En person som jag känner (kallar henne Pia) har "fått" en godman (kallar honom Ulf ) detta är mkt bra för att Pia har sålt en fastighet som inbringat en del pengar.
Pia har varit sjuk i hela sitt liv och haft problem med pengar(doseras 2ggr /mån), hon gör av med dem på en gång och sedan är hon ledsen och besviken att pengarna tagit slut. Hon tror att "soc" lurar henne och behåller en del själv. För som hon säger att - Andra har ju pengar!
Nu till saken......... Ulf har följt Pia och köpt en del nya möbler, vilket är både på gott och ont......lägenheten är trång och de nya möblerna måste mer eller mindre "klämmas in". För denna resa 2x5 mil tog Ulf 1100:- i arvode. Möblerna kom sedan med "möbelbil"
Sedan har även Ulf sålt sin EGNA GAMLA TV till Pia för 1500:-
Nu vet jag inte om detta är "skäligt"? Vem om någon kollar om den godemannen gör rätt? Är det Överförmyndar nämden?
Jag får en känsla om att Pias pengar kommer att ta slut ganska snart eftersom nu Pia pratar om att köpa både det ena och det andra. Sedan är det visst även någon resa på gång som Ulf nu har erbjudit sig att följa med på.
Är det någon som har någon erfarenhet av godmansskap och hur det fungerar. Och eftersom jag känner både Pia och Ulf så gör det hela saken lite mera komplicerad.
Men jag kan ju inte lägga mig i heller. Men eftersom nu Pia har haft det "knapert" i alla år så vill jag ju så gärna att hon skall kunna "unna sig" lite mera RESTEN AV LIVET inte bara just nu.
Och man hade ju hoppats på att Ulf skulle hjälpa henne att hålla tillbaka på utgifterna så att pengarna kommer att räcka. Men som sagt var så verkar det nu som att pengarna kommer att rulla...........