Björkhagen
Hej!

Jag fick för tre år sedan en höstaster i en samplanterad kruka. (Det var i september). Den blommade jättefint och senare på hösten planterade jag ut den i rabatten. Året därpå blev den blev hög, ca 80 cm och fick jättefina stora knoppar, men den blommade inte. Det blev likadant i år! Jag har gamla höstaster på andra ställen i trädgården och de har blommat och vissnat, men den nya plantan står forfarande lika grön med sina outslagna knoppar!
Vad kan det vara för fel?
Betty
Kanske den står för mörkt och skuggigt? unsure.gif Jag skulle prova att flytta den till en soligare plats, till våren, för att se vad som händer. smile.gif
Katti med torpet
Visst finns det väl olika sorter även av Höstaster, kanske är din nykomling en senblommande variant.
Att den blommade tidigt när du fick den behöver ju inte betyda mer än att den förmodligen var hårt driven för att blomma så tidigt. Just höstaster driver de ju stenhårt för kunna sälja blommande plantor så tidigt (berättade en trädgårdsmästare för mig, han gillade det inte alls för det är därför blommorna ofta torkar ihop, det är för varmt).
Generellt tycker jag ofta att växterna blommar senare i trädgården än de man ser på plantskolan/torget.
stina
Jag har samma problem med en höstaster. Nu har den inte hunnit blomma på flera år så i vår ryker den....

/Stina
Katarina H
Min höstaster blommade knappt i år heller, efter många års blommande. Men jag tror bara att den var lite trött. I vår ger jag den gödsel så blir den nog pigg och glad igen, samma tror jag räcker för dig.
stina
Min får massor av knoppar, men hinner alltså aldrig blomma. I år slåg EN ut innan frosten tog den. Jag tror att min är nån sort som helt enkelt blommar för sent.... Därför får den nog somna in i vår sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon