Full version: Tomat sungold
Christoffer
Hur gör jag när jag vill att inte min lilla tomatplanta sungold ska sloka varje dag i söderfönstret? Hur hög temperatur ska det vara för att den ska trivas? Kan man sätta den i en kruka ute och ta in den om det skulle bli för kallt? Det är första gången jag odlar tomat så jag skulle jättegärna vilja ha hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara för hett i söderfönstret ifall tomatplantan slokar. Prova sätta upp något som skuggar lite ex. en ljus väv, vitt papper och liknande. Runt +15-25C brukar tomat kunna växa bra vid, de tål temperaturer ner till +7-8C men de växer just inget vid låga temperaturer. När det går uppåt +30C så börjar det bli lite för hett då kan man behöva skugga och ev. vädra, i ett söderfönster kan det bli ganska varmt under soliga dagar.

Är det sådanahära supervarma dagar som vi haft många håll i sverige under senaste tiden så kan man ha tomatplantorna ute i ett skyddat och lite skuggigt läge men man måste kunna ta in dem när temperaturen börjar gå ner mot +7-8C. Ställ dem inte i solen, tomatplantor som inte är avhärdade ordentligt bränns lätt ute i solen.
Christoffer
Tack Åsa, jag ska prova att sätta ut den lilla plantan och se om den mår bra av det. Om det inte funkar så provar jag väven som du rekommenderade, det borde funka. Jag väntar ivrigt på att få prova dessa söta tomater! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon