Full version: Klätterrosor
stina
Jag har tänkt bygga ett par tripoder (tror det var så det hette enl Kerstin) och låta rosor klättra på dom.

Nu håller jag som bäst på att sammanställa rosbeställningslistan för våren och då undrar jag hur många klätterrosor man bör plantera vid en tripod för att det ska bli maffigt???
kerstin z5-6
Minst två -eller en starkväxande och två klematis -Allt beror på storleken smile.gif
Stina -stor hög o bred tripod -stora starkväxande rosor? Räcker med en eller två, mindre fartfyllda sorter o stor o bred ställning-tre -rosor

jag har sju vid min .. men jag har aldrig nekat mej det ena eller andra som Monica Z sjöng .. i alla fall inte när det gäller rosor smile.gif Och mitt klimat ger inga raketer precis ..
stina
Har du 7 vid EN???? Jisses!!! rolleyes.gif

Du har ingen bild eller ritning på nån snygg konstruktion???

Jag vill ha starkväxande rosor - jag gillar det som är vilt å våldsamt både vad gäller klätterrosor och buskrosor.
kerstin z5-6
Ett par enkla i plattjärn fungerar bra , en del gillar träkonstruktioner bättre
ju enkare formspråk desto snyggare , tycker jag -rosen får stå för talandet
men jag har inga bra foton som visar dessa ...
cato
Hej Stina!
Om din trädgård är vad jag tror- en stenig skogstomt- skulle jag nog välja att bygga tripoder av granslanor. Det tycker jag skulle passa bäst.
Men smaken är som baken. Huvudsaken är att rosorna får dominera.
Om det passar, kan du gärna låta rosorna (kanske med lite hjälp) klänga direkt på de stora stenblocken.
Hälsningar
Bengt-Erik
stina
Hej Bengt-Erik

Jo du har rätt, det är en stenig, delvis röjd skogstomt. Jag håller med dej om att det bör vara något naturligt och absolut inte pråligt - det passar sej absolut inte på vår "rufsiga" tomt. Enda anledningen till att jag vill ha tripoder eller nåt liknande är att jag vill ha klätterrosor bakom det som kommer att bli stora buskrosor. Detta för att kunna ha ett "varv" rosor till och att dom ska synas bakom buskarna. Jag vill inte ha nåt tuttinuttigt utan är alltså bara ute efter nån konstruktion (som inte behöver synas) som rosorna ska kunna svinga sig i.... Det där med att klättra på stenblock var också en kul idé - ska grunna på det också!!!

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon