Full version: Apropå katt-tråden
Mi70
Orkar inte läsa igenom ALLA inlägg i den något infekterade kattråden ovan, såg tips om en kattskrämma som verkar funka, cat watch, kan den köpas i Sverige, var och vad kostar den???

Grannarna här har många katter, som jag vill bli av med (i min trädgård).
Saiai
http://www.ideverkstaden.com/styggut.html

http://www.jula.se/butik/default.asp

http://orsa.se/miljoochhalsoskydd/akt_katt.html

Katter
Vid besvär med annans katt ska kattägaren kontaktas. Det är tillåtet att ha lösspringande katter och kommunen kan vanligen inte ingripa vid besvär av andras katter. "Kattskrämma" finns att låna på miljö- och byggnadskontoret. Hemlösa katter kan anmälas till miljö- och byggnadskontoret.
Lady Hamilton
CITAT (Mi70 @ 16-11-2005, 14:06)
....Orkar inte läsa igenom ALLA inlägg i den något infekterade kattråden ovan........

ohmy.gif Vad är NU på gång???
Jag ser ingen "kattråd"!?
unsure.gif Vill någon vara snäll och berätta?............
zaaritha
Förmodligen menas "Katthatande grannar".
Lady Hamilton
huh.gif Tack!
Saiai
Den lägger vi ner nu....Bus är borta.....
Inte dåligt med 8 sidor, personligt rekord...:-) Skriver man om sånt som ingen retar sig på blir det oftast inte så många svar....
Jag funderade på att köpa kattskrämmor och sätta upp runt grannarnas tomter. Blir dyrt men värt. Sätter nog några mot vägen oxå... Gillar inte modellen som skrämmer skiten ur katterna med en ivägkastad slang, men ljudgrejen kanske funkar, om nu inte grannarnas djur har ont av dom...
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda problemet med kattskrämmorna här, är att en av de som fick en kattskrämma av föreningen nu har en massa problem med möss inomhus biggrin.gif
zaaritha
Katter är för kloka för att låta sej skrämmas!!!!!!!!!!!!!
Sulawesii
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-11-2005, 22:21)
Det enda problemet med kattskrämmorna här, är att en av de som fick en kattskrämma av föreningen nu har en massa problem med möss inomhus biggrin.gif

Det tror jag sällan att de som vill ha bort utekatter tänker på!
silos
Vi skulle allt behöva människoskrämmor;eller lära människor att se vad som är viktigt här i livet:är det materiella saker eller är det viktigaste levande varelser!

Vi människor orsakar skador mer än någonsin katter kan göra sad.gif
Sulawesii
CITAT (silos @ 20-11-2005, 12:32)

Ja, vi håller ju på att föstöra det mesta här på jorden.....
Kakaduan
Kan vi vända på pannkakan och titta på ett teoretiskt exempel? Om jag släpper ut min kakadua skulle det kunna få följande resultat (han skulle ha jättekul och helt följa sin natur som djur ju gör):

1. Han skulle skita på mina grannars bilar, trädgårdsmöbler, torkande tvätt (och kapa tvättlinan), etc, etc.
2. Han skulle bita och klösa sönder dynorna i trädgårdsmöblerna och tugga på träet.
3. Han skulle bita av kvistar, knoppar, frukter och bär på diverse växter.
4. Han skulle gärna göra stickor av vindbrädor, etc på grannarnas hus.
5. Han skulle tugga bort alla gummilister på bilen, bita av radioantennen och leka sönder vindrutetorkarna.
6. Antagligen skulle han gärna bita huvudet av en och annan sparv som inkräktar på reviret också.

Inget av detta är naturligtvis elakt menat - han är papegoja och tycker det är skojjiga saker - det är hans naturliga sätt att vara. På kvällen kommer han inflygande för att käka och få lite kel innan han somnar på sin pinne.

Ska man då som granne småle och tycka att det är trevligt och helt ok när mitt husdjur följer sin natur på sin egendom? Om inte - är man då en materialistisk djurhatare som sätter sin egendom framför min papegojas behov av att demolera saker?

Liksom i den förra tråden måste jag få säga att det känns jättetråkigt att få höra om människofällor, om vilken taskig syn man har på djur, att man prioriterar det materiella före djur och natur, etc, etc i oändlighet. Man blir riktigt ledsen varenda gång!

DET HANDLAR INTE OM DET!!! Jag föreslår att vi har den här diskussionen vid något tillfälle där alla deltagare först får sticka fingrarna i kattskit. Då tror jag att man har rätt utgångsläge.

Nu får jag väl en smäll, men jag blir så himla trött på att de här argumenten alltid hamnar på någon sorts paj-kastningsnivå.

Kakaduan
noora
CITAT (silos @ 20-11-2005, 12:32)
Vi skulle allt behöva människoskrämmor;eller lära människor att se vad som är viktigt här i livet:är det materiella saker eller är det viktigaste levande varelser!

Människoskrämmor finns. De kallas för larm. Skrämmer bort oönskade tvåbenta gäster.
Saiai
CITAT (Kakaduan @ 21-11-2005, 10:40)
1. Han skulle skita på mina grannars bilar, trädgårdsmöbler, torkande tvätt (och kapa tvättlinan), etc, etc.
2. Han skulle bita och klösa sönder dynorna i trädgårdsmöblerna och tugga på träet.
3. Han skulle bita av kvistar, knoppar, frukter och bär på diverse växter.
4. Han skulle gärna göra stickor av vindbrädor, etc på grannarnas hus.
5. Han skulle tugga bort alla gummilister på bilen, bita av radioantennen och leka sönder vindrutetorkarna.
6. Antagligen skulle han gärna bita huvudet av en och annan sparv som inkräktar på reviret också.

Inget av detta är naturligtvis elakt menat - han är papegoja och tycker det är skojjiga saker - det är hans naturliga sätt att vara. På kvällen kommer han inflygande för att käka och få lite kel innan han somnar på sin pinne.

Jag tror att väldigt få katter skulle vilja förstöra lika mycket som papegojor.... Men kanske grannarnas katter skulle få roligt med den...?
Svensk natur är nog inte anpassad för papegojor...men skatorna, måsarna och rådjuren och råttorna gör samma jobb som din papegoja nu. Fast det hade varit lite kul med vilda papegojor :-) (fast inte populära där de finns), och det ligger mycket sanning i vad Åsa skriver, att utan katter blir det problem med möss ist. Vi har aldrig haft möss i vårt hus, men en gång fick jag gå upp på grannens vind och tömma hennes musfällor (hon vågade inte själv) och hon var tacksam för att vi skaffade katt som kunde hålla mössen borta. Men man kan ju ändra sig....
Sen skulle jag vilja påpeka den stora skillnaden:
Hundar är flockdjur, i de länder där hundar fortfarande går fritt bildar de stora flockar som kan ställa till mer besvär än en enda. Hundar som lär sig ha en ledare (vilket dom både vill och behöver ha) följer denne, även om det är en människa, med eller utan koppel. Dom hundarna vägrar ofta gå nånstans utan sin ledare (jakthundar m fl undantaget), min Fox går inte en meter om inte jag är med. Vilda hundar kan attackera både andra större djur och människor.
Katter är enstöringar, går helst sin egen väg och jagar ensamma. Kan lära sig gå i koppel om de är tvugna eftersom de är tillräckligt intelligenta för att kunna anpassa sig om det ger dem fördelar. Katter som går lösa följer gärna med på promenad med sitt husfolk även utan koppel, hela vägen tillbaka hem (fast de går inte i samma spår). Varför vet jag inte....kanske de inte vågar gå ut i skogen själv...eller tycker om att smyga på oss och göra lekattacker?
Jag har både hund och katt så jag ser skillnaden.
Den största skillnaden är kanske ändå att lagen tillåter katter att gå lösa, och att "ägaren" (katter låter sig inte ägas) inte är skadeståndsskyldig om katten förstör annans egendom...
Katter ansågs förr i tiden vara nyttodjur, och var i Egypten heliga. Precis som indiens kor (och hur många indier gillar kossor som springer omkring på gatorna och ligger ivägen och förstör). Det var inte längesen som folk hade både grisar och höns på bakgårdarna i städerna, då var katterna ett måste för att hålla efter ohyran som drogs dit. Jag tror tom att det var lag på att hushållen skulle hålla med katt men jag är inte säker på hur den lagen löd. Så där finns ett historiskt perspektiv. Nuförtiden är kattägande en "lyx" och råttgift en förbrukningsvara... Trädgårdsägarnas komposter är bra rått/musodlingar, ska vi lägga ut råttgift istället med risk att även fåglarna får i sig giftbetat spannmål?
Skillnaden mellan raskatter och "bonkatter", vad jag förstår, är att raskatterna är avlade och förädlade så mycket, att skulle de gå lösa och bli med barn med en vanlig katt kommer de att få stora problem att föda, bl. a. Plus att en del raskatter är för slöa för att vilja gå ut. Men även där tror jag att om de får välja så skulle de gärna skulle kunna anpassa sig till att gå ute och göra det katter är gjorda för. Bytesdjuren för katter är sånt vi inte vill ha själva. Sällan ger sig katter på djur som är större än sig själva, eller t.ex höns (inte ens kycklingar som har sin arga mamma med sig), vuxna kaniner eller små grisar (?), till skillnad mot tex illrar vilka många har som husdjur.

Men, naturligtvis, att vill man inte ha katter på sin tomt ska man slippa det! Och det verkar ju finnas hjälpmedel som fungerar. Likväl som man kan ha nät över jordgubbarna eller saker att skrämma bort rådjur och harar med. Lycka till med mössen.

Kanske är det så, att om man vill ha utekatter ska man vara enstöring och bor långt ute i skogen eller på en gård... Inte mig emot...hellre bo med lyckliga katter än störda grannar. Får se om jag kan bo så igen i framtiden...
Oj...det blev långt det här, var inte meningen......
silos
Jag måste nog säga att jag blir hellre "störd" av katter och hundar än grannar som ha fyllefäster!

Mina händer har varit i alla slags skit men det gör inte mig varken till djur eller människohatare men jag kan tycka illa om människornas beteende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon