|
Hannele
16-11-2005, 20:53
Det glömmer man inte lätt, oron, när sonen som kom hem på kvällen innan med den absolut sista bussen från scoutmötet, bara en timme försenad. Alla snötunnlar barnen grävde, det mysiga ljuset, när alla fönstren var igentäckta av snö, det nästan helt tomma kylskåpet, för vi kom aldrig i väg att helghandla. Lite äventyr var det allt och kul för barnen med skolledighet och all snö.
Jooo.... minns, men jag var inte hemma då... Det var dimmigt, regnigt och flera plus-grader där jag var (Holländskt standardväder). Så det var en mycket underlig känsla när pappa ringde och berättade att de var helt insnöade. Min bror fick visst komma och gräva ut dem...
CITAT (Hannele @ 16-11-2005, 20:53) Det glömmer man inte lätt, oron, när sonen som kom hem på kvällen innan med den absolut sista bussen från scoutmötet, bara en timme försenad. Alla snötunnlar barnen grävde, det mysiga ljuset, när alla fönstren var igentäckta av snö, det nästan helt tomma kylskåpet, för vi kom aldrig i väg att helghandla. Lite äventyr var det allt och kul för barnen med skolledighet och all snö. jag minns det är nog en av dom få gånger jag tyckt snö var roligt inte en susning om att göra något, det var bara att hänga med hundarna fick gå som dom ville, det gick inte att komma ner i skogen
*Felix matte*
16-11-2005, 21:10
Hannele
16-11-2005, 21:20
CITAT (Felix matte @ 16-11-2005, 21:10) Ja se "sörlänningar" ..60 cm snö och allt är kaos Det var lite mer än så 1995, snön kom inte rakt ner - utan blåste i enorma drivor. Skolor har stängts, SKF har stängt Volvo bygger inga bilar och dagstidningar har inte kommit ut.
Det minns jag väl. Åkte tåg från ett helt snöfritt Falun, skulle ner på några månaders jobb till Göteborg och kommer ner till detta kaos. Det kändes overkligt.  och samtidigt lite spännande.
Minns det också väldigt väl. Bodde i Motala då (gick en teaterutbildning där) och just den helgen skulle vi åka till Sthlm för att se på teater.. Men det blev just inget med det.
Felix matte, visst har du rätt i att vi sörlänningar inte klarar lika mycket snö som ni, men problemet är ju, precis som Hannele sa, att det blåste som tusan. Går liksom inte att jämföra. Snön hade blåst upp över mina fönsterrutor, ett par meter upp. Det var såna drivor att det på vissa ställen var barmark och på andra över 1 meter djupt. Så brukar väl inte ni ha det i norr..?
mamamaggan
16-11-2005, 22:57
Kommer ihåg det mycket väl. Var på tjänsteresa neråt Skåne och fick övernatta en extra natt eftersom inte tåget gick. Dagen efter när jag åkte hem var det just som cic beskrev, drivor på flera meter mot husväggarna och nästan bart dessemellan.
Och nu har vi barmark men lite kyligt i alla fall. Hade - 6 inatt.
*Felix matte*
16-11-2005, 23:05
CITAT (Hannele @ 16-11-2005, 21:20) CITAT (Felix matte @ 16-11-2005, 21:10) Ja se "sörlänningar" ..60 cm snö och allt är kaos Det var lite mer än så 1995, snön kom inte rakt ner - utan blåste i enorma drivor. Skolor har stängts, SKF har stängt Volvo bygger inga bilar och dagstidningar har inte kommit ut.Ja se "sörlänningar"  Visste ni om att det kan blåsa här också
Hannele
16-11-2005, 23:09
Det finns inte så mycket bilder på internet, för detta hände innan digitalkameror. Det snöoväder som drabbade större delen av Götaland den 17 november 1995 var ett av de svårare som drabbat Sverige under senare årtionden. http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/031117_..._17november.htm
*Felix matte*
16-11-2005, 23:19
Ja, ja - så skrev och tyckte alltså den journalisten ja... Vad hade han/hon för erfarenhet av snöoväder i norra Sverige... troligen ingen alls... Att sydsverige blir helt lamslaget vid snöoväder tror jag beror på stora brister i utrustning och erfarenhet av riktigt vinterväder. Här uppe är man van att tampas med Kung Bore - och har dessutom den utrustning som det kräver.
*Felix matte*
17-11-2005, 06:53
Sonen bor i Boråstrakten och varje år då snö och halka kommer så blir han lika fundersam... Varför har "sörlänningar" inte på dubbdäck  Varför skaffar kommunerna (och vilka de nu är) inte maskiner som krävs för att hålla vägar öppna? Jag har syskon som bor runtom i landet och de skrattar åt "kaoset"... fem cm snö och då är TV och tidningar där och gör reportage Inget illa menat mot någon av er.,.. det är berörda myndigheter som vi skrattar åt... som varje år tror att snön som föll just då är något helt unikt. Jooodå det kan blåsa rejält här också och visst kan vi ibland bli insnöade, men då får man hjälpa till... t.ex då det har snöat och stormat så porten är blockerad med kanske 1 meter hög snövall... då får någon som bor på markplan gå ut balkongvägen och öppna "blockeringen"...här har vi alla ordentliga snöskyfflar på balkongerna och kommunens maskinpark är välutrustad och kör dygnet runt om så behövs. På Norgevägen (Kiruna -Narvik) är det då och då under snöperioden kolonnkörning med plogbil i fören eftersom ensam bil knappt skulle klara sig fram så värst långt pga snö och stormvindar som gör att vägen "försvinner" på kort stund
Japp kommer också ihåg det. Var vid den tiden på Spendrups depå i Mariestad. Nog var det massor med snö alltid! Kommer också ihåg att det visades bilder på hur göteborgarna åkte skidor på gatorna. Haha! Akta dej du Agneta, skrattar bäst som skrattar sist heter det ju!
*Felix matte*
17-11-2005, 07:33
Här kan den som vill redan idag åka skidor på gatorna och skoterleden korsar ganska hårt trafikerad väg alldeles intill COOP Forum  ... där ser man ibland en eller ett par skotrar stå och vänta. ... såg nyss när jag var och fikade att termometern visade 3,6 minusgrader. som sagt... vi skrattar åt den dåliga beredskapen
Men visst är det väl så att kommuner och snöröjnings- arbetare blir totalt tagna på sängen så fort det blir " snökaos " i södra/mellersta sverige. Jag vet inte hur många gånger man har skrattat åt att de inte upp- täckt att det var vinter. Man hör så gott som aldrig talas om att samma fenomen inträffar i den norra delen av landet. Där det faktiskt är vinter bra mycket längre och intensivare än övriga landet. /Gillan
Ewa smålänska höglandet
17-11-2005, 08:20
Klart jag kommer ihåg, fredag och min födelsedag vi var många som skulle träffas då det var en fredag, på torsdagen hade jag handlat allt till festen och hade börjat förbereda. Fredag morgon 60 cm snö, det var ingen idé att att ta cykeln, pulade 3,5 km i drivorna till jobbet. Busis hela dagen Min man var i Lycksele, han hade varit hos en kompis och jagat hela veckan och skulle flyga hem fredag morgon. De fick inte lyfta på hela dagen för det gick inte att landa på Arlanda. Mina bröder fick rycka ut med bandvagnar till Skåne för att hjälpa äldre att få hem mat, andra vänner i Skåne kom inte ut. När min man väl hade landat på Arlanda sent på kvällen och skulle ta sig ner till Småland var det enormt blåsigt, vi pratade i telefon hela tiden, annars skulle inte jag få någon levandes ro. När han kom till Norrköping fanns det ingen väg, han fick sitta och vänta på plogbilen som skulle röja till Linköping. Väl i Linköping fick han vänta på plogbilen som skulle till Mjölby och hänga på den, hela Östgötaslätten var igenblåst med flera meter drivor. Det blev inte den födelsedagen som jag hade planerat
felix matte du har så rätt så rätt här har man ingen snöröjning som klarar de hela de va bättre förr då de fanns maskiner o gubbar så det räckte till men numera ska sakerna säljas billigt o vem har råd o ha en maskin stående för de gånger de kommer ner vitt tror de e därför de e som de e dom flesta har andra jobb o sköta så de finns inte tillräckligt me folk o tillgå men de e de ingen som tänker på då det kommer snö då ska det lappas ihop så att de maskiner som finns ska vara där det syns mest o de e klart de inte fungerar då de inte finns gubbar
har kört lite i snösvängen o sandat vägar såå jag har sett dom som har maskiner o bilar jobbar tills dom faller men de behövs nog en annan planering mera långsiktig o de går nog inte att sälja snösvängen till billigaste företaget tror jag
jag älskar snö
Hannele
17-11-2005, 09:05
Det snöoväder som drabbade större delen av Götaland den 17 november 1995 var ett av de svårare som drabbat Sverige under senare årtionden. - Det var verkligen en häftig snöstorm, säger Hans Alexandersson, klimatolog på SMHI i Norrköping. Det kom 50-70 centimeter snö på ett halvt dygn i nästa hela norra Götaland. - Samtidigt blåste det kraftigt och bildades ordentliga snödrivor på många håll. Vid Västkusten nådde vinden stormstyrka i byarna. I oktober 2002 föll nästan lika mycket snö på nästan lika kort tid men det snöovädret drabbade en mindre del av Götaland.CITAT (cic @ 16-11-2005, 22:32) Felix matte, visst har du rätt i att vi sörlänningar inte klarar lika mycket snö som ni, men problemet är ju, precis som Hannele sa, att det blåste som tusan. Går liksom inte att jämföra. Snön hade blåst upp över mina fönsterrutor, ett par meter upp. Det var såna drivor att det på vissa ställen var barmark och på andra över 1 meter djupt. Så brukar väl inte ni ha det i norr..? Ja, det var ingen vanlig snöstorm. Finns det egna berättelser och bilder från den dagen? Bilder & berättelser.  Bild: Sören Håkanlind Snökaos. Skidåkare på Götaplatsen vid Poseidon 1995.
*Felix matte*
17-11-2005, 09:47
Snö och stormvindar är inget ovanligt här uppe i norr och höststormar är bland det mysigaste jag vet... när jag får njuta av det inomhus så klart Barn har fötts i bilar ...under pågående snöstorm... i någon parkeringsficka på väg till BB i grannbyn 12 mil härifrån Varje år i januari har vi renrace på storgatan mitt i stan Nej jag är inte avundsjuk på era oväder  för tre år sedan fick jag själv uppleva litet kaos när Boråstrakten fick ca 20cm snö  Inte en plogbil i sikte men däremot ett antal Saltbilar som såg till att vägarna blev såphala och gav äckligt klet på bilarna 
Snökaos kan man nog kalla det som var den 5/12-86 i Sundsvall. Vi väntade ett större antal middagsgäster vid 18 tiden, det blåste pinvindar, men va´alldeles bart på marken. Vi åt och drack, hade trevligt och umgicks fram till runt midnatt då gästerna skulle börja bege sig hemöver. Bilarna deras va´totalt igensnöade, p.g.a. snöstormen så visste man inte heller i vilken hög det fanns en bil eller endast snö. Det va´kaos inne i centrala stan och tåget hade spårat ut mitt i centrum, bussarna gick inte längre, dom hade öppnat bussterminalen för övernattning. Hotellfoajèerna va´fulla med folk som hade vart på krogen och inte kunde ta sig hem, dom fick sova i foajèerna. På 6 timmar hade fallit en dryg meter snö i stormen och snöröjningen hade inte en chans att hinna få undan allt, det tog flera dagar att återställa den inre delen av Sundsvall så att trottoarerna va´gångbara igen. Det kallar jag för snöoväder, håller med dom andra om att sörlänningarna inte har så mycket i beredskapsväg och att det blir kaos för lite och ingenting.
Monica M zon 4
17-11-2005, 10:17
Gävle drabbades väl också av ett rejält snöoväder för några år sedan? Å det blåste väl också rejält så det blev jättedrivor. Minns att jag såg på tv att folk fick hämtas med bandvagnar.
Då bodde jag i eget hus i Hälleforsnäs;men kan inte komma ihåg hur det var med snömängden. Just nu minns jag ingenting ifrån det året  jo förresten jag minns att jag vantrivdes på mitt arbete
Lady Hamilton
17-11-2005, 13:23
97-98 kring årsskiftet hade vi problem med ett snöoväder. Det hade raskt kommit över 70cm blötsnö. Det fick till följd att träden ramlade över elledningarna och vi blev strömlösa i över 5 dygn. Och det var ingen ide att gå till affären eller den lokala restaurangen, de var också strömlösa. Vi fick åka 3 mil för att kunna handla och sedan fick vi laga mat på gasol eller sprit kök. Värmen fick vi frän olika typer att värme element som gick på gasol eller fotogen. INTE en notering på nyheterna! Men veckan efter vi hade fått ordning här..........SNÖKAOS i Stockholm!!!! Det hade kommit 5cm och folk tunnklädda och i lågskor eller "klack"-skor ojade sig, hur skulle det gå! Det var tydligen en KATASTROF!!
Det är väl inte så konstigt att berdeskapen i södra sverige är sämre än den i norra vad det gäller snön. I norrland är det precis som tidigare sagts normalt och vanligt att det kommer mängder med snö. Dessutom är det rejält kallt oftast så saltet gör ingen verkan, följdaktigen används inte salt. Söderut kommer snön också varje år men inte i samma mängder och när det faller 50cm under ett par timmar är det faktiskt "katastof" -just för att det inte tillhör vardagen så som det gör i norrland.
Att det inte finns plogbilar i beredskap i varje gathörn söderut är ju inte heller så konstigt, det skulle kosta skattebetalarna miljoner, om inte miljarder extra per år bara för att det ska finnas beredskap för de max fem tillfällerna per år då alla dessa redskap skulle behövas.
Sen att sörmlänningarna (inkulsive stockholmarna) varje år är lika oförbredda på att snön kommer är ju en annan sak....
Men förra året blev nog de flesta i mellansverige tagna på sängen på riktigt när första snöfallet som kom var 40cm på en gång. Det tillhör verkligen ovanligheterna.
CITAT (Anne R @ 17-11-2005, 15:07) Dessutom är det rejält kallt oftast så saltet gör ingen verkan, följdaktigen används inte salt. Inte alls ovanligt numera här uppe med så gott som barmark långt in i December... Regn och blask har vi numera även mitt i vintern (Januari var ett h---vete). Och vägsalt, ja nog saltas det då här i Luleå... tyvärr. Vargavintrarnas tid är definitivt förbi. Minns att det för 20-30-talet år sedan var vanligt med ner åt -30° i Jan/Feb. Numera är det rena rama upp och nervända världen, förra vintern lät snön vänta på sig långt in i December. November var jättekallt, brafrost - massor av växter i trädgården dog ... Har oroat mig flera vintrar att vi ska behöva fira en snöfri jul. Sörlänningarna borde skaffa sig en bättre beredskap - ni åker ju dit på rejäla snöoväder varenda vinter numera! Växthuseffekten...
Hannele
17-11-2005, 21:14
CITAT (Hannele @ 17-11-2005, 21:14) Flera sådana här berättelser vill jag höra. :) :wub: Vad är väl ett snöoväder? Den kan vara förfärligt trist eller alldeles, alldeles underbart... Fritt efter sagan om Askungen...
CITAT (Monica M zon 4 @ 17-11-2005, 10:17) Gävle drabbades väl också av ett rejält snöoväder för några år sedan? Å det blåste väl också rejält så det blev jättedrivor. Minns att jag såg på tv att folk fick hämtas med bandvagnar. Jodu, det kan jag skriva under på. Det var -98. Snöskotrar och bandvagnar var det enda som tog sig fram. Någon katastrof var det dock inte även om vissa tyckte det. Jag minns att jag pulsade runt i stan och kände något hårt under fötterna och när jag skrapade lite så var det ett biltak jag stod på!
Snöflinga
18-11-2005, 12:50
Då, när jag var liten, var det så kallt att termometern frös sönder Detta var i norra Västerbotten där snön knarrade under luddorna och norrskenet stod som spön i backen Då kappkördes det även till julottan med häst och släde (bjällerklang och facklor) Vargskinnspälsar och fårskinn De`ni sörlänningar, till vilka jag hör till i dag
*Felix matte*
18-11-2005, 18:05
Nov -98 var Felix 2 mån och vi hade några dagar -42
Hinner inte läsa hela tråden nu, så jag svarar ändå... Beredskapen för snö härnere (Göteborg) är pinsamt usel. 2cm snö kan få en del spårvagnar att stanna, ledbussarna viker sig som fällknivar i backarna. Men till "sörlänningars" försvar måste sägas att snön inte bara kommer "överraskande", den kommer dessutom ofta både blöt och i blåsta drivor. Som sen fryser. Dessutom är trafiksystemet här överbelastat. Räcker att *1* bil får stopp i snön för att *tusentals* ska hamna i kö. Sen är det ju ärligen så att en del dårar kör utan vinterdäck. Men det är faktiskt en minoritet, synd bara att även förståndiga personer kan drabbas. Jag vet flera norrlänningar som är vana att köra så snön ryker vintertid, i Norrland, men när de möts av 5mm polerad och blöt blankis på motorvägarna härnere, då är det inte lika kul längre. Även om man är världens bäste förare så kan man inte gardera sig mot marodörer som tror sig kunna byta fil fort på blankisen. Har sett mer än en bil sitta i vägräcket efter att ha bytt fil. Och krockar 1, ja då krockar direkt ett dussin till, varpå det är helt stopp i kanske flera timmar. Inte undra på att det blir kaos. Vägarna blir ruskigt hala av det stora trafikarbetet, vägbanan blir inte alls "sträv" som på mindre trafikerade vägar.
Hannele
18-11-2005, 21:36
CITAT (Betty @ 17-11-2005, 22:32) CITAT (Hannele @ 17-11-2005, 21:14) Flera sådana här berättelser vill jag höra. :) :wub: Vad är väl ett snöoväder? Den kan vara förfärligt trist eller alldeles, alldeles underbart...  ja, sånt är roligt att höra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|