Hur behåller jag min cyklamen i vår och sommar? Äntligen har jag mina cyklamen att överleva, och nu undrar jag hur jag ska sköta den i vår och sommar?
Sanna
Skulle tro att du sköter den som en vanlig krukväxt nu till sommaren, då ska den förmodligen vila, eller så kan du sätta ut den i en skuggig del av trädgården. jag är lite tveksam, var längesedan jag läste om skötsel för cyklamen, men båda alternativen bör nog fungera.
trollbunden
21-11-2005, 10:25
Jag köpte några cyklamen förra vintern som stor inne och blommade tills de var överblommade. Efter det så ställde jag ner dem i växthuset där det är runt 10 grader. De fick stå där tills det blev tillräckligt varmt för att ta ut dem. Under sommaren har de stått i skuggan av andra krukväxter på altanen och nu i höst har de massor av knoppar och har nu börjat blomma igen. Det enda jag har varit ganska noga med är att de inte får torka ut. Det hände vid ett tillfälla och alla bladen tappades. Men de klarade även den persen och har nu mycket mer blommor än blad.
trollbunden
21-11-2005, 10:27
Jag köpte några cyklamen förra vintern som stor inne och blommade tills de var överblommade. Efter det så ställde jag ner dem i växthuset där det är runt 10 grader. De fick stå där tills det blev tillräckligt varmt för att ta ut dem. Under sommaren har de stått i skuggan av andra krukväxter på altanen och nu i höst har de massor av knoppar och har nu börjat blomma igen. Det enda jag har varit ganska noga med är att de inte får torka ut. Det hände vid ett tillfälla och alla bladen tappades. Men de klarade även den persen och har nu mycket mer blommor än blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.