Full version: lite hjärngympa
Gåsis
Berg av mullvadshögar

Det finns en man som anser att den moderna tendensen inom litteraturen mot språklig enkelhet och konkretion går alldeles för långt. För att avreagera sig har han valt ut nio kända ordspråk och klätt deras innehåll i en så ståtlig och veckrik språklig dräkt att det bör krävas en avsevärd tidsrymd av cerebral aktivitet från din sida att restituera deras ursprungliga ordalydelse.

Kvaliteten hos ett genom extraktion av animaliska och/eller vegetabiliska komponenter, igenom upphettning aktiverat fluidum, framställt nutritivt preparat förhåller sig omvänt till numerären hos den i produktionen engagerade, kulinariskt skolade personalen.

Vid en komparativ analys av å ena sidan ett manuellt baserat specimen av klassen A v e s och å den andra cirka ett fjortondels gross dylika i en population av förvedade fanerogamer torde det förra bedömas som potentiellt gynnsammare.

Personer, vilka residera i arkitektoniska kreationer av en metastabil transparent smältprodukt av övervägande kiselsyra, bör iakttaga abstinens i fråga om det skyndsamma omlokaliserandet av smärre petrologiska enheter.

Den vokala manifestationen av emotionell satisfaktion bör senareläggas till en tidpunkt hinsides det att forcerandet av en till ytan relativt begränsad naturlig akvedukt till fullo genomförts.

Att ett objekt, som reflekterar majoriteten av den kortvågiga elektromagnetiska strålning som träffar dess yta, eo ipse utgöres av grundämnet Au är en konklusion behäftad med intolerabla felmarginaler.

Ett visuellt handikappat, feminin individ av de domesticerande formerna av arter av släktet gallus kan undantagsvis excellera i lokaliserandet av diminutiv enhet av cerealt födoämne.

En med avseende på volym och massa minimal anhopning av mineralisk och vegetabilisk substans kan upphäva den statiska jämvikten hos en vida omfångsrikare, å rullande transportanordning vilande anhopning av material av icke närmare specificerad natur.

Objekt, vilka kamoufleras i en säsongsbetingad kristallinisk tillståndsform av H2O, blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet.

Verbal expansion förenas ofta med ett objektivt sett ringa format på planeten Tellus.
Zarah P
Kul!!

1. Ju fler kockar, desto sämre soppa.
2. Bättre en fågel i handen, än tio i skogen
3. Man ska inte kasta sten (om man bor) i glashus
4. Man ska inte ropa hej förrän man kommit över ån
5. Allt är inte guld som glimmar
6. Även en blind höna kan hitta ett korn (eller hur den nu går?)
7. Liten tuva välter ofta stort lass
8. Det som göms i snö, kommer upp i tö
9. Stor i orden, liten på jorden

Tror jag?
Gillan
Oj,oj,oj,oj....vad du är duktig Zarah P.

Själv orkade jag inte ens tänka till laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Gillan
Zarah P
CITAT (Evgeni @ 18-11-2005, 09:42)
Oj,oj,oj,oj....vad du är duktig Zarah P.

Själv orkade jag inte ens tänka till laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Gillan

wub.gif wub.gif wub.gif
Tack! *niger*
Jag älskar ordgåtor!
Gåsis
Jätteduktig! På fyra minuter, jag fick minsann tänka mycket lägre än så. Och inte kom jag på den blinda hönan för det sad.gif

/Åsa
Zarah P
CITAT (Gåsis @ 18-11-2005, 10:01)
Jätteduktig! På fyra minuter, jag fick minsann tänka mycket lägre än så. Och inte kom jag på den blinda hönan för det sad.gif

/Åsa

Knepigast var fågeln i handen...
Oftast behöver man bara kunna se ett, eller några få, ord för att kunna räkna ut vilket talesätt det är - och sen fattar man det, liksom. smile.gif
Berith
Ojojoj! Det var snabbt Zarah! biggrin.gif Där hade jag behövt mycket längre tid än så, riktiga kluringar det där. Men kul!
pisanggoreng
Gåsis, var kommer detta ifrån?
Gåsis
Ingen aning, fick det på mail som bildfil så det är nog scannat någonstans ifrån.

/Åsa
silos
Jag fattade knappt hälften av orden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon