Full version: Övervintring
Lady Hamilton
Är bara lite nyfiken på hur det går för er med övervintringen av era sommar plantor?
Själv så är det liv ännu i Femtungan, men sticklingarna som jag satt i vatten har ännu inte visat några rötter
Samma sak är det med Bacopan 3 olika sorter Plantorna lever men sticklingarna vill inte bilda rötter.
Sedan har jag lite PelargonerUte pelargonerna har gått i vila men de som jag har inne blommar fortfarande.
Fuchiorna De mindre verkar nu vila men de tre stora blommar för fullt och dessa har jag under belysning.

Sedan vill jag tacka för era intressanta tips om att använda termostat till fläkten. Vilket har gjort att den i princip är "självgående" Varje gång jag kollar så har temperaturen hållit sig som den ska. I mitt fall kan det bli en temp. skillnad på 3 grader från lägsta till högsta temp. I fjol använde jag mig av el element, vilket i det stora hela funkade men det var en ständig passning och ändrande.
kerstin z5-6
Vit tobak ser ut att fixa et här den med smile.gif
Sulawesii
Jag har några Pelargoner inne i rumsvärme som inte mår så bra. Inte så konstigt, de får inte tillräckligt med ljus.... jag har ju inte plats för dem i fönstren eller lysrörshyllorna. Hoppas på att de överlever ändå!

Så har jag min Tofsililjelök ligger i en plastpåse i rumsvärme. Ska jag kanske lägga den i kylen istället?
Eva i Skåne
En kruka med skott från snöflingan växer som sjutton, ett par andra ser mer tveksamma ut. Moderplantorna kastade jag.
Lemurljuset har jag både moderplantor och skott på och gott hopp om att de ska klara sig.
Femtungan klippte jag ner, men jag tror inte den klarar sig. Skotten rotade sig inte så de har åkt iväg.
Fuchsiorna klippte jag ner och avlövade. De står i ca 10grader och förra helgen såg jag att de var fulla med nya gröna skott wink.gif Likadant var det med potatisblomman.
Pelargonerna ser bra ut än så länge, framförallt de som står i fönster i rumstemeratur. De som står svalare har många torra blad nu. MEN det är ju inte förrän om ett par månader den stora pelargondöden wacko.gif har sin storhetstid sad.gif
En petuniastickling provade jag också med, men den tror jag inte heller klarar sig.
pisanggoreng
Det blev trångt om saligheten i källaren...

Kajsa
Det mesta står i garaget som nog varit väl varmt en lång tid, har haft porten på glänt. Där står alla fuchsior, dahlior, kanna, kalla, blåsalvia, jätteverbena, fläckig tofslilja, stamrosor och andra krukrosor
Och div. knölar/ lökar ligger i torvmull i krukor.
Bra att det blir kallare nu.

Pelargonsticklingarna ca 40 st, togs i aug och får övervintra
under lysröret i vinter. Slängde många stora pelargoner i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon