Full version: MISPEL?
Christoffer
I helgen åt jag någon frukt som hette Mispel. Inuti den fanns
det fyra stora kärnor, lika tjocka som Téfrön. Kan man sätta
de i jord och hur lång tid tar det innan de gror, och klarar de
av klimatet i Sverige?
Åsa, mälardalen zon 2
Den växten som heter mispel (Mespilus germanicus) kan övervintra i sverige i zon 1-2. Men det var troligtvis inte den du åt, denna växt har frukter som ser ut som små päron, frukterna plockas och får eftermogna när de börjar bli övermogna kan man koka marmelad, gelé och liknande man brukar inte äta frukterna som de är.

Det finns en växt som heter japansk mispel (Eriobotrya japonica) som kommer från östra asien. Tittar man på utländska internetsidor så verkar den klara sig till amerikansk zon 8-9 vilket är mycket mildare klimat än vad vi har i sverige.

Man kan peta ner fröna och se växten som en dekorativ krukväxt, ofta sätter inte dehär exotiska växterna frukt här i sverige. Tittar man på internetsidan "Growing rare fruit from seed" står det att groningstiden är 14-21dagar + fröna kan bara lagras 8dagar så man ska nog så fröna ganska snabbt.
http://www.crfg.org/tidbits/seedprop.html
Ina
Jag hade några krukor med Japansk Mispel förra sommaren. De var jättefina, men klarade inte vinterklimatet i mitt hus... sad.gif

De var sådda i vanlig plantjord direkt efter att frukten hade ätits och grodde snällt. Man kanske behöver ett växthus för att övervintra dem....
Christoffer
De frukterna jag åt var gula och lite mindre än plommon.
Ina

Sådana?? rolleyes.gif

...och här kan du läsa lite om dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon