Full version: Övervintra Tofslilja
cato
Hej!
Vi fick ett par tofsliljor i våras och planterade dem direkt i rabatten.
Nu har vi tagit upp dem för vinterförvaring. Men hur skall de förvaras.
Skall de ligga lösa, eller ska vi plantera dem i kruka (sand eller jord)?
Hur gör ni?
Hälsningar
Cato
Sagosessa
Jag gör ingenting, för jag har ingen Tofslilja wink.gif MEN jag sökte lite på några olika sajter:

Blomsterfrämjandet:
Tofslilja, Eucomis bicolor är en spännande lökväxt som härstammar från Sydafrika. Löken planteras i kruka så att lite av löken syns ovan jord. Lägg gärna lite grus på ytan som förhindrar onödig fukt på löken, vilket den är känslig för. Snart kommer en bladrosett med långa friskt gröna blad fram. Senare kommer blomknoppen som är mycket speciell. En tjock blomstängel som har tätt, tätt med små blomknoppar längs den övre delen. De slår ut med stjärnformade, grönvita små blommor nerifrån och upp och avslutas med en grön bladtofs längst upp. Mycket speciell och spännande. Under sommaren kan den gärna stå ute och vattnas med näringslösning som en vanlig krukväxt. Till hösten får den komma in och börja sin viloperiod.

Svar från Syliva på Odla:
Eucomis bicolor, fläckig tofslilja. Man kan odla den så att den har sin viloperiod på hösten/vintern. Jag har odlat mina så att på våren planterar jag om lökarna som har vilat helt torra under vintern. Då kommer växten att skjuta blad och blomsterstjälkar under våren/sommaren. Jag har mina ute hela sommaren tills de själva ser ut att vilja gå i vila frampå september, oktober. Då slutar jag att vattna och låter krukan med lökarna stå i en sval förråd. Den brukar göra sidolökar som jag tar lös och planterar i egna krukor.

Eftersom den kommer från Sydafrika, så har den ju sin årsrytm omvänd jämfört med här hos oss, så din tofslilja "lever kvar" i den rytm den ursprungligen har, eftersom den får växa i ett uppvärmt växthus.
kerstin z5-6
Mina är ständigt krukodlade utan vila i uppvärmt växthus vintertid smile.gif
Kajsa

Har ställt in krukan i garaget mörkt, svalt, med pelargonerna runt och jag tänker inte vattna, utan den får vila så till våren, då byter jag jorden.
Sulawesii
Måste löken stå svalt?
kerstin z5-6
Nej , men som med allt ,beror det på den ljusmängd du har
Ju varmare desto mer ljus behövs -ju svalare desto mindre smile.gif
Antagligen ökar livslängden på växter som får en naturlig viloperiod
Sulawesii
Då ska jag åka hem till mammas garage med min!
cato
Tack för alla tips!
Nu står de krukade i sand i vårt svala mörka garage.

CATO
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon