Full version: Flytta gullregns-barn
Katti med torpet
Har sisådär 20 st gullrengsplantor i kallbänken. De är mellan 1 och 3 år gamla och skall få flytta till krukor för att växa till sig ytterligare innan de skall ner i jorden och bilda gullrengstunnel (hoppas jag i alla fall :-)
Frågan är när det är bäst att flytta de små liven.
Normalt skall man ju flytta lövfällande växter när de är i vila men gäller det även småplantor (och de här är breddsådda så rotsystemen lär vara lite ihopväxta = jag måste bråka en del med deras rötter).
Om det trots allt är bäst att flytta dem när de sussar, skall jag göra det nu i höst eller skall jag vänta till våren?
KURT
Om du skall plantera dem i krukor så är det bättre till våren, annars kan de få det svårt med vintern.

Det här med att flytta växter medan de är i vila, handlar ju om att de inte skall förlora alltför mycket vätska, det tar ju ett tag innan rotsystemet anpassar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon