|
Får ni plats med några adventsljusstakar i fönsterna med tanke på att det väl svämmar över av krukväxter hos många här?
Jag tycker att det är jobbigt varje år att behöva knöka ihop allting i fönstren. Jag vill ju ha det julfint men ändå ha kvar krukväxterna.
Hur gör ni?
kristerh
17-11-2005, 15:28
ingenting får plats på fönsterbänkarna  får hänga de få saker jag får plats med i fönstren satsar på massor av ljuskedjor utomhus istället. krister
håller just på med att fundera ut, hur jag ska få plats med ljusstakarna får spika upp några plastkrukor på fönsterfodret och sätta i några små växter där. SEN får jag plats
Det är ett evinnerligt ommöblerande på fönsterhyllorna . samma visa vartenda år. Flytta hit och flytta dit  , eller kanske skulle man gör a så här Fast jag har redan börjat flytta runt för att möjligtvis vara klar till nästa helg Till slut brukar det lösa sig /Gillan
Sulawesii
17-11-2005, 17:59
Det är många år sedan jag hade julstakar i fönstren!
Fialotta
17-11-2005, 18:47
Knatar omkring med blommorna tills jag fått plats med adventstakarna... för fram ska dom bara helt klart...äntligen är det snart första advent... mysig helg...för då börjar jag dricka varm glögg...liten fobi jag har en gång om året typ
kerstin z5-6
17-11-2005, 18:49
Trycker dit dem, många av dom ...fast mitt behov av krukväxter har minskat av naturliga skäl
Eva i Skåne
17-11-2005, 19:51
Ljusstakar är ett måste hos mig, men i de svåraste fönstren blir det hängande stjärnor istället. Varje år har jag brännskador på en del krukväxter  eftersom de kommit för nära ljusen.
Zarah P
17-11-2005, 19:53
CITAT (maudan @ 17-11-2005, 18:47) Knatar omkring med blommorna tills jag fått plats med adventstakarna... för fram ska dom bara helt klart...äntligen är det snart första advent... mysig helg...för då börjar jag dricka varm glögg...liten fobi jag har en gång om året typ  En fobi? Nu hängde jag inte med... Nej - hos mig får det inte plats några adventsljusstakar - jag har stjärnor i fönstrena istället. De få smååå luckor som finns, är till för katterna, och ställde jag ljusstakar där hade det nog blivit ett herrans liv...!
Lady Hamilton
17-11-2005, 21:40
Självklart gör jag plats för adventsljusstakarna, flyttar om krukväxterna så det kan bli lite trångt här och var. I köksfönstret har jag julstjärnor, amaryllisar,adventsljusstakarna och även katterna tränger sig in där. Det går faktiskt att göra så att krukväxterna står i nästan dubbla rader den korta tid som julblommorna konkurrerar om plats
Snöflinga
17-11-2005, 22:25
Har ljusstakar i bara tre fönster, sedan får det bli hängande stjärnor. tycker bäst om de där gammeldagsa i papper De stakar som blir över pytsar jag ut på skåp o.d.  Är det nästa helg? Hjälp, var tar tiden vägen
Jag är så tråkig så jag sätter inte upp nåt julpynt överhuvudtaget.. Får nog av det på jobbet, från oktober. Men det skulle inte vara några problem att sätta upp prylar i alla fönster om jag skulle vilja.. Jag är nämligen minimalist vad gäller växter och prylar.. Stilrent ska det vara.
Klart att elljusstakarna måste fram! Jag gör som många andra här, ställer blomkrukorna i dubbla rader, pressar ihop dem så gott det går. på något underligt sätt så funkar det den korta tid som det varar.
jag skuffar undan lite blommor i köksfönstret där jag har en ljusstake... annars har jag stjärnor i de andra rummen.
birgitek
18-11-2005, 10:08
Måste bara sätta fram mina vita ljusstakar, typ Gotlandsljusstaken, har fyra stycken.I övriga fönster har jag vita pappstjärnor. Annat julpynt är inte så viktigt, men ljus i mörkret måste jag ha. Jo, massor med hyacinter och en och annan amarylis måste jag också ha. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 18-11-2005, 10:08) Måste bara sätta fram mina vita ljusstakar, typ Gotlandsljusstaken, har fyra stycken. Vad är en Gotlandsljusstake för något?
Ja, om drygt en vecka är det första advent! Skönt! Och här nere i Skåne har vädret äntligen hunnit ikapp årstiden! Vi hade minus 5,5 grader imorse. Jag började kika så smått på fönsterbänkarna därhemma för att försöka fixa plats till adventsljusstakarna. Jag gör nog så att jag tar med en del krukväxter till jobbet och en del som t.ex. alla våra Clivior kan jag sätta ut i förrådet. De ska ju hursomhelst ha sin vintervila nu så det passar alldeles utmärkt.
Snöflinga
18-11-2005, 12:30
Pytsar också krukväxterna i dubbla rader för att få plats för julstjärnor, amaryllis och övriga julblommor
Absolut måste jag får plats för Julstakarna,det blir jo såååå myysigt då
*Felix matte*
18-11-2005, 17:55
Kan inte tänka mig att vara utan ljusstakar... blommorna får maka på sig... har inte sååå många numera,så de får nog plats om inte annat så på skåp och byråer
Jag sätter ut elljusstakarna i uterummet och har adventsstjärnor hängande i fönstren. Det ena av mina två köksfönster är i alla fall alltid upptaget av min lilla borderterrier, han har bestämt att han ska ha fönsterplats, sitter oftast där och kollar om det kommer någon, det händer ofta att han ligger i fönstret och sover. Får väl sätta röd luva på honom till jul.....
Blomstertanten
18-11-2005, 22:24
Ljusstakar och adventsstjärnor i fönstren ???? Inte en chans!!!!!! Totalt smockfullt med hoyor ju ! Krukorna i dubbla rader ?  Snart tredubbla rader här !
zaaritha
19-11-2005, 01:13
Sätter de minsta krukväxterna innanför stakarna! Men; ett flyttande är det!! Har adventsstjärnor i några fönster, så där går det ju bra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|