|
Full version: ÅRETS JULKLAPP
Zarah P
18-11-2005, 12:25
Jag måste bara dela med mig av en helt underbar idé. Ge bort en ko!Jag hade ingen aning om att jag önskade mig en ko i julklapp - men det gjorde jag!
Snöflinga
18-11-2005, 12:34
Jättebra ide, fast tycker att 1800 är lite väl högt
CITAT (Snöflinga @ 18-11-2005, 12:34) Jättebra ide, fast tycker att 1800 är lite väl högt  Håller med om att det är en jättebra idé, men inte är väl 1800:- dyrt för en livs levande ko!!? Kanske i dyraste laget för den som inte har tänkt spendera så värst mycket pengar på julklappar - men definitivt inte dyrt med tanke på vad det genererar i slutänden.
Zarah P
18-11-2005, 12:39
Man kan ju säga att man till exempel lägger 900:- själv, och det är ens julklapp till släkten. Sedan kan de lägga resterande 900:-, så är det deras julklapp till en själv. Det är så många som inte vill ha julklappar, och som inte vet vad ed ska köpa - då tycker jag att detta är perfekt... och inte så dyrt heller, tycker jag.
Hannele
18-11-2005, 12:46
Vi ger ofta bort träd, en hundring räcker. http://www.viskogen.org/
Snöflinga
18-11-2005, 12:53
Tror inte barnbarna skulle uppskatta det hela
Hannele
18-11-2005, 12:55
CITAT (Snöflinga @ 18-11-2005, 12:53) Tror inte barnbarna skulle uppskatta det hela  Jag har gett träd som dopgåva.
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 12:39) Man kan ju säga att man till exempel lägger 900:- själv, och det är ens julklapp till släkten. Sedan kan de lägga resterande 900:-, så är det deras julklapp till en själv. Det är så många som inte vill ha julklappar, och som inte vet vad ed ska köpa - då tycker jag att detta är perfekt... och inte så dyrt heller, tycker jag.  Bästa ideén på länge.
Zarah P
18-11-2005, 12:58
CITAT (cic @ 18-11-2005, 12:55) Bästa ideén på länge. Visst var det fint? Blödiga jag satt här med tåranrna rinnande. Sambon blev helt förskräckt, och förstod inte mycket när jag kläckte ur mig "Jag vill ha en koooo!" Fast jag håller med Hannele också - träd är jättebra gåvor. Jag har en hel liten skog utspridd över världen.
Vilken underbar idé!!  Har precis "skaffat" en julklapp till mig själv, ett litet fadderbarn i Afrika. Har tänkt det länge men nu har det äntligen blivit av.
Vi tänkte ge mina föräldrar en get i Kina till förra julen... Kommer inte ihåg varför det inte blev så... men jag tror nog att de blivit gladare för det än det de fick - som ändå ingen kommer ihåg vad det var ett knappt år senare...
Zarah P
18-11-2005, 15:22
CITAT (jendah @ 18-11-2005, 15:02) Vi tänkte ge mina föräldrar en get i Kina till förra julen... Kommer inte ihåg varför det inte blev så... men jag tror nog att de blivit gladare för det än det de fick - som ändå ingen kommer ihåg vad det var ett knappt år senare...  Get har jag inte sett ännu - men däremot tiger, panda och gorilla. Hur som helst tycker jag att det är en fin present - jag vet att jag skulle uppskatta en gåva av den här typen betydligt mer än jag uppskattar många andra presenter... Ofta köper man ju själv det man vill ha - så en sån här grej blir en omtanke på två plan, utan själva den "fysiska presenten".
mamamaggan
18-11-2005, 16:09
Jättebra julklapp tycker jag!
Men, kor i Indien? Där är de väl heliga ( för en del iaf) och får då inte ens mjölkas.
Zarah P
18-11-2005, 17:29
CITAT (mamamaggan @ 18-11-2005, 16:09) Jättebra julklapp tycker jag!
Men, kor i Indien? Där är de väl heliga ( för en del iaf) och får då inte ens mjölkas. Mjölkas får de nog? Vore ju djurplågeri annars - men däremot tror jag att en ko är något av det enda man kan äga där nere, utan att bli av med det, eller behöva vara rädd för att någon ska tjuvskjuta den, eller så - just för att deär heliga. Verkar smart, tycker jag.
*Felix matte*
18-11-2005, 17:41
Kommer inte att ge bort nån ko och har också avbrutit mitt månatliga givande till Lutherhjälpen... Detta efter att de började köra med TV-reklam. Då kom jag att tänka på hur många månadsgivare det behövdes enbart till att täcka kostnaden för den  Har hört och läst så mycket om fiffel och båg vad gäller insamlade medel och också Sida,s konstiga affärer så hädanefter håller jag mig enbart till att ge till Lions cancerforskningsfond i Umeå... vet att de pengarna kommer fram dit de hör hemma. Idag har jag också begärt utträde ur svenska kyrkan... kom att tänka på att jag ju inte nyttjar deras tjänster...inte mer än att jag lyssnar på gudstjänsterna som är på radio och teve.... det är ju fritt för allla att lyssna.
Jag har också nästan helt slutat att skänka till insamlingar. Har under många år betalat åtskilliga hundralappar varje månad till olika ändamål, men har börjat tvivla på effektiviteten i hjälpen, alltför mycket går till administration och höga löner åt organisationernas anställda.
Svenska kyrkan gick jag ur för flera år sedan. Det skedde helt spontant efter att jag hört på radion en intervju med en kvinnlig präst som försvarade en man som åtalats och dömts för djurplågeri. Han hade halalslaktat får ute på en gård på Österlen, och den kvinnliga prästen åberopade religionsfriheten som försvar för hans handlande. Dessutom hävdade hon att förbudet mot halal- och kocherslakt tillkom under andra världskriget som en eftergift åt nazisterna. Då hade jag hört nog och tog bilnycklarna och körde ner till pastorsexpeditionen och "sade upp mig". Har aldrig ångrat mig. Min eventuella tro tvingar mig inte att tillhöra ett religiöst samfund, den är privat.
*Felix matte*
18-11-2005, 18:03
CITAT (annama @ 18-11-2005, 17:56) Min eventuella tro tvingar mig inte att tillhöra ett religiöst samfund, den är privat. Så har jag´också alltid tänkt och känt... har nog varit med av bara farten... eller kanske som de flesta... för att man skulle
Zarah P
18-11-2005, 19:16
Min kristna tro säger mig att man ska leva efter Jesu exempel. Om han var man nog att ge alla en andra chans, och att inte döma hunden efter håren, så att säga - så kan jag åtminstone försöka vara en lika bra person, så gott jag kan. Därför får hellre lite pengar gå till det administrativa, än till ännu en flaska badskum som jag ändå inte vill ha. Dock är det där ju helt och hållet upp till var och en.
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 19:16) Min kristna tro säger mig att man ska leva efter Jesu exempel. Om han var man nog att ge alla en andra chans, och att inte döma hunden efter håren, så att säga - så kan jag åtminstone försöka vara en lika bra person, så gott jag kan. Därför får hellre lite pengar gå till det administrativa, än till ännu en flaska badskum som jag ändå inte vill ha. Dock är det där ju helt och hållet upp till var och en.  Instämmer!
För en vanlig svensk pensionär som varit hemmafru i flera år finns det inte tillräckligt stort ekonomiskt utrymme för att ställa upp på alla insamlingar, man måste prioritera. Alla fasta utgifter stiger, fastighetsskatt, el, vatten och avlopp o.s.v. Så jag för min del väljer inte mellan välgörenhet och badskum som jag inte behöver.
netaave
18-11-2005, 23:11
CITAT (annama @ 18-11-2005, 22:38) För en vanlig svensk pensionär som varit hemmafru i flera år finns det inte tillräckligt stort ekonomiskt utrymme för att ställa upp på alla insamlingar, man måste prioritera. Alla fasta utgifter stiger, fastighetsskatt, el, vatten och avlopp o.s.v. Så jag för min del väljer inte mellan välgörenhet och badskum som jag inte behöver.  Nej var och en måste få ge efter förmåga och den saknas tyvärr hos allt fler även i vårt välfärdsland. Skämdes över min kommun idag som höjt färdtjänsttaxan med 50%, dessa människor som varit med och byggt upp vår välfärd, ska nu själva inte ens ha råd med "lustresor" sjukresorna är höjda med 150% från 20 till 60 kr, skamlöst!!!!! Många har bara vanlig pension efter att ha sliti med hem och familj.
Zarah P
19-11-2005, 09:21
CITAT (netaave @ 18-11-2005, 23:11) CITAT (annama @ 18-11-2005, 22:38) För en vanlig svensk pensionär som varit hemmafru i flera år finns det inte tillräckligt stort ekonomiskt utrymme för att ställa upp på alla insamlingar, man måste prioritera. Alla fasta utgifter stiger, fastighetsskatt, el, vatten och avlopp o.s.v. Så jag för min del väljer inte mellan välgörenhet och badskum som jag inte behöver. :( Nej var och en måste få ge efter förmåga och den saknas tyvärr hos allt fler även i vårt välfärdsland. Skämdes över min kommun idag som höjt färdtjänsttaxan med 50%, dessa människor som varit med och byggt upp vår välfärd, ska nu själva inte ens ha råd med "lustresor" sjukresorna är höjda med 150% från 20 till 60 kr, skamlöst!!!!! Många har bara vanlig pension efter att ha sliti med hem och familj. Jag tror att ni missförstått mig. Jag är sjukskriven. Min 28-årige sambo är sjukpensionär. Vi lever på hans sjuklön, eftersom försäkringskassan fortfarande inte lyckats ta några beslut i mitt ärende (efter ett år i Kalmar, och ett år innan dess, i Malmö). Med andra ord har inte vi heller så att vi kan gödsla med pengar, direkt. MEN jag vill fortfarande hellre få en ko (eller ett träd - som Hannele sa - det kostar runt en hundring) än julklappar som köpts bara för sakens skull. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar?
Jag menade absolut inget illa med mitt svar, vill mina barn ge mig en ko har jag ingenting emot det alls, tvärtom. Jag har alltid svårt att skriva önskelista, tycker att jag har allt jag behöver. Men har med åren blivit alltmer skeptisk till alla insamlingsgalor, man kan aldrig lita på att insamlade pengar verkligen går dit de ska, det har förekommit för mycket skumma saker i branschen. Men själva iden med att skänka en ko till en indisk familj är inte dum, det kan jag hålla med om. Sedan är det ju så att egentligen är Indien inte ett fattigt land, där finns enorma rikedomar hos en mindre del av befolkningen, men fördelningen är synnerligen sned. Det är nånting som skulle kunna ändras.
CITAT (Felix matte @ 18-11-2005, 17:41) Idag har jag också begärt utträde ur svenska kyrkan... kom att tänka på att jag ju inte nyttjar deras tjänster...inte mer än att jag lyssnar på gudstjänsterna som är på radio och teve.... det är ju fritt för allla att lyssna. Strongt gjort!  F.ö. har jag inga kommentarer....
CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 19:16) Därför får hellre lite pengar gå till det administrativa, än till ännu en flaska badskum som jag ändå inte vill ha. Dock är det där ju helt och hållet upp till var och en.  Du är klok som en pudel. Som vanligt..  Allt för få tänker som du.
Zarah P
19-11-2005, 18:41
CITAT (cic @ 19-11-2005, 16:53) CITAT (Zarah P @ 18-11-2005, 19:16) Därför får hellre lite pengar gå till det administrativa, än till ännu en flaska badskum som jag ändå inte vill ha. Dock är det där ju helt och hållet upp till var och en.  Du är klok som en pudel. Som vanligt..  Allt för få tänker som du. Det tackar jag alldeles extra mycket för, när det kommer från en hundägare!  *niger djupt*
Apropå ingenting....så har jag varit hundägare sedan 17:e februari 1956  Idag har jag två stycken, en bullterrier och en borderdito.  Så en del av min pension går till hundschampoo Och till specialkost och insulin till hon som har diabetes sen ett år tillbaka. Prioritera alltså!
Här kan man också köpa träd och skog! Jag klickar också varje dag, börja med det ni också! Ett klick för skogen
CITAT (karjo @ 20-11-2005, 09:39) Här kan man också köpa träd och skog! Jag klickar också varje dag, börja med det ni också! Ett klick för skogen Jag klickar varje dag och köper nån gammal tall ibland när det passar.
Zarah P
20-11-2005, 10:14
CITAT (Betty @ 20-11-2005, 10:03) CITAT (karjo @ 20-11-2005, 09:39) Här kan man också köpa träd och skog! Jag klickar också varje dag, börja med det ni också!  :wub: Ett klick för skogenJag klickar varje dag och köper nån gammal tall ibland när det passar.  Jag med! Dessutom klickar jag här och här och här.  (Observera att det finns fler än en länk på dehär sidorna - man kan göra MYCKET nytta på bara några få minuter - och det alldeles gratis!)
Oj vad många ställen! Här ska klickas!
Jag gick ur svenska kyrkan för 7 år sedan av privata skäl. Eftersom skälen inte var ekonomiska så hade jag dåligt samvete en tid eftersom kyrkan trots allt gör en hel del gott också. För att freda mitt samvete skaffade jag mig då ett fadderbarn i Nepal via PLAN.
Jag vet inte om PLAN är seriösare än andra organisationer men för mig känns det i all fall bra att ”kyrkans skattepengar” ändå går till något gott.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|