Bitte z-6
Har blivit ägare av en stor damejeanneflaska som tyvärr har en vit beläggning på insidan. Kan någon ge mig tips om regöring av flaskan så att jag kan sätta några snygga kvistar i den?
Gunvor Nilsson
Jag har akvariegrus (kross som är vasst!), diskmedel och vatten som jag häller ner i damejannen och sen är det ett hiskeligt jobb att ruska fram och tillbaka! Fungerar bra när man skall göra ren vanliga flaskor också!

Jag har läst någonstans att man kan ha en kedja också men har inte prövat det själv.

/Gunvor
netaave
Tänk bara på att du aldrig någonsin får diska något du ska göra/lagra vin i med kemiska medel typ diskmedel, där är det hett vatten och sand som gäller. Möjligen kan man tillsätta lite vinsyra om det är kraftigt nersmutsat.
Margith
Om det bara varit en annan tid på året hade jag sagt, ta med damejeannen till badstranden, fyll i lite sand och lite vatten och skaka, häll ut och upprepa 2-3 ggr. Om beläggningen inte är alltför ingrodd kommer damejeannen att bli skinande ren igen, men jag tror att du blir väldigt kall om händerna om du gör det nu wacko.gif Här har isen lagt sig på sjön.. sad.gif
Det här fungerar på alla blomvaser av glas. Mamma lärde mig det för några år sen. Jag trodde henne inte, förrän jag provat själv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon