|
Full version: Pepparkakspaj
Hittade receptet nedan. Har någon provat det? Låter gott i alla fall. Men vad är "ljust basmjöl"?
PEPPARKAKSPAJ (4 port.)
Pajdeg:
2,5 dl ljust basmjöl 0,5 tsk bakpulver 100 g smält smör 2 msk socker
Fyllning:
1 ägg 1 dl socker 1 dl creme fraiche 0,5 påse pepparkakskryddor 2 äpplen
Blanda mjöl, bakpulver och socker. Rör ihop mjölblandningen med det smälta smöret. Tryck ut degen i en pajform ca 23 cm i diameter.
Vispa ägg och socker tills det blir litet pösigt, tillsätt creme fraiche och pepparkakskryddor. Häll i fyllningen i formen och garnera med äppelklyftor. Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i ca 30 minuter. Låt pajen svalna och servera gärna med en klick grädde.
Låter smaskens!!!
Ljust basmjöl - tolkar det som vanligt vetemjöl....
Håller med Stina! Tror på vetemjöl och tror verkligen på att det kan bli gott! Måste nog prova...
Zarah P
16-11-2005, 18:00
Det låter ju galet gott - det måste jag testa!!
Håller med om att ljust basmjöl antagligen helt enkelt är vetemjöl, eller liknande, till skillnad från mörkt mjöl som torde vara rågsikt odyl?
 Tack för mjöl-svar! Om någon bakar pajen, skriv gärna och berätta om den var god! Har inte tid att baka nu, håller på att flytta, men tänkte baka den till jul.
Jag kommer absolut testa att baka denna paj
Låter ju kanongott ska testas Eva St
Annica i Sörmland
25-11-2005, 20:22
Jag bjöd damerna/flickorna på jobbet idag på denna paj. Vi hade lite smygstart på adventsfirandet...  Kan bara meddela att den blev väääldigt väl mottagen!! Den var jättegod och smakade verkligen pepparkaka. Jag kan även informera om att den var enkel att göra, inget besvärlig alls. Krameli kram från Sörmland
zaaritha
25-11-2005, 23:28
Kärringen mot strömmen: låter glerrk, tycker jag!!
Måste prova, få se om timmarna räcker ikväll. Har ett glutenfritt mjöl som heter just ljust basmjöl.
vickeva
30-11-2005, 22:12
Jag tycker också att den låter god, men låter det inte som om den ska räcka till mer än 4 personer?
 Säkert räcker den till fler än vad receptet meddelar, speciellt om den ska käkas efter julbordet.
Jag tänker prova det här receptet, men byta ut sockret i fyllningen mot cambozola grönmögelost. Det tror jag blir alldeles fantastiskt. Ev skulle man kunna ha kryddorna i degen i stället för i smeten?
/Gillan
Biggan_
08-12-2005, 10:54
CITAT (Evgeni @ 08-12-2005, 08:45) Jag tänker prova det här receptet, men byta ut sockret i fyllningen mot cambozola grönmögelost. Det tror jag blir alldeles fantastiskt. Ev skulle man kunna ha kryddorna i degen i stället för i smeten?
/Gillan Det låter spännande! Jag älskar pepparkakor med grönmögelost så det låter väldigt intressant. Du kan väl återkomma när du provat med information om hur det smakade och hur du gjorde
CITAT (Birgitta P @ 08-12-2005, 10:54) CITAT (Evgeni @ 08-12-2005, 08:45) Jag tänker prova det här receptet, men byta ut sockret i fyllningen mot cambozola grönmögelost. Det tror jag blir alldeles fantastiskt. Ev skulle man kunna ha kryddorna i degen i stället för i smeten?
/Gillan Det låter spännande! Jag älskar pepparkakor med grönmögelost så det låter väldigt intressant. Du kan väl återkomma när du provat med information om hur det smakade och hur du gjorde  Det var därför jag fick iden. För att jag också älskar pepparkakor och mögelost alltså Jag gör den i morgon, så återkommer jag med resultatet nån gång i helgen. /Gillan
Jag gjorde den förra helgen och vi var 6 som åt av den. Det räckte bra!
nu har jag gjort den med mögelost i fyllningen. Det blev jättegott. Så den kommer nog att finnas med bland kvällsgottet när jag fyller. /Gillan
Biggan_
11-12-2005, 12:54
CITAT (Evgeni @ 10-12-2005, 15:03) nu har jag gjort den med mögelost i fyllningen. Det blev jättegott. Så den kommer nog att finnas med bland kvällsgottet när jag fyller. /Gillan CITAT Jag tänker prova det här receptet, men byta ut sockret i fyllningen mot cambozola grönmögelost. Det tror jag blir alldeles fantastiskt. Ev skulle man kunna ha kryddorna i degen i stället för i smeten? Tog du bort sockret i fyllningen och hade i 1 dl ost istället? Hade du kryddorna i degen i stället för i fyllningen?
Förlåt att jag glömde bort att förklara mig. Var väl för uppsluppen kan jag tänka mig. Jo, jag tog bort sockret, och kryddorna lade jag faktiskt i fyllningen. Min son gjorde tvärtom och lade kryddorna i smeten, och bägge är vi nöjda. Det får nog bli en smaksak, tror jag Men, hur gott det än blev så är jag lite undrande om det kanske ändå inte blivit ännu godare med en gnutta socker  , Får nog prova oss fram, tror jag Kramis, och lycka till /Gillan
Biggan_
13-12-2005, 09:08
CITAT (Evgeni @ 12-12-2005, 22:34) Förlåt att jag glömde bort att förklara mig. Var väl för uppsluppen kan jag tänka mig. Jo, jag tog bort sockret, och kryddorna lade jag faktiskt i fyllningen. Min son gjorde tvärtom och lade kryddorna i smeten, och bägge är vi nöjda. Det får nog bli en smaksak, tror jag Men, hur gott det än blev så är jag lite undrande om det kanske ändå inte blivit ännu godare med en gnutta socker  , Får nog prova oss fram, tror jag Kramis, och lycka till /Gillan Tack snälla du för hjälpen! Jag skall prova din variant och ha en liten gnutta socker i
Ni som gjort pajen med äpplen, som det står i originalreceptet, är pajen bjudbar dagen efter tillagning? Eller blir äpplena snabbt dåliga och förstör pajen på ett dygn?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|