AndreasBlomquist
18-11-2005, 01:42
Bör man vintertäcka trädgårdslandet med någonting?
Jag läste någonstans att man ska gräva om ordentligt i trädgårdslandet så att tjälen slår sönder all fukt eller något sånt. Det skulle i alla fall reda sig snabbare på våren då.
Ingrid på Västkusten
18-11-2005, 07:23
Öhh - det läser man ofta i gamla böcker. Gräv ordentligt opch låt sedan frosten spränga sönder alla lerkockor.
Lots B****** tycker då jag som har testat . Bästa sättet att få bra struktur på jordne är att tillföra massor med organiskt material år efetr år, gödsel, gräsklipp mera gödsel, kompost mmmm. Och så TÄCKA landet över vintern, jag bäddar in mina bäddar med gräsklipp och eller löv, på med en masonitskiva. På våren reder sig jorden snabbare då den itne har blötts ner ordentligt och sedan frusit och så har maskarna hunnit jobba ett bra tag under skivorna och luckrat jorden bra.
Iofs masoniten åkte på hos mig för en månad sedan på vissa bäddar, två veckor på andra bäddar som inte blev klara förrän då. Jag täcker även mina lök & vitlöksbäddar med masonit.
Läs gärna mer i Jordforumet där tror jag det var en längre diskussion.
Hälsar Ingrid
Har man lerjord så är det bra att höstgräva, så att frosten får spränga sönder den vända jorden. För sand och mulljordar är det bättre att gräva på våren. Läsa gärna Philippe Plöinges bok
"Den goda jorden".
AndreasBlomquist
18-11-2005, 08:49
Där ser man.. Tack för svaren!
Jag hade en massa bönväxter som jag myllade ner när det var dags för att plocka bort dem. Funderade på andra gröngödslingsväxter också men tar nog och gödslar ordentligt till våren istället.
// Andreas
Ingrid på Västkusten
18-11-2005, 11:53
Jag håller inte med alls. Det är gammel kunskap det här med å spränga sönder jorden. Mullhalten och fukthalten är för mig mer styrande. Jag ahr sällan haft så lerigt och klegigt och strukturlöst sedan höstgrävningar med sk frostsprängning. Den enda gången man nog skall tänka på å tillämpa detta är vid absolut NYBRYTNING av ett blivande trädgårdsland.
Dessutom odlar man i upphöjda bäddar som jag så faller det på många platser.
Rådet med frostsprängning passar bättre på ett jordbruk än i en villaträdgård med kökstäppa.
Det far ruint så otroligt myckt gammel kunskap som används i fel sammanhang samt som upprepas utan att nån kontroll gjorts. I hanses bok finnas annars otroligt bra andra råd. Jag är en klar 'fan' av Philippe :-)
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.