Full version: risets sköljvatten
Inka
Hej!
Jag fick ett tips om att man ska vattna sina krukväxter med det vatten som man sköljer sitt basmati- eller jasminris med. Nån som provat och vet om och varför det ska va så bra?
Mvh Inka
Eva i Skåne
Jag har hört det tipset för många år sedan, men om/varför det är bra har jag glömt. wink.gif
*Felix matte*
Det har jag aldrig hört talas om...
men inte sköljer jag Jasminriset....har aldrig gjort det unsure.gif
och det är enda rissorten vi äter
Carex
Antar att det har att göra med det som sköljs bort från riset, att det sitter nyttiga saker där. Ska jag tänka på nästa gång jag kokar sushiris:)
KURT
Sköjvattnet innehåller stärkelse, d v s kol . Men det tillför inget kväve eller fosfor.
Sulawesii
När en av mina katter var sjuka en gång i tiden blev jag ordinerad av veterinären att ge honom risavkok. Har dock aldrig hört det i samband med växter.
Ingrid på Västkusten
Jasminris skall välan vara klibbigt och det skall välan egentligen itne sköljas enligt kineserna. Men pratar man med en indier så avskyr de klibbigt ris så basmati mfl sköljer man. Sedan kan jag itne uttala mig om länderna mellan Indien & Kina ;-)

Hur som haver så skall det traditionellt sett vara mkt bra grejer -bl a skall det lugna magens slemhinnor enligt gammel kunskap.

Hälsar Ingrid
grycken
I Japan sköljer man riset ordentligt i flera sköljvatten. Det är meningen att man ska skölja bort den mjöliga hinnan och ev. skräp. Japanskt ris blir i alla fall klibbigt även när man har sköljt det och sen kokar det. Det bör vara klibbigt för att man ska kunna äta det med pinnar. Det finns ju olika sorters ris som är mer eller mindre klibbiga efter kokning.

I Japan ger man även risavkok vid lös och ömtålig mage.
foolishRice
Brukar man inte säga att små banan- eller fruktflugor (drosofila) skyr stärkelse.
Endel trycker ner en bit potatis i berörda krukor...

Tipset att vattna med risskölj kansek ursprungligen kommer från ett sätt att göra sig av med flugorna?? unsure.gif
GoSatta
ja flugor har jag gott om så det ska jag någ testa tror jag
*Felix matte*
CITAT (grycken @ 18-11-2005, 12:43)
I Japan ger man även risavkok vid lös och ömtålig mage.

Risavkok har jag alltid gett barnen då de varit magsjuka och likaså Felix (hunden) då han var dålig i magen. Man kan tillsätta lite salt och socker... så gjorde mina föräldrar också... de i sin tur lärde sig det av sina smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon