Har just fått hem mitt Willab Euro Serre Plus 24,2 kvm växthus och har upptäckt att växthuset är konstruerat för pygméer. Dörren är bara 163 cm hög, vilket väldigt luddigt framgår i katalogen - jag har fått uppfattningen att dörren är sidohöjden, dvs 181 cm. På ett litet hobbyväxthus på 10 kvm kan jag tänka mej att böja mej varje gång jag går in, men på mitt kombinerade lusthus/växthus (som enl Willab är konstruerat för "Den krävande växthusentusiasten", "Blomsterhandlaren" eller "institutioner") tycker jag inte att man ska behöva bocka sig varje gång man går in i växthuset!!
Är det någon annan som har kommit i kontakt med detta växthus och har stött på samma problem, eller är jag bara överkänslig och alldeles för krävande??
Mycket tacksam för alla kommertarer!
/Lars
pisanggoreng
16-11-2005, 11:01
Nej, jag har ingen erfarenhet av det, men jag hade reagerat på samma sätt som du... Trist.
Förstår din besvikelse, på
Willabs hemsida framgår det i texten att
CITAT
bred dörr är standard, 136 x 170 cm*.
* Höjdmåttet är räknat från sockelns nederkant.
Sockeln är alltså 7 cm hög. Tror inte att de skulle sälja så värst många växthus om de hade ställt en vuxen karl bredvid växthuset i sina katalog- och annonsbilder. Själv är jag 180 cm och skulle absolut inte vilja ha en så låg dörr till ett växthus.
Jo, jag vet att det i texten står att dörren är 170 cm, men den är inte ens det, den är 163 cm. Det måttet är från sockelns nederkant - och sockeln ingår inte ens i priset!! Hur fult är inte det? Bilderna i katalogen ger ju en helt annan uppfattning, dvs att dörren är 181 cm...
Lars
De som är på dera bilder måste vara väldigt småväxta!
Jag hade tittat ut ett växthus i deras katalog vad besviken och tacksam jag blev, att jag inte hade beställt det, när jag såg det i verkligheten på Älvsjömässan.
Jag reagerade som du att ska man huka sig varje gång man går in och ut samtidigt att man slår fötterna i den höga sockeln.
Det blev ett extraförhöjt hus där man bara slår i sockeln.
Jag gissar att deras bilder är fotomontage... Jag skulle reklamerat växthuset p.g.a. de utlovade 170 centimetrarna inte är mer än 163 i verkligheten. Det är ju inte bara vilseledande - utan helt oriktiga uppgifter!
Karin i Småland
16-11-2005, 13:01
Jag har ett Euro Serre Plus 24,2 kvm...har varit ut och mätt och dörröppningen är 1.80 på höjd och bredden är 1.30.
Kolla foton på min hemsida:
http://www.karinsvaxtverk.se/ klicka på nya växthuset i menyn.
Nu är jag förstås bara 1.68 lång så för mig möter det inga problem
ThomasJ
16-11-2005, 13:02
Måste säga att när man hör detta är man glad att man valde ett växthus med högre sidohöjd (203cm).
Kanske är det så att Classicums Serralux har en större dörr än Eurro Serre även på den lägre sidohöjden.
Jag som är ca 193 cm har inga problem att gå in utan att behöva böja mig så värst mycket.
På bilden står min kusin (nästan lika lång som mig) och där kan man se storleken på dörren.

/Thomas
AndreasBlomquist
16-11-2005, 16:49
Jag förstår helt och hållet din besvikelse Lars. Jag har en bok som heter Växthuset här hemma och där varnar de just för den låga takhöjden och framför allt höjden på dörren hos vissa växthustillverkare. Genomgående kännetecken för de företag som erbjuder växthus som inte har höga dörrar eller högt i tak är att personen inne i växthuset på produktbilder allt som oftast sitter ner och påtar i jorden, allt för att få växthuset att se högre ut.
Vad göra nu då? Reklamera kan man ju givetvis göra men det framgår ju uppenbarligen ändå att höjden på dörren är 170 cm, inkl. sockeln som i och för sig inte ingår. Skicka tillbaka växthuset och beställ ett från ProGro så får du rejäla saker!
kerstin z5-6
16-11-2005, 20:41
Florums träväxthus har 2.10 höga dörrar
AndreasBlomquist
16-11-2005, 23:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2005, 20:41)

Dessutom är ju Florums växthus de finaste på marknaden!

Lite för små för Lars kanske men de kan säkert fixa till någon större variant.
kerstin z5-6
17-11-2005, 15:04
Lite små? Du kan välja 24 kvadratmeter om du har lust -? sen är det bara att bygga på -och det kan göras i efterhand med ....
AndreasBlomquist
17-11-2005, 16:10
Okej, det visste jag inte. Trodde deras största var 12,5 kvm.. Det blir iofs ett rätt så lååångt växthus om man ska ha 24 kvadratmeter om det inte går att öka bredden på dem, går det också? Dyrt också kanjag tänka mig...
Hej Lars.
Gratulerar till valet av ett fint växthus.
Förstår din besvikelse, det käns som det skall vara möjligt att reklameraeller, kanske en kompromiss där du får huset med förhöjda sidor istället ....
Själv har jag ett plushus med förhöjda sidor utan skor är jag 185cm med träskor lite till och det räcker gott.
En liten tröst är att normalt trampar man inte på tröskeln och på så sätt vinner du lite till i höj.
Jag har den grova ramen tror den är ca 15 cm hög sen tillhommer lite av grunden som den står på 5 cm på insidan och 10 cm på utsidan.
Lycka till och berätta hur det går
JÅJ
Tack för alla svar!
Problemet med att reklamera huset är att det ligger i Hälsingland och jag bor i Uppsala, och antagligen måste man betala returfrakten också...
Det lustiga är att de inte ens föreslagit förhjd 20 cm. Hade de bara föreslagit det en enda gång hade jag antagligen nappat direkt, och då hade de ju fått sälja mer (det kostar ju trots allt 10% mer) men antagligen tjänar de inte tillräckligt mycket på det för att det ska vara värt att nämna för sina kunder/blivande kunder och numera föredetta kunder...
Visst har jag funderat på förhöjd 20 cm, men har tillslut kommit fram till att man kunde lösa det genom att bygga på grunden med lecablock istället.
Jag har mailat med dem fram och tillbaka flera gånger om hur man skulle kunna lösa "dörrproblemet" om man murade upp en högre sockel av lecablock, men har alrig fått något riktigt svar, mest "goddag yxskaft" Det kan ju inte vara bara jag i hela Sverige som vill slippa kliva över sockeln varenda gång jag ska in och ut, samt lägga dit en ramp (men det är ju klart - om de inte hjälper mig att lösa problemet med sockeln så får de ju kanske sälja sin aluminiumramp till mig...) Men tror de att min granne kommer att köpa ett växthus från Willab???
Lars
Jag skulle dragit det vidare så att du får rätt. Detta verkar vara lurendrejeri. Vet inte om allmänna reklamationnämnden sysslar med sådana här frågor, men fråga kan ju vara värt.
Hej alla växthusvänner!
Jag har nu varit i kontakt med Willab angående min något för korta dörr. Mycket trevligt och tillmötesgående svar om att vi antingen får skicka tillbaka det och köpa ett förhöjt istället, eller att de fixar en specialtillverkad slagdörr efter våra mått och vi murar upp växthuset på lecablock själva - vilket jag tror jag föredrar, då man slipper snubbla i sockeln och lyfta in skottkärran varje gång.
De har även lovat att förtydliga katalogen angående dörren!
/Numera mycket nöjd Willabkund - Lars
Så bra att det löser sig!

Står de för kostnaden för en specialtillverkad slagdörr efter era mått?
Gratulerar det hjälper att stå på sig ....
Jag har själv ett Euroserre plus hus och är mycket nöjd med det.
Förhöjt och med dubbeldörrar på sidan.
Enda knöliga vid byggandet var tvärbalkarna till takfönstren, kolla ritiningen noga och passa in med takfönstret monterat.
Ett allternativ till skruven är popnit.
glöm inte att täta vidskarven mellena gavlar /tak / långsida ....
Hälsningar
JÅJ
P.S.
Mins mina gamla växthus där dörrhöjden var låg men man paserade in och ut utan att märka hukningar och bugningar.
Lycka till med odlingarna
Tack för tipset JÅJ! Det kan nog behövas i sommar när vi ska försöka få huset på fötter!
Hälsn Lars
Richard
18-01-2006, 22:45
På allt man köper på nätet i sverige ,har du 14 dagar ångerrätt.
Det är en EU lag som man inte kan undvika.
Visa levande saker som plantor finns ofta regler hos leverantören.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryId=1300
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2005, 20:41)

Har du ett sånt? Jag spanade lite på dem, tar det lång tid att bygga ihop dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.