krukan
Jag har för ett par veckor sedan satt en sådd av egenskördade penséfrön och nu fått upp ett gäng små bäbisar. De har just börjat visa det första karaktärsbladet. Tills nu har jag haft dem stående under lysrör ovanpå min akvarieljusramp för extra undervärme.

Men nu vill de väl snarare stå svalt? Jag har möjlighet att sätta dem i mitt förråd som kommer hålla ca 5 plussgrader. men ljuset är inte superbra. Har en stark glödlampa (150 w tror jag) i taket med det är allt. Vad tror ni är bäst för plantorna, svalt men lite ljus, eller rumstemp och fönster + lysrörsljus? När är de stora nog att tåla en flytt till förrådet om nu det är det bästa?

Ja, några frågor blev det, hoppas jag får mycket hjälp!

smile.gif
kerstin z5-6
Du ska sätta ett lysrör 10 cm över sådderna i ditt utrymme med 5+
har du glödlampa där så finns ju el

Inne kommer de att trivas mkt dåligt och det är ju långt till vår-de lär vilja blomma i mars , så lite tidig med sådden var du nog smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-11-2005, 17:54)
....så lite tidig med sådden var du nog smile.gif

Om de nu vill börja blomma redan i mars kan du bara nypa bort knopparna och vips, så får du kraftigare plantor smile.gif Jag hoppas och tror att det kommer att gå bra. Själv skall jag så mina peseér i dag. Du kan väll hålla tummarna för att det skall gå bra även för mig sleep.gif
krukan
Jag ska hålla tummarna för oss båda smile.gif

jag vill ju att de ska blomma tidigt,det är därför jag sår dem nu. Jag tycker man ser penséer till salu redan i mars, i alla fall här i skåne, så det borde väl gå bra hoppas jag. Annars kan man ju nypa lite som Hamilton så klokt säger.

Då åker de snart ut i förrådet. Ska fixa lite extra lampa först bara...
kerstin z5-6
OK det blir säkert bra -Eftersom mars brukar vara -15 här i snitttemp -så är januari en bra såmånad för Penseer här uppe -om man inte vill ha dem i uterum eller så förstås:)Men i Skåne kan du säkert avhärda o flytta ut krukorna i mars biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon