Hej,
Jag har ett gammalt äppelträd (nej, jag har tre men detta gäller ett av dem) som har mycket kräfta och jag funderar på om jag ska behålla det eller ta bort det.
Trädet är mycket gammalt, kan var ända från 1927. Det beskars mycket hårt omkring -81 - bara stumpar av de grövsta grenarna lämnades kvar. Sedan har det beskurits nästan lika hårt igen för ett fåtal år sedan. Till följd av det har det en tät kalufs av vattenskott och ingen fruktved, så vad det kan vara för sort vet jag inte.
Dessutom har det alltså mängder av kräftangrepp. De begränsar sig inte till någon speciell del av trädet utan det finns angripna grenar litet här och var.
Under juli-september beskar jag det en del men hann inte göra det "färdigt". Dels har jag tagit bort en del av de kräftsjuka grenarna men det finns många. Dels har jag börjat gallra bland vattenskotten - det ska man väl helst under JAS? - men fast jag nöjde mig med att ta bort c:a hälften av dem i första svängen (för att inte få för mycket ny skottbildning) hann jag bara göra detta i en bråkdel av kronan.
Nu har jag egentligen två delfrågor om detta.
1: Jag har fått intrycket att man vid kräfta helst ska ta bort ganska stora partier, alltså inte bara kvistar med synliga symptom utan större grenar där sådana kvistar finns. Stämmer det? Och är det i så fall någon mening att behålla trädet när angripna kvistar finns på varenda större gren?
2: Även om svaret på 1 vore att det kan gå att hålla kräftan i schack, så är jag ändå litet tveksam till att behålla trädet. För-och-emot-listan ser ut så här:
För:
- Det är alltid tråkigt att ta bort ett gammalt uppväxt träd.
Mot:
- Det kommer att krävas väldigt mycket jobb att få ordning på det m h t kräftan och alla vattenskotten.
- Det kommer nog att ta tid innan det blir blom och frukt i någon större utsträckning.
- Kräftan blir jag väl ändå aldrig riktigt av med.
- Det står så nära huset att det blir en olägenhet om det får växa sig för stort, vilket säkert är anledningen till att det har beskurits så hårt förut.
Vad skulle ni välja i mitt ställe?