Jag läste på en Phanaelopsis på affären att man kan ställa den i ett rum med 17° efter blomning, så blommar den efter ca 4 månader igen. Går det bra att ställa den i norrfönster? Hur ofta ska man vattna den när den inte blommar?
kristerh
17-11-2005, 16:26
Du kan ha den varomhelst, den blommar om ändå, oftare än var 4:e månad kanske i lite mörkaste laget med norrfönster på vintern vattnas när rötterna går åt det vita hållet, du känner även på vikten om den är torr, om den knappt väger nåt, dags att vattna, du kan även se om det är imma i krukan då finns det fukt kvar. ge den näring ca 1 gång var 3:e vecka på vintern och varannan vecka på sommaren. krister
Monica R
17-11-2005, 16:41
Tack så mycket! Jag ska alltså ge den näring när den inte blommar!? Hur vattnar man den bäst. Ska man 'dränka' krukan tvärt i djupare vatten (utan att det kommer på bladrosetten) eller ställa den i några cm lågt vatten en stund?
Eva St
18-11-2005, 00:35
Vad för näring ska den ha Eva St
Carex
18-11-2005, 00:40
Finns särskild orkidénäring, men vanlig går nog bra också. http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad Att bli medlem där kan verkligen rekommenderas, man lär sig otroligt mycket och dessutom finns en mycket kunnig ansvarig för allt på sidan.
Tog bort anvisningarna för var du hittar artikeln när jag såg att länken fungerade.
Monica R
18-11-2005, 11:25
Hur vattnar man den bäst. Ska man 'dränka' krukan tvärt i djupare vatten (utan att det kommer på bladrosetten) eller ställa den i några cm lågt vatten en stund?
kristerh
18-11-2005, 12:06
CITAT (Monica R @ 18-11-2005, 11:25)
Hur vattnar man den bäst. Ska man 'dränka' krukan tvärt i djupare vatten (utan att det kommer på bladrosetten) eller ställa den i några cm lågt vatten en stund?
Jag brukar bara doppa den sanbbt till krukkanten och sedan vicka på den så överskottet rinner bort. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.