aningen tråkigt att den inte gillar mig. Vad tråkigt.. Just nu känner jag så för min lacunosa. Den gillar mig inte alls. Bladen gulnar och sen ramlar av den.  Fick rådet att den var övervattna så jag bytte kruka och satt den i lerakruka och har inte vattnat på snart 2 veckor ändå gör den så här.
CITAT (Linda_A @ 15-11-2005, 19:00) Vad tråkigt.. Just nu känner jag så för min lacunosa. Den gillar mig inte alls. Bladen gulnar och sen ramlar av den.  Fick rådet att den var övervattna så jag bytte kruka och satt den i lerakruka och har inte vattnat på snart 2 veckor ändå gör den så här.  :( :( VA!!!! den som är så lätt jag har min i söderfönster och vattnar varannan dag ungefär. näring varje gång med försvagad dos. (1/3) blommar jämt  testa med att plantera om den
Linda_A
15-11-2005, 19:30
CITAT (pejori @ 15-11-2005, 20:27) CITAT (Linda_A @ 15-11-2005, 19:00) Vad tråkigt.. Just nu känner jag så för min lacunosa. Den gillar mig inte alls. Bladen gulnar och sen ramlar av den.  Fick rådet att den var övervattna så jag bytte kruka och satt den i lerakruka och har inte vattnat på snart 2 veckor ändå gör den så här.  :( :( VA!!!! den som är så lätt jag har min i söderfönster och vattnar varannan dag ungefär. näring varje gång med försvagad dos. (1/3) blommar jämt  testa med att plantera om den  Men jag har planterat om den 3 gånger nu??? Min har massor med blommsporrar på med så hade den bara kommit igång så hade den nog blommat mycket.. Jag tror inte att den gillar mig helt enkelt.
Hur gör man för att få en thomsonii att växa och bli stor o blomma sådär? (hur vill den ha det? ) Mis ser typ ut som Sulawesiis... fast min har hela 3 blad
Linda_A
15-11-2005, 20:05
CITAT (yenny @ 15-11-2005, 20:41) Hur gör man för att få en thomsonii att växa och bli stor o blomma sådär? (hur vill den ha det? ) Mis ser typ ut som Sulawesiis... fast min har hela 3 blad  jag vet, man köper en och sen låsas man som att man har varit så duktig och gjort allt helt själv?
CITAT (Linda_A @ 15-11-2005, 20:05) CITAT (yenny @ 15-11-2005, 20:41) Hur gör man för att få en thomsonii att växa och bli stor o blomma sådär? (hur vill den ha det? ) Mis ser typ ut som Sulawesiis... fast min har hela 3 blad  jag vet, man köper en och sen låsas man som att man har varit så duktig och gjort allt helt själv?  Näää....jag vill vara duktig å kunna själv
Lotta150
15-11-2005, 20:47
CITAT (maimiti @ 15-11-2005, 13:11)  De senaste två veckorna har den haft minst 10 blomklasar igång samtidigt och nu börjar jag faktiskt tröttna... Så länge det bara var ett par klasar var doften ljuvlig, men med så många blommor som det är nu är doften så överväldigande att jag faktiskt får huvudvärk. Det är ju nästan fler blommor än blad  Tidigare har den prytt fönstret i vårt sovrum men nu har den förpassats till köket. Jag ids dock inte klippa av blommorna. De är ju så vackra. Förstår att doften blir starkt med så många klasar  Min har två utslagna just nu och det är alldeles lagom - tycker det doftar alldeles fantastiskt gott
CITAT (yenny @ 15-11-2005, 19:41) Hur gör man för att få en thomsonii att växa och bli stor o blomma sådär? (hur vill den ha det? ) Mis ser typ ut som Sulawesiis... fast min har hela 3 blad  då är din och min lika....min är två år nu
maimiti
16-11-2005, 08:27
CITAT (yenny @ 15-11-2005, 19:41) Hur gör man för att få en thomsonii att växa och bli stor o blomma sådär? (hur vill den ha det? ) Mis ser typ ut som Sulawesiis... fast min har hela 3 blad  Jag har inte gjort någonting faktiskt. I våras var den jätteliten. Efter att ha mått dåligt under vintern så ansade jag rätt rejält (synd att jag inte tog kort på den då). Det var bara några kvistar i krukan. Under sommaren tog den fart och började växa och nu ser den ut som den gör. Hänger i ett relativt svalt västerfönster och vattnas såpass ofta att den inte torkar ut helt.... Funkar hos mig tydligen.
Blomstertanten
16-11-2005, 10:10
CITAT (Linda_A @ 15-11-2005, 17:54) Maimiti: Vi kan bya thomsoniis om du vill..  Min blommar inte alls. och mitt luktsinne är så pass dåligt att jag missade blommningen på min Heuschkeliana trots att det var två klasar samtidigt.. och kände ingen smördoft ifrån tsangii.. Vill gärna känna doften ifrån en hoya.  Om det kan vara till någon tröst så har jag aldrig känt att Tsangii luktar ett enda dugg ! Varken smörkola eller något annat !  Min blommar ständigt , men inte luktar den något inte !!! Thomsoniin däremot luktar så starkt av bara en blomklase att den nästan stinker i stället ! Får väl ladda upp med allergimedicin ifall den tänker blomma i vinter igen ! Tror att thomsoniin vill ha lite svalt för att blomma. Min står i drag precis bredvid balkongdörren.
Sulawesii
16-11-2005, 11:32
CITAT (pejori @ 15-11-2005, 21:09) CITAT (yenny @ 15-11-2005, 19:41) Hur gör man för att få en thomsonii att växa och bli stor o blomma sådär? (hur vill den ha det? ) Mis ser typ ut som Sulawesiis... fast min har hela 3 blad  då är din och min lika....min är två år nu  Jag är inte ensam då! Känns ju bra!  Jag funderade faktiskt på att köpa en "färdig" thomsonii på Blomsterlandet för ett tag sedan. Men, jag fick en släng av envis kärring och bestämde mig för att jag ska ta mig sjutton lyckas med min lilla!! Känner mig inte alls lika säker på att jag kommer att lyckas nu.
CITAT (Blomstertanten @ 16-11-2005, 10:10) Thomsoniin däremot luktar så starkt av bara en blomklase att den nästan stinker i stället ! Får väl ladda upp med allergimedicin ifall den tänker blomma i vinter igen !  Då ska jag nog vara glad att min inte kommit så långt ännu... för doftar den mycket måste jag nog göra mej av med min... den får väl stå här på tillväxt så får jag byta bort den sen.
Blomstertanten
16-11-2005, 16:42
CITAT (yenny @ 16-11-2005, 16:25) Då ska jag nog vara glad att min inte kommit så långt ännu... för doftar den mycket måste jag nog göra mej av med min... den får väl stå här på tillväxt så får jag byta bort den sen. Jag skulle nog behålla Thomsoniin och klippa bort blommorna om det kommer många ! Jag tycker bladen är så vackra !  Blommorna är ju "bara" enkla vita och ganska små. Men bladen är ju så fina med sina små silverfläckar och alldeles ludna !
Hannifer
16-11-2005, 21:11
Jag köpte en "vuxen" planta på Blomsterlandet för några veckor sedan. Den är så fin, så. Den ska tydligen blomma såhär års. Men jag kanske får vänta tills nästa år på blomning. Det är såååå jobbigt att behöva ha tålamod när det gäller blomning. Jag är nybörjare för i år, och "bara" multifloran och lacunosan har blommat... Det är ju skoningslöst!
maimiti
16-11-2005, 22:03
CITAT (Blomstertanten @ 16-11-2005, 16:42) CITAT (yenny @ 16-11-2005, 16:25) Då ska jag nog vara glad att min inte kommit så långt ännu... för doftar den mycket måste jag nog göra mej av med min... den får väl stå här på tillväxt så får jag byta bort den sen.
Jag skulle nog behålla Thomsoniin och klippa bort blommorna om det kommer många ! Jag tycker bladen är så vackra !  Blommorna är ju "bara" enkla vita och ganska små. Men bladen är ju så fina med sina små silverfläckar och alldeles ludna !  Blommorna små? Neej, de är ju rätt stora tycker jag. På min planta är de 1,5-2cm i diameter, inte som på de riktigt storblommiga men rätt skapligt stora ändå.
Linda_A
16-11-2005, 23:32
CITAT (Blomstertanten @ 16-11-2005, 11:10) CITAT (Linda_A @ 15-11-2005, 17:54) Maimiti: Vi kan bya thomsoniis om du vill..  Min blommar inte alls. och mitt luktsinne är så pass dåligt att jag missade blommningen på min Heuschkeliana trots att det var två klasar samtidigt.. och kände ingen smördoft ifrån tsangii.. Vill gärna känna doften ifrån en hoya.  Om det kan vara till någon tröst så har jag aldrig känt att Tsangii luktar ett enda dugg ! Varken smörkola eller något annat !  Min blommar ständigt , men inte luktar den något inte !!! Thomsoniin däremot luktar så starkt av bara en blomklase att den nästan stinker i stället ! Får väl ladda upp med allergimedicin ifall den tänker blomma i vinter igen ! Tror att thomsoniin vill ha lite svalt för att blomma. Min står i drag precis bredvid balkongdörren. Hehe jag menade smörkola självklart. virrig i bollen bara. Nä min står med i det svalaste rummet av dem alla. Och den ser helt okej ut efter vad jag kan se. Så jag hoppas, tror dock att det dröjer till nästa vinter i sånt fall.
Marie_76
29-11-2005, 23:44
Hej hej! Ja thomsonii har en fantastiskt intensiv doft, visst tycker jag den doftar rätt gott. Men just nu räcker det med att en klase är utslagen för att halva huset luktar och vi har stooooort hus.  Har dock svårt att bestämma mig för vad blommorna doftar, starkt, fräscht nästan lite pepparmintaktigt tycker jag.  Och otroligt vackra är det också När det gäller heuschkeliana så tror jag inte att "Linda A" (tror jag du hette) har så himla dåligt luktsinne. Blommorna på den doftar svagt och min planta har haft ca. 20-40 klasar utslagna hela sommaren och då har det doftat smörkola på halva bottenvåningen men nu när "bara" 5-9 st. är utslagna så doftar det inte alls lika starkt. Knappt märkbart om man inte stoppar in näsan invid plantan. Men då känner man den underbara doften Någon skrev om sin lacunosa planta som inte ville sig riktigt. Har du tagit upp den och kikat på rötterna? Har du övervattnat den kraftigt så är ju risken stor att rötterna har börjat ruttna. Mitt tips är att plantera om den (skär bort skadade rötter) och se till att jorden är porös, och därefter dra ner på vattningen. Min får torka ut rejält nu mellan vattningarna (vattnar ca. 1 gång i veckan till varannan vecka beroende på om jorden har torkat upp eller ej). Den står dessutom strax innanför fönstret på en ställning så min planta får inte mycket ljus nu. Mår fint men blommar inte nu när det knappt är några ljusa timmar alls per dygn. Lycka till!
Linda_A
30-11-2005, 09:48
CITAT (Marie_76 @ 30-11-2005, 00:44) Hej hej! Ja thomsonii har en fantastiskt intensiv doft, visst tycker jag den doftar rätt gott. Men just nu räcker det med att en klase är utslagen för att halva huset luktar och vi har stooooort hus.  Har dock svårt att bestämma mig för vad blommorna doftar, starkt, fräscht nästan lite pepparmintaktigt tycker jag.  Och otroligt vackra är det också När det gäller heuschkeliana så tror jag inte att "Linda A" (tror jag du hette) har så himla dåligt luktsinne. Blommorna på den doftar svagt och min planta har haft ca. 20-40 klasar utslagna hela sommaren och då har det doftat smörkola på halva bottenvåningen men nu när "bara" 5-9 st. är utslagna så doftar det inte alls lika starkt. Knappt märkbart om man inte stoppar in näsan invid plantan. Men då känner man den underbara doften Någon skrev om sin lacunosa planta som inte ville sig riktigt. Har du tagit upp den och kikat på rötterna? Har du övervattnat den kraftigt så är ju risken stor att rötterna har börjat ruttna. Mitt tips är att plantera om den (skär bort skadade rötter) och se till att jorden är porös, och därefter dra ner på vattningen. Min får torka ut rejält nu mellan vattningarna (vattnar ca. 1 gång i veckan till varannan vecka beroende på om jorden har torkat upp eller ej). Den står dessutom strax innanför fönstret på en ställning så min planta får inte mycket ljus nu. Mår fint men blommar inte nu när det knappt är några ljusa timmar alls per dygn. Lycka till!  Heuschkeliana, har inte blommat ännu utan det var tsangii som det gällde.  Lacunosaplantan ville inte hos mig jag har gjort allt det som du säger, plus planterat om den två gånger. Den vill bara inte. Det konstiga är att jag tror inte att jag har övervattnat den då alla hoyor utan curtisii växer på bra och har knoppar m.m. Både Lacunosaplantan och curtisii kommer ifrån sölvesborg. Och båda trivs inte, jag behandlar dem inte på något annat sätt än mina andra hoyor. En tanke som slog mig dock, kan det vara vattnet. Har för mig att Sölvesborg har mindre kalk och där med mjukare vatten och surare vatten än oss i Bromölla som har mycket kalk. kan de vara så att de inte gillar ombytet? Kan säga att jag har tröttnat lite grann på de hoyorna kort sagt. Min bella trivs nu väldigt bra och har en stooor knopp som snart öppnar sig.
norpydorp
01-12-2005, 19:01
mina lacunosor var ganska hängiga och ville inte blomma eller växa alls...en dag när jag var riktigt sur på dom fick dom flytta till norrfönster och där kom blommningen igång och har blommat hela våren och sommaren fram tills nu thomsonii har blommat här för första gången men jag kan inte bestämma mig för om det luktar gott eller inte  men fina blommor var det!!
morellen
19-12-2005, 22:02
tja.. era hoyor lever ju iaf... jag har haft massdöd bland mina fina sticklingar här under hösten... inte lätt med lynniga element tydligen
Är det någon här inne som bor i Uppsala trakten som är intresserad av att köpa mina 3 hoyor? Det är iof bara de vanliga men det är fina X!
maimiti
22-12-2005, 17:53
CITAT (morellen @ 19-12-2005, 22:02) tja.. era hoyor lever ju iaf... jag har haft massdöd bland mina fina sticklingar här under hösten... inte lätt med lynniga element tydligen Fy! Vad trist  Sånt har hänt här också och det är lika ledsamt varje gång. Det är lite vanskligt att bo i lägenehet har jag märkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|