Full version: Snyltgäster
Susanne i Linköping
För en dryg vecka sedan hittade jag den här filuren klängande i gardinen:

Den lurade jag ut i förrådet, det var plusgrader så den borde väl klara sig. Men idag klänger det återigen samma sorts bagge i samma gardin, och dessutom kliver en likadan omkring på soffbordet! Och nu är det minusgrader ute så jag drar mig för att kasta ut dem.

Vad är det för ena och vart ska jag göra av dem?
Sulawesii
Några råd har jag inte. Ville bara säga att den är väldigt fin! smile.gif
Gossen Ruda
Det är en guldbagge. Dom lever som larver och också förpuppar sig i murken ved. Förmodligen har du fått in dom med ved? Sen har värmen inomhus fått dom att kläckas i förtid. Vad du gör med dom kvittar egentligen, dom kommer ändå inte att överleva fram till sommaren när dom normalt skall föröka sig. Möjligen kan dom klara sig om dom får somna in ute kylan, jag vet dock inte.
Susanne i Linköping
Troligen har de kommit in med de krukor jag tog in för att rädda växterna i dem från frosten. De hade väl tänkt övervintra i krukorna, och så kvicknade de till när de kom in i värmen. Det var säkert så den första kom in också.

Blir det varmare åker de ut. Annars lägger jag dem kanske i kompostsäckarna (det är flytt på g så kompost och jord håller på att packas i säckar, oavsett om jag tar med säckarna till nya stället eller slänger dem så måste i alla fall jord och kompost bort från uteplatsen).

Undrar bara var de kom ifrån från början, här i bostadsområdet borde det inte finnas särskilt mycket murken ved.

En bild till:
Gossen Ruda
Vi har två arter guldbaggar och jag har kollat lite grann och misstänker att du har Cetonia cupraea, detta av kopparglansen och dom stora vita fläckarna. Den lever faktiskt oftast i myrbon, har du myrstackar i närheten?

Jag har inte hittat hur dom övervintrar men jag skulle tro att det är som puppor. Dom vuxna skalbaggarna har jag mest fotat i juni-början juli vilket pekar på att dom inte övervintrar som fullbildade, då skulle dom kommit fram tidigare.

Jag tror knappast att larverna kan krypa iväg speciellt långt för att förpuppa sig. Dom består mest av en mun och en stor oformlig kropp med bara små bröstfötter som knappast duger att gå med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon