Åren är väl räknade för vårt gamla päronträd men något kanske ändå kan göras för att undvika nya skador? Vad skulle du göra om det var ditt träd? Ta en titt i mitt album på AoT:
Päronträdet
Jag skulle ha lättat i fruktveden, dvs långt ute i grenverket. Fler grova snitt i detta träd gör att rötsvamparna gör ännu snabbare jobb. Var jag ändå rädd för att grenarna skulle gå av i skallen på t ex barn skulle jag säkrat dem uppåt.
En gallringsbeskärning som denna görs i JAS, dvs juli, augusti, september eftersom meningen inte är att stimulera grentillväxt, som beskärning på vårvintern gör.
I övrigt skulle jag se till att trädet inte råkar ut för stamskador pga gräsklippning.
Danne_77
18-11-2005, 21:34
Hej
ja skule gallra ur trädet så trädet skulle få in mer luft och sol och det skule ja gort i jas. jag hoppas att dit träd står pall för röttan ett tag till för man ska vara rädd om gamla frukträd.
kan du ta bort det stora trädet som päronträdet verkar vilja undvika?
Om du ändå väljer att ta ner päronträdet, om det inte hjälper med gallring och lättande av "tungsidan" för att räta upp det, spara då den ihåliga stammen till fåglarna! Vilken mysig holk! :-)
Finns det nya skott som du kan göra ympar av, så kan du få nya träd med den gamla sortens päron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.