|
Jag har köpt Strelitzia-fröer på Madeira. Finns det någon som vet hur jag ska hantera dem för att de ska gro? Jag är tacksam för svar!
kerstin z5-6
16-11-2005, 17:49
Fila skalet lite med sandpapper -försiktigt och inte i närheten av den orangetofsen " som brukar sitta kvar på fröet - plantera fröet med sådjup som fröets storlek, i fuktig vanlig blomjord-jag satte mitt bredvid en krukväxt ... för att minnas att vattna det lagom .. Det kan ta tre månader innan det gror 5 år till blomma , ev snabbare om man är duktig på att byta krukstorlek ofta -de gillar inte trånga krukor sen blommar de varje år i februari mars och blommorna står mkt länge  Lycka till
Tack så mycket Kerstin! Kan jag så dem nu? Ska jag ha extrabelysning då? Eller kan jag vänta till våren? Dum fråga kanske men här kommer den ändå: Ska jag ha den som krukväxt här hemma i Sverige? Den här bilden tog jag på Madeira och fröerna köpte jag på saluhallen i Funchal:
pisanggoreng
16-11-2005, 18:22
Jag köpte fröer från Jungleseeds i förra veckan, och på min påse står det att man kan blötlägga fröna ett dygn innan sådd, och att man bör ha dem i 25-30 grader (!). Mellan 1-6 månader ska de enligt påsen ta på sig att gro.
kerstin z5-6
16-11-2005, 20:38
Ja du kan ha dem som krukväxt -Gärna ute på sommaren -då blommar de bättre ja det är bra med undervärme -vilket den får om den sås i blomkruka -separat eller med sällskap och ställs på fönsterbrädan -om man nu har element under förstås Ja du ska så det nu pga att det tar sån tid för dem att gro Och nej -de behöver inget x ljus förrän efter de grott Blötlägga och filning ev båda, har samma effekt dvs mjuka upp skal -ljummet vatten , men helst inte mer än 12 timmar
Tack för svar!
Och, Kerstin! Jag glömde ju förstås att säga: Grattis! Du har verkligen varit framgångsrik! Måste vara härligt att få uppleva den blomningen!
kerstin z5-6
16-11-2005, 22:43
Håller en tumme för era frön nu då -är det den orange eller vita formen ?
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2005, 22:43) Håller en tumme för era frön nu då -är det den orange eller vita formen ?  Det ska vara den orange sorten - enligt etiketten på påsen i alla fall ...
Ingrid på Västkusten
17-11-2005, 07:39
Hej hopp,
Jag ahr till min förvåning även lyckats utan filning :-) men det tog nästan ett år att gro. Har två ynkeplantor numera :-) Jag köpte Mandela's Gold :-) visste inte ens att det finns en vit :-)
Hälsar ingrid
pisanggoreng
17-11-2005, 09:20
Mina frön ska också vara till den oranga sorten. Då sår vi nu då, Rossi, så får vi se om något kommer upp!
CITAT (pisanggoreng @ 17-11-2005, 09:20) Mina frön ska också vara till den oranga sorten. Då sår vi nu då, Rossi, så får vi se om något kommer upp!  Ja, vi håller tummarna för varandra och kan väl rapportera när det väl gror? Det blir svårt med undervärme eftersom vi har golvvärme men jag hoppas ändå! Ska du ha plast om din kruka eller hur tänkte du göra?
pisanggoreng
17-11-2005, 14:20
Kan du inte sätta krukan på govlet för undervärme?
Jag hade tänkt mig plast- kanske en avklippt petflaska, det brukar vara smidigt.
CITAT (pisanggoreng @ 17-11-2005, 14:20) Kan du inte sätta krukan på govlet för undervärme?
Jag hade tänkt mig plast- kanske en avklippt petflaska, det brukar vara smidigt. Jag kan ju testa det förstås men att ha krukan stående där i kanske flera månader .... Tänker du ha flera frön i samma kruka? Vad spännande det här blir!
pisanggoreng
17-11-2005, 14:41
Jag har tio frö till mitt förfogande, så jag delar nog upp dem i några mindre krukor. 2-3 frön i varje kanske. (Förmodligen sparar jag två frön till ett senare tillfälle om allt skulle gå åt skogen...)
Ikväll lägger jag dem i blöt, så sår jag imorgon!
pisanggoreng
17-11-2005, 14:41
Förresten: jag lägger hälften i blöt och filar på hälften!
kerstin z5-6
17-11-2005, 14:54
Bra ! Då blir det ett litet experiment och så kollar ni av vad som grodde först så jag får veta det :)är ju lite sålisteintresserad som ni vet Jag gillar min orange , men tycker nästa att alba formen är ännu läckrare
Ja, vad spännande! Vårt vetenskapliga lilla Odla-experiment!
Jag ska också lägga fröerna i blöt ikväll och så imorgon. (Och spara några utifall att.....)
pisanggoreng
18-11-2005, 10:17
Nu är mina frön i jorden!
CITAT (pisanggoreng @ 18-11-2005, 10:17) Nu är mina frön i jorden!  Mina får vänta tills ikväll eller imorgon bitti!
wolkenkrabber
18-11-2005, 15:23
Kersin Albaformen du snackar om är det "Strelitzia Nicolaii" eller hur den stavas? ifall det är den vet jagi nte hur myckade den är för innomhus bruk för att dem har en sådan på plantskolan i östersund. den är Gigantisk. bladen slår i taket på växthuset!
men det vor über häftigt att ha lite fler former av strelitzior!
hur gör du med vattning / köldperioder för dina strelitzior?
Ingrid på Västkusten
18-11-2005, 16:15
Den hybrid som kommit fram på sistone är just Mandelas Gold. Kan man se på lite olika hemsidor ifrån Sydafrika, den är gul istället. http://www.sydney-australien.de/_english/i.../strelitzie.htmTjohoo - det STÅR nicolai där! Den blir flera emter hög! Inte ens någe för mitt uterum kan jag säga! Här är en bild på min om fem sju år; http://www.plantzafrica.com/plantqrs/strel...mandelagold.htm
Nu är alla våra 10 Strelitzia-fröer i jorden! Det är bara att utrusta sig med tålamod och hålla tummarna!
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2005, 17:49) 5 år till blomma , ev snabbare om man är duktig på att byta krukstorlek ofta -de gillar inte trånga krukor sen blommar de varje år i februari mars och blommorna står mkt länge Jag sådde min Stre... för ca: 5 år sedan den har ännu inte blommat men nu undrar jag hur länge ska man hålla på att byta kruka ? Den står nu i en 60-65 cm (diameter) stor kruka. Jag kanske ska försöka ge den samma gödning NPK: 7-4-21 som pelargonerna får till sommaren !?!
kerstin z5-6
20-11-2005, 00:31
Jag har min i en 50 literskruka ? mer ?med samma dimension som din 60 cm eller ev mer -och Ja den är mer än meterhög för länge sedan -Håll ut ,gissar att du får blommor snart ...
AndreasBlomquist
04-06-2006, 22:30
Kerstin, jag inhandlade en Strelitzia idag och den står en i vanlig 11-centimeterskruka. Växten i sig är relativt stor, kanske 30 centimeter här och flera stora fina blad men man kan också se rotknölen i botten av krukan. Hur stor kruka rekommenderar du att man sätter den i nu vid omkrukningen?
Måste bara berätta att min Str... har blommat i år ! Du fick rätt Kerstin ! Skam den som ger sig ! Måste man verkligen gå upp succesivt med krukstorlek ??? Skulle inte Andres kunna plantera den direkt i en stor kruka !
kerstin z5-6
08-06-2006, 13:22
ja , en bra regel med allt är att succesivt gå upp i storlek -växer ruttnar lätt annars -  I år hade jag tre blommor
mammafia
09-06-2006, 07:53
ååå jag skulle vilja ha en sån jag med
Jag ar provat att så ett par gånger, men har kammat noll...Men vem vet, det kanske kommer en Str där jag minst anar längre fram...Har 6 kvar som jag har tagit bort det brandgula luddet på för det hade jag läst...Är det helt fel ??? Ska nog borja fila lite också...för som ni säger, skam den som ger sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|