P Madeira hade de stora fina trd med gul/vit/aprikos blommor som var underbart vackra och doftade sagolikt! Trden heter Frangipani. Jag sg att Impecta sljer Frangipani-frer och benmner vxten som krukvxt.
Finns det ngon som har erfarenhet av att driva fram Frangipani-frer - r det lnt att ens frska? Och har ngon haft den som krukvxt och vet hur man ska skta den?
Jag vore vldigt tacksam fr svar!
kerstin z5-6
19-11-2005, 12:18
Jag har inte stt den , men haft som krukvxt -innan min orangeriperiod
DEn r nog beroende av luftfuktighet p vintern och jag gissar att frna r varmgroende
Sulawesii
19-11-2005, 13:20
Jag har ftt upp dem frn fr. Lade dem i blt ngot dygn, satte dem sen i sjord och vntade. Kommer inte ihg hur lng tid det tog innan de kom upp, men det behvdes inte ngon undervrme eller s.
Sulawesii! Har de blommat nnu fr dig? Hur stora har de blivit p hur lng tid?
Jag r nyfiken!
Sulawesii
20-11-2005, 10:07
Jag har haft tv stycken vid olika tillfllen. Enligt min erfarenhet r de ohyremagneter, och bda mina dog inom tv r av angrepp. Ingen hann att blomma, tyvrr. Skulle tro att de vxte 1.5 dm p ett r.
Fr jag ngon gng utrymme till att ha ett svalare rum vintertid, s ska jag testa dem igen.
Jag har tillgng till svalt p vintern s jag ska nog ta och testa de frerna! Fr g igenom Impecta-katalogen och se hur stor bestllningen blir!
Ingrid p Vstkusten
21-11-2005, 07:36
Kan skriva under p ohyremagneter, speciellt rtt spinn :-((((
Tyvrr r en hel del av de exotiska sknheterna lite fr bengna att f det - s de blir inte lnglivade hos mig. Ibland kan man se Pluemria till salu i plantskolorna ( annat namn p frangipani). V+ldsamt bengna r kanske ett bttre ord. Vissa sorters exoter bekmpar jag p ssom citrus fr dr gr dte att hlla det fritt medans hibiskus nstan r omjligt fast jag kmpar med en och Plumeria ja suck. Har hellre nge annat!
Hlsar ingrid