|
*Felix matte*
18-11-2005, 22:28
För några år sedan var jag aktiv i Aftonbladet Diskussionsforum... ikväll hade jag fått mail från AB.. Lyder som följer.....
Hej
Vi har en jättekul nyhet! Vi ska starta en helt ny Diskutera-tjänst på Aftonbladet.se och vi vill att du, som är registrerad i gamla Diskutera, ska vara med och smygtesta den.
Den nya tjänsten Forum är både snabbare, snyggare och mer användarvänlig än Diskutera. Men den kan bli ännu bättre, och det vill vi att du ska hjälpa oss med.
Inläggen i de nya forumen kommer att läsas av oss i efterhand, så vad du skriver kommer komma ut direkt när du trycker på skicka-knappen. Du kan starta egna diskussioner och sedan bevaka dem via mejl. Och göra en massa andra roliga saker.
Som tack för hjälpen med testandet får du hela tre månaders medlemskap i vår betaltjänst Plus.
Vill du vara med? – Då är det bara att logga in här!
Vill du bara smygtitta på forumen kan du göra det här! (För att kunna skriva måste du vara medlem i Aftonbladet Plus)
När du loggar in vill vi att du lämnar ditt kortnummer, men det är bara av säkerhetsskäl. Vi kommer inte dra pengar från ditt konto om du inte själv går in och säger att du vill fortsätta vara medlem efter att de tre testmånaderna är över.
Eftersom vi inte förhandsgranskar Forum är du själv ansvarig för vad du skriver. Därför behöver vi veta att du verkligen är den du uppger dig att vara och det hjälper kortinformationen till med.
Erbjudandet gäller enbart för nya Plusabonnemang, du kan inte förlänga ett redan existerande abonnemang. Sista anmälningsdag är den 1 december.
Mejla gärna dina synpunkter på våra nya forum till oss på: forum@aftonbladet.se
Hoppas du blir en av våra testare!
Med vänliga hälsningar Aftonbladet Plus " Slut mail....
Undrar varför de vill ha mitt Kortnummer? Fler som fått samma mail?
Snöflinga
18-11-2005, 22:36
Låter lite skumt  Jag skulle inte lämna ut mitt kortnummer, litar de inte på att du skulle betala om du ville fortsätta och därför kunna dra slantar vare sig du vill eller inte
Jag har fått samma mail men har inte varit inne på deras forum på evigheter och tänker inte lämna ut något kortnummer.
*Felix matte*
18-11-2005, 22:43
Så klart lämnar jag inte ut kortnumret  men det vore intressant att höra om fler fått samma "erbjudande" OK annama.. då är vi två som fått mailet:P
Förmodligen har det med deras Plus-tjänst att göra, det kostar väl att få läsa det intimaste skvallret.
Eller så är det ett phising mail som bara utger sig för att vara från aftonbladet. Titta i informationen och se vad det står under "return path" (svarsadress), kan stå en helt annan adress där... och då är det bara att slänga mailet. Tror du att det är aftonbladet som skickat det, och du är intresserad, kontakta dem vi deras hemsida eller ring dem och fråga... annars läng eländet. (Har i veckan råkat ut för att någon hittat ett hål i vår trädgårdsblogg och skickat 1000-tals phisingmails därifrån... Har fått hemsidan avstängd, fått upp den igen, plockat bort den själv och bit för bit lagt upp den... timmars arbete redan och mycket kvar, och jag har dessutom fått 1000-tals studsande mail... bara för att min adress stod som avsändare/svaradress... Phising är vanligare än man tror.  )
Mailet är genuint, alla länkar går verkligen dit de påstår att de går så det är inte fråga om Phishing.
Det har inte med Plus-tjänsterna att göra heller (jag har fått brevet och jag är inte pluskund).
Däremot tror jag att de hämtat mailadresserna från adressregistret i gamla forumet. Man måste ju som bekant registrera sig med en riktig mailadress för att kunna logga in på Diskutera-delen av AB.
Att de vill ha kortnumret beror på att de vill veta om testaren är över 18 eller ej.
CITAT (LadyG @ 18-11-2005, 23:01) Att de vill ha kortnumret beror på att de vill veta om testaren är över 18 eller ej. Ovanligt dumt av aftonbladet att begära kortnummer i ett mail oavsett om de vill veta hur gammal någon är...
mamamaggan
18-11-2005, 23:38
Har också fått det mailet. Läste inte så noga eftersom jag inte tänkte delta i alla fall. Men hur sjutton tänker de? Lämna ut sitt kortnummer? Är det något sorts test från deras sida? Om folk skulle göra det eller inte? Undersöker man hur många som skulle gå på det?
konstigt jag är reggad där och har inte fått något mail men det är nog lika bra det. jag skulle ändå inte köpa tjänsten
Här kan ju Aftonbladet få problem eftersom det numera finns s.k. temporära internetkortnummer. Undrar om de kan spåra sådana kortnummer till en viss person och se ålder etc.? Dessutom - hos min bank så funkar ett sådant kortnummer bara i en månad - sen makuleras det så där kunde Aftonbladet stå med lång näsa!
pisanggoreng
19-11-2005, 09:26
Förmodligen blir man betalande kund automatiskt när testperioden är slut, och då kan de smidigt (utan att användaren hinner avbeställa tjänsten) dra pengar från kortet direkt.
Biggan_
19-11-2005, 10:00
CITAT (pisanggoreng @ 19-11-2005, 09:26) Förmodligen blir man betalande kund automatiskt när testperioden är slut, och då kan de smidigt (utan att användaren hinner avbeställa tjänsten) dra pengar från kortet direkt. Så tror jag också att det ligger till, dom tar till alla knep för att tjäna pengar
Kattgräs
19-11-2005, 10:12
Dags för bojkott av Aftonbladet?!
kristerh
19-11-2005, 11:25
CITAT (Kattgräs @ 19-11-2005, 10:12) Dags för bojkott av Aftonbladet?!  Det gör jag redan, har slutat köpa kvällstidningarna, det är bara skvaller i dem, om jag vill läsa skvaller kan jag lika bra köpa någon av proffs skvallertidningarna att dessutom försöka få folk att betala xtra för att läsa "nyheterna" verkar ovanligt korkat, eller kanske en bra affärsidé för det finns ju alltid folk som går med o betalar krister
CITAT (Rossi @ 19-11-2005, 09:13) Här kan ju Aftonbladet få problem eftersom det numera finns s.k. temporära internetkortnummer. Undrar om de kan spåra sådana kortnummer till en viss person och se ålder etc.? Dessutom - hos min bank så funkar ett sådant kortnummer bara i en månad - sen makuleras det så där kunde Aftonbladet stå med lång näsa! Det är bara Visa-kort och Mastercard-kort det gäller, inte vanliga bankkort eller konton, av den enkla anledningen att Visa och Mastercards kunder måste vara över 18 år. Det funkar alltså inte att lämna ett vanligt kontonummer. Du måste aktivt gå in och välja att förlänga din prenumeration efter testperioden, annars avslutas kontot. De kommer alltså INTE dra något utan din tillåtelse. Allt står att läsa i användarvillkoren.
CITAT (kristerh @ 19-11-2005, 11:25) CITAT (Kattgräs @ 19-11-2005, 10:12) Dags för bojkott av Aftonbladet?! :o Det gör jag redan, har slutat köpa kvällstidningarna, det är bara skvaller i dem, om jag vill läsa skvaller kan jag lika bra köpa någon av proffs skvallertidningarna att dessutom försöka få folk att betala xtra för att läsa "nyheterna" verkar ovanligt korkat, eller kanske en bra affärsidé för det finns ju alltid folk som går med o betalar krister o/t Precis! Har inte heller köpt några kvällstidningar på lääänge nu. Bläddrar igenom skvallertidningar när jag är hos frissan..
Swingtime
19-11-2005, 17:20
Jag kollar kvällstidningar ibland på nätet
Lady Hamilton
19-11-2005, 19:07
CITAT (LadyG @ 19-11-2005, 12:47) ......Du måste aktivt gå in och välja att förlänga din prenumeration efter testperioden, annars avslutas kontot. De kommer alltså INTE dra något utan din tillåtelse.
Allt står att läsa i användarvillkoren.  DET skulle INTE jag lita på.........
CITAT (Hamilton @ 19-11-2005, 19:07) CITAT (LadyG @ 19-11-2005, 12:47) ......Du måste aktivt gå in och välja att förlänga din prenumeration efter testperioden, annars avslutas kontot. De kommer alltså INTE dra något utan din tillåtelse.
Allt står att läsa i användarvillkoren.  DET skulle INTE jag lita på......... Det tror jag nog att du kan göra, eftersom det står så i avtalet. Med andra ord: Gör de något annat än det som står i avtalet är det åtalbart, och inte ens Aftonbladet är så dumma att de gör en sån sak. De kanske är en skvallerblaska och allmänt förkastliga i andra fall, men de är inte korkade. Det finns andra exempel där företag blivit fällda för att de dragit pengar utan kontoinnehavarens uttryckliga tillståd - det är ett brott, precis som all annan stöld att göra så - så varför skulle AB riskera en sån sak? Varför hackar alla på Aftonbladet förresten? Är Expressen så mycket bättre? Eller kultursnobbarna på DN och SvD? Vi har de medier vi förtjänar. Tidningarna skriver om det som säljer, och skvaller, snusk och dokusåpor säljer. Tidningarna är ute efter att tjäna pengar, inte bli dragna inför rätta.
*Felix matte*
19-11-2005, 22:19
Idag har jag sett att det verkligen var AB som mailade... de ska ändra forum. Håller med LadyG... inte vill de hamna inför rätta. Nej jag köper aldrig vare sig Expressen el Aftonbladet men jag läser valda delar i bägge på nätet och det tänker jag fortsätta med.  precis som jag också läser valda delar ur Svd och DN och ett antal andra tidningar. Senast var det Östersundsposten som inbjöd mig till att få läsa deras nya webbtidning gratis i tre månader Svd har jag debatterat i ett antal år, DN några st debattinlägg ... men numera håller jag mej till Odla.nu  ... förutom att jag ibland inte kan låta bli att reagera och skriva på vissa politiska arenor
Läsa på webben är gratis dessutom
*Felix matte*
20-11-2005, 06:34
Nu såg jag att tidningen heter Länstidningen e-tidning, inte Östersundsposten Tydligen ska inte denna tjänst ..hela papperstidningens innehåll, sida för sida...vara gratis, eftersom jag fick erbjudandet.
Ett litet tips gällande detta med att lämna ut kortnummer på nätet: Vi har öppnat ett konto endast för handling på nätet. Det är alltså ett visa kort som det aldrig finns pengar på förutom när vi ska handla något (typ fröer  ). Då för vi över pengar till det kontot direkt. Känns lite säkrare så än att lämna ut vanliga visakortet som vi har till vardags. (inte för det finns några miljoner där heller men är det precis kring lönetid så...  )
kristerh
21-11-2005, 11:28
CITAT (Annlo @ 20-11-2005, 20:44) Vi har öppnat ett konto endast för handling på nätet. Det är alltså ett visa kort som det aldrig finns pengar på förutom när vi ska handla något (typ fröer  ). Låter som en väldigt klok idé, så gör jag oxså krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|