Full version: God man
Lady Hamilton
En person som jag känner (kallar henne Pia) har "fått" en godman (kallar honom Ulf ) detta är mkt bra för att Pia har sålt en fastighet som inbringat en del pengar.
Pia har varit sjuk i hela sitt liv och haft problem med pengar(doseras 2ggr /mån), hon gör av med dem på en gång och sedan är hon ledsen och besviken att pengarna tagit slut. Hon tror att "soc" lurar henne och behåller en del själv. För som hon säger att - Andra har ju pengar!

Nu till saken......... Ulf har följt Pia och köpt en del nya möbler, vilket är både på gott och ont......lägenheten är trång och de nya möblerna måste mer eller mindre "klämmas in". För denna resa 2x5 mil tog Ulf 1100:- i arvode. Möblerna kom sedan med "möbelbil"
Sedan har även Ulf sålt sin EGNA GAMLA TV till Pia för 1500:-

Nu vet jag inte om detta är "skäligt"? Vem om någon kollar om den godemannen gör rätt? Är det Överförmyndar nämden?

Jag får en känsla om att Pias pengar kommer att ta slut ganska snart eftersom nu Pia pratar om att köpa både det ena och det andra. Sedan är det visst även någon resa på gång som Ulf nu har erbjudit sig att följa med på.

Är det någon som har någon erfarenhet av godmansskap och hur det fungerar. Och eftersom jag känner både Pia och Ulf så gör det hela saken lite mera komplicerad.

Men jag kan ju inte lägga mig i heller. Men eftersom nu Pia har haft det "knapert" i alla år så vill jag ju så gärna att hon skall kunna "unna sig" lite mera RESTEN AV LIVET inte bara just nu.
Och man hade ju hoppats på att Ulf skulle hjälpa henne att hålla tillbaka på utgifterna så att pengarna kommer att räcka. Men som sagt var så verkar det nu som att pengarna kommer att rulla...........
Svante, zon 1
Ring överförmyndarnämnden i din kommun och kolla vad som gäller!
yenny
CITAT (Hamilton @ 16-11-2005, 15:49)
Nu vet jag inte om detta är "skäligt"? Vem om någon kollar om den godemannen gör rätt? Är det Överförmyndar nämden?

Om du misstänker att allt inte går rätt till kan du vända dej till överförmyndaren din kommun.. även om du har frågor kan du ringa dit.
Blomstertanten
Överförmyndarmyndigheten kollar allt. Måste finnas kvitton på allt och allt måste bokföras.
Min mamma har min bror som god man och allt kontrolleras. Mamma måste föra kassabok över alla inköp från "handkassan"(småinköp). Räkningar och större uttag och inköp redovisar min bror + mammas handkassa. Allt måste verifieras med kvitton !
stina
VARNING!!!! Känner till om flera godemän som är riktiga fifflare!!!!

Min bror har tyvärr en sjukdom som gör att han inte kan hantera sin ekonomi själv. Han hade en god man som inte skötte sig. Nu är min pappa det istället och den dag han inte orkar tänker jag ta över.

/Stina
Lady Hamilton
smile.gif Jag tackar för svaren jag har fått
Nu vet jag lite mera
*Felix matte*
110kr/mil i bilersättning låter ju helt horribelt . Han har betalt för sitt uppdrag vad jag förstår. Brukar väl vara det sociala som avlönar dem. Sedan att sälja sin egen gamla TV för 1.500kr tycker jag också låter misstänkt. Vet inte om en som utsetts till God man får göra privata affärer med "klienten" eftersom denne ju står i beroendeställning gentemot honom.
Jag tycker att du ska ringa upp överförmyndarnämden och fråga ang detta, du får ställa frågor helt anonymt och också berätta vad du vet om "Pia,s" affärer.
För inte så länge sedan har det i NSD stått om ett par som fifflade flermiljonförmögenhet av äldre släkting... så man ska nog inte heller lita på att det alltid kontrolleras så noga.
gammelnalle
Jag har tyvärr mycket dålig erfarenhet av god man..
och överförmyndarnämnden....(ÖFN)

Dottern har AS och en förvaltare OCH god man (i samma person)
Det finns tydligen en djungel i hur olika "godmansskapet" kan se ut...

Men efter att ha dragit igenom tingsrätt-länsrätt och till slut kammarätt...
så fick ÖFN skarp kritik av Länsstyrelsen, som är bevakare av ÖFN.

DÅ och först då erkände ÖFN att vi som "nära anhöriga" hade rätt att se alla handlingar rörande våran dotter... innan dess så hänvisades bara till :
"hon är myndig och dessutom så har hon en god man"......

Så:
Kolla även med Länsstyrelesen om ÖFN sätter sig på tvären ....

b
solkatten
Jag går just nu en kurs i att bli God Man och Förvaltare så jag måste bara förtydliga en del. Jag tycker det är kränkande (men jag tar inte åt mig) att man kan dra alla över en kam bara för att man har dålig erfarenhet av God Man. Givetvis finns det dåliga Goda Män men det gör inte alla till dåliga.

Det finns en bok "God Man eller Förvaltare - En praktisk handbok" av Kerstin Fälldin från Natur och Kultur. ISBN 91-27-35365-6

Jag har även en informationshäfte sammanställt av Överförmyndarnämden i Ronneby och Karlskrona om det är nån som vill ha den så maila mig.

Det är Överförmyndarnämnden i kommunen som ansvara för Goda Män och Förvaltare och Länstyrelsen är tillsynsmyndighet.

CITAT
För denna resa 2x5 mil tog Ulf 1100:- i arvode.
Antagligen bilersättning och timersättning. Hur lång tid tog det att resa och handla?

Dumt av God Man att sälja sin TV för det är typiskt nåt som verkar skumt.

Nu är det ju så att om Pia vill ha något så ska han få köpa det, precis som du och jag. Men God Man ska ju se till att pengarna räcker.

CITAT
Känner till om flera godemän som är riktiga fifflare!!!!

Då tycker jag att du ska anmäla dom till Polisen och Överförmyndarnämden i din kommun!

CITAT
Brukar väl vara det sociala som avlönar dem.
Om Huvudmannen har en inkomst eller kapital på mer än 2 prisbasbelopp ska arvodet i regel betalas av huvudmannen. I annat fall betalar kommunen arvodet.

CITAT
ett par som fifflade flermiljonförmögenhet av äldre släkting

Gör skillnad på släkting och God Man!
God Man ska lämna redovisning varje år till Överförmyndarnämnden.

/Susanne
yenny
Jag har goda erfarenheter... vi har 3 boende där jag jobbar och alla har varsin god man. Allt fungerar jättebra!
Vi har bra kontakt och träffas minst ett par ggr i månaden. de kommer med pengar en gång i månaden som vi sedan redovisar till dom.
Ewa L
Lite OT, framförallt till Solkatten.

Hörde på radion för ett par veckor sedan om en god man, en kvinna, som hade skött sitt uppdrag utmärkt i många år. Nu började hon bli till åren och orkade inte längre. Men; det visade sig att hon inte kunde "säga upp sig" med mindre än att kommunen hittade en ny och det visade sig inte bli helt lätt! Det visade sig också att om hon skulle dö utan att det var löst skulle hennes man "ärva" uppdraget, vare sig han ville eller inte!
I ärlighetens namn, jag lyssnade inte med hundraprocentig uppmärksamhet eftersom ja satt på jobbet. Men kan detta verkligen stämma? Blir man livegen om man bli god man?
*Felix matte*
CITAT (solkatten @ 16-11-2005, 23:12)
CITAT
ett par som fifflade flermiljonförmögenhet av äldre släkting

Gör skillnad på släkting och God Man!
God Man ska lämna redovisning varje år till Överförmyndarnämnden.

/Susanne

Släktingen var God man för den åldriga (rika) kvinnan
och någonstans hade det brustit i kontrollen.
Kathy
CITAT (Ewa L @ 17-11-2005, 07:38)
Lite OT, framförallt till Solkatten.

Hörde på radion för ett par veckor sedan om en god man, en kvinna, som hade skött sitt uppdrag utmärkt i många år. Nu började hon bli till åren och orkade inte längre. Men; det visade sig att hon inte kunde "säga upp sig" med mindre än att kommunen hittade en ny och det visade sig inte bli helt lätt! Det visade sig också att om hon skulle dö utan att det var löst skulle hennes man "ärva" uppdraget, vare sig han ville eller inte!
I ärlighetens namn, jag lyssnade inte med hundraprocentig uppmärksamhet eftersom ja satt på jobbet. Men kan detta verkligen stämma? Blir man livegen om man bli god man?

Det låter märkligt.
Ska den gode mannen ha en egen god man för att klara sitt uppdrag? unsure.gif
Kathy
På vårt jobb (jag jobbar på ett LSS-boende) så har nästan alla boende en gode man.
Uppdraget kan se lite olika ut, beroende på behovet, men "våra" gode män är delaktiga i "sin" boendes utveckling, finns med då utvecklingsplanen läggs, planering, strukturering m.m.
För oss personal är den gode mannen en tillgång eftersom vi har ytterligare en samarbetspartner att diskutera med, för att föra arbetet framåt.
Dessutom kan det vara ett stöd för den boende, för det är inte alltid de vill diskutera med sin mamma och pappa om vissa saker och ting.
solkatten
CITAT
att hon inte kunde "säga upp sig" med mindre än att kommunen hittade en ny och det visade sig inte bli helt lätt! Det visade sig också att om hon skulle dö utan att det var löst skulle hennes man "ärva" uppdraget, vare sig han ville eller inte!

Man kan begära entledigande från sitt uppdrag som God Man och när ny God Man tar över är man löst från uppdraget. Kan kommunen inte få tag på någon ny God Man så blir man inte heller av med uppdraget. I Karlskrona är den tiden inte längre än ett par månader. Detta beror givetvis på tillgången av Goda Män, i vissa kommuner har de ont om dom.

Uppdraget är personligt och kan inte ärvas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon